Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام مسئول با گلایه از عملکرد ضعیف سازمان استاندارد در بررسی کیفیت تولیدات داخلی، رقابت با کالای بی‌کیفیت خارجی را مشکل اصلی صنعت قطعه‌سازی ایران دانست.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علیرضا عراقی، رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز در کشور‌های پیشرفته و توسعه یبافته صنعت قطعه سازی موتور محرکه و پیشران اقتصاد آن کشورهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که ما در قطعه سازی قوی برخورد کنیم و مسئله کمیت و کیفیت را در نظر بگیریم، آن زمان می‌توانیم ابتدا به بازار داخلی ورود پیدا کنیم و بعد از آن، بتوانیم بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه را تصاحب کنیم.

وی افزود: ما در تمام صنوف قطعات به حد ایده‌آلی از لحاظ کیفیت رسیدیم و باید به دنبال افزایش کمیت برویم. ۲ مولفه مقدماتی است که بستر صادرات را ایجاد می‌کند. ابتدا کیفیت و بعد ککمیت که می‌تواند قیمت را کاهش دهد و در بازار جهانی ورود پیدا کند. ما تا این دو را نداشتیه باشیم نمی‌توانیم در قیمت رقابت کنیم. اگر ما بازار محدودی داشته باشیم همیشه با قیمت تمام شده بالایی مواجه خواهیم بود و نمی‌توانیم با رقیبان، رقابت کنیم.

 

*شیر مادر و نان پدر حلالتان دلاوران

عراقی با بیان این که باید به تولیدکنندگان داخلی خود بگوییم «شیر مادر و نان پدر حلالتان دلاوران»، خاطرنشان کرد: ما تنها کشوری هستیم که در ابَرتحریم داخلی، تولیدات داریم. ما روزانه از ده‌ها موانع تولید عبور می‌کنیم. یکی از هنر‌های ما این است که از این موانع عبور می‌کنیم و بعد تولید کننده می‌شویم  اصلا کسی از این موانع‌ها نتواند عبور کند، نمی‌تواند تولیدکننده شود. ما در زمان جنگ اقتصادی داریم با موانع داخلی مبارزه می‌کنیم.

رئیس دپارتمان قطعه سازی انجمن لوازم خانگی ایران، بزرگترین چالش تولید در ایران را سود پایین دانست و تصریح کرد: ما مجبوریم با سود ۲۵ درصد تولید خود را بفروشیم، بدون کرامت و حمایت. در هیچ زمینه‌ای در صنعت داخلی از هیچ حمایتی برخوردار نیستیم. نه در مواد اولیه و نه در بخش انرژی و نه در بخش فروش، هیچ حمایتی از ما نمی‌شود. در صورتی که اگر همان سرمایه در گردش روزانه را در بانک بگذاریم، سود بیشتری از سود حاصل از تولید نصیب ما می‌شود. این عشق است که یک تولید کننده را وادار می‌کند که به آن سمت نرود.

عراقی در خصوص کیفیت پایین برخی تولیدات داخلی اظهار کرد: در ۸ سال دولت گذشته یک اتفقا فوق العاده فاجعه‌ای رخ داد. ما یک سازمان متولی کیفیت داریم به نام استاندارد که رئیس جمهور قبلی، مسئولیت آن را زیر نظر خود برد. تولیدکننده و مصرف کننده دیگر دسترسی به مسئولی که مستقیم زیر نظر رئیس جمهور است را ندارد و نمی‌توان از آن سازمان شکایتی داشته باشد. در این ۸ سال، سازمان استاندارد ما تعطیل شده بود و اکنون هم تعطیل است.

وی افزود: نمونه برای شما بگویم. ما در زمینه مصرف گاز به اندازه کل اروپا مصرف داریم، اما در زمینه تولید بخاری هیچ استانداردی برای بازار داخل در نظر نمی‌گرند در صورتیکه ما می‌خواهیم بخاری به کشور‌هایی مانند الجزایر و لیبی صادرات داشته باشیم، به ما می‌گویند باید با استاندارد‌های اروپایی باشد و به عنوان مثال شیر ترموستاتیک باید داشته باشد. در ایران اصلا این موارد وجود ندارد.

عراقی ادامه داد: یک سازمانی باید وجود داشته باشد که در کیفیت تولیدات داخلی نظارت داشته باشد و از آن‌ها حمایت کند. هزینه تجهیزات آزمایشگاهی فوق‌العاده سنگین است. ما در کارخانه خودمان ۲ آزمایشگاه داریم که زیر نظر سازمان استاندارد است. این دو آزمایشگاه ۲۰۰ متر فضا را اشغال کرده است. این متراژ اشغال شده و تجهیزات آزمایشگاهی، حدود ۵ برابر قیمت سایر تجهیزات کارخانه است. کدام کارخانه حاضر است چنین کاری کند؟ در صورتی که کالا از خارج وارد می‌شود بدون کیفیت و کسی به آن هم توجه نمی‌کند.

این تولیدکننده قطعات لوازم خانگی اظهار کرد: وقتی کالای داخلی که چنین رقیبی در کنار خود دارد که بدون نظارت سازمان استاندارد وارد کشور می‌شود، چگونه بتواند رقابت کند؟ باید قیمت و کیفیت خود را کاهش دهد تا بتواند با آن کالای بی کیفیت و ارزان خارجی رقابت کند. اکنون حجم بالایی از قطعات چینی بی کیفیت وارد کشور می‌شود که پول نفت و ارزمان را هدر می‌دهند. آنقدری که بازرگان را تشویق می‌کنند تولید تشویق نمی‌شود. ما در این شرایط یتیم و بی سرپرستیم. ما در برخی از بخش‌های صنعت لوازم خانگی به اروپا صادرات داریم. سربازان جبهه جنگ اقتصادی بدون سلاح و مهمات مشغول مبارزه هستند.

عراقی در خصوص تغییر دولت و شعار‌های حمایتی دولت فعلی از تولید داخل، گفت: هرگز در این دولت هیچ نقشه راهبردی و هیچ برنامه‌ای ندیدم. یک کشتی سرگردان است و حاضر هم نیست با بخش خصوصی جلسه بگذارد و مشورت بگیرد. دولت از بخش خصوصی فرار می‌کند.

وی در آخر به خریداران لوازم خانگی در کشور توصیه کرد سعی کنند به دنبال برند خارجی نروند، چون دیگر در داخل لوازم خانگی خارجی وجود ندارد. این‌ها همان برند‌های داخلی است که لوگو‌ها را تغییر داده اند و کالا را به جای برند خارجی به فروش می‌رسانند.

پایان پیام//

برچسب ها: سازمان استاندارد ، لوازم خانگی ، قطعه سازی ، تولید ملی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PoY

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سازمان استاندارد لوازم خانگی قطعه سازی تولید ملی سازمان استاندارد لوازم خانگی قطعه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه های خانگی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

سعید نارویی در گفت وگو با ایسنا، افزود: از سال ۱۴۰۲ تا به امروز بالغ بر ۵ هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳ هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی درسطح ۹۸ هکتار شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۷۵ گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.

وی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع احداث می شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند