Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@20:26:33 GMT

قطعی گاز صنایع؛ کم ریسک، اما پرسروصدا

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۶۷۳۰

ضروری است در صورت کاهش گاز و لزوم قطعی آن به خصوص برای صنایع، این اقدام با برنامه ریزی انجام شود تا کارخانه‌ها بتوانند با توجه به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی اعلام شده به اقداماتی، چون تعمیرات و یا اورهال خود بپردازند.

برنامه‌ریزی صحیح در زمان قطعی گاز صنایع و اعلام به موقع آن در کاهش آسیب‌های احتمالی به بخش تولید، نقش مهمی ایفا می‌کند و به دلیل اثرگذاری این موضوع بر فعالیت و حجم فروش و سود عملیاتی شرکت‌های بورسی این موضوع دغدغه فعالان بازار سرمایه و سهامداران شده و تبیین درست آن می‌تواند اندازه اثرگذاری این موضوع را برای سهامداران به اندازه‌ای واقعی نشان دهد نه بیشتر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

با توجه به اقدامات و تلاش‌های انجام شده در خصوص تامین گاز مانند واردات و یا سوآپ گاز در تقویت بخش عرضه، اما همچنان به راهکار‌هایی برای کاهش سوء مصرف در بخش تقاضا به خصوص در بخش خانگی در کنار تلاش برای افزایش تولید نیازمندیم.

در همین راستا و در خصوص کاهش سوء مصرف، دولت اقداماتی در دست اجرا دارد تا از این طریق احتمال قطعی گاز و یا سهمیه بندی آن به حداقل برسد. تعرفه‌گذاری پلکانی یا «IBT» یکی از این راه حل هاست که به تازگی توسط هیات دولت تصویب شده است. به این معنی که قیمت گاز در نرخ‌های کنونی برای عموم مشترکان عادی حفظ می‌شود اما، هزینه گاز برای پرمصرف‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.


ضرورت «برنامه‌ریزی» برای قطعی احتمالیِ گاز

از طرفی دیگر، به زعم کارشناسان، ضروری است در صورت کاهش گاز و لزوم قطعی آن به خصوص برای صنایع، این اقدام با برنامه ریزی انجام شود تا کارخانه‌ها بتوانند با توجه به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی اعلام شده به اقداماتی، چون تعمیرات و یا اورهال خود بپردازند تا از این طریق بخش تولید متحمل آسیب کمتری شود.

قائم مقام مدیر عامل هلدینگ آتیه خواهان در همین راستا، پیش‌تر به (سنا) گفته بود: در خصوص قطعی گاز و یا عدم تخصیص آن به برخی صنایع، بهتر است تا براساس دستورالعمل افشای اطلاعات، ناشران حداقل در صنایع سیمانی و فلزات اساسی به شفاف‌سازی در این زمینه و آثار آن بر تولید مبادرت می‌کردند.


سود شرکت‎ها در مقابل ضرر اندک ناشی از قطعی گاز

رضا نازی، همچنین گفته بود که بحران انرژی هر میزان اثری که بر میزان تولید شرکت‌ها داشته باشد، شرکت‌ها اغلب تقاضای داخل و صنایع را تامین می‌کنند و در این میان هر خللی در سمت عرضه منتج به تقویت و رشد قیمت تعادلی می‌شود. براین اساس، به نظر می‌رسد این اتفاق اثر زیادی بر سود شرکت‌ها نداشته باشد.


مذاکرات مثبت فولادسازان با سه وزارتخانه برای تأمین گاز

با این حال و در شرایطی که فشار ناشی از احتمال قطعی گاز بر صنایع بزرگ از جمله صنعت فولاد سایه افکنده است، به تازگی فولادسازان با سه وزارتخانه صمت، نفت و نیرو مذاکراتی داشته اند که به نتایج مثبتی نیز ختم شده است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص خبر داد: مذاکرات وزارت صمت و انجمن تولیدکنندگان فولاد با وزارتخانه‌های نفت و نیرو هفته آینده ادامه می‌یابد و امیدواریم به راهکار‌های مثبتی در تأمین گاز و کاهش محدودیت‌ها برای صنایع دست پیدا کنیم.

وحید یعقوبی افزود: مذاکرات وزارتخانه‌های صمت، نفت و نیرو که با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد نتیجه مشخصی نداشت و مذاکرات در هفته آتی نیز ادامه خواهد یافت. در نشست روز گذشته نیز راهکار‌های برون‌رفت صنایع از بحران قطعی گاز و برق در ایام سرد سال بررسی شد تا محدودیت کمتری بر صنایع فولاد اعمال شود.

وی تاکید کرد: هر سال واحد‌های آهن اسفنجی از کارخانه‌های فولادی برنامه‌ریزی داشتند که در حدود ۱۵ تا۲۰ روز در دی ماه به سمت اورهال و تعمیرات بروند که این موضوع بهانه‌ای نیز برای همکاری با شرکت ملی گاز باشد، اما امسال از آذر ماه قرار بر قطع گاز واحد‌ها شده که به طورقطع وضعیت تولید فولاد را با خطر مواجه می‌کند.

بر این اساس، امید می‌رود که دولت علاوه بر تلاش برای تامین گاز و جبران کمبود‌های ناشی از سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دوره‌های قبل، همان طور که اشاره شد، ضرورت برنامه‌ریزی صحیح در خصوص زمان قطعی گاز کارخانه‌ها و اعلام به موقع آن در کاهش آسیب‌های احتمالی نقش مهمی ایفا می‌کند.

/ بازار سرمایه ایران

برچسب ها: قطعی گاز صنایع ، کم ریسک ، پرسروصدا لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Poh

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قطعی گاز صنایع کم ریسک پرسروصدا برنامه ریزی کارخانه ها قطعی گاز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران از برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان و تولیدات مشاغل خانگی و صنایع دستی خبر داد و گفت: آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعددی از سوی دولت درباره شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آنها به تصویب رسیده است.

محمد آذرپناه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های پیش بینی شده درخصوص صادرات تولیدات دانش‌بنیان گفت: طی سال‌های گذشته بخش تعاون در استان تهران بیشتر درگیر مشکل مسکن بود. به ویژه واحدهایی که تامین زمین یا بحث انتخاباتشان دچار مشکل شده بودند و ما پیگیری مشکلات آنها را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در حوزه تولید و دانش‌بنیان برنامه‌های عملیاتی گسترده‌ای صورت گرفته که بخشی از حمایتها معطوف به حمایت‌های بازاری است و طی چند سال گذشته آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های متعددی از سوی دولت در بحث شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسیده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران درعین حال اولویت صادرات در استان را صادرات دانش بنیان ذکر کرد و گفت: درکنار آن صادرات تولیدات دیگر از جمله صنایع دستی و مشاغل خانگی را نیز در دستور کار داریم.

به گفته آذرپناه عرضه محصولات صادرات محور با رویکرد تعاونی‌های دانش‌بنیان و تعاونی‌های صادراتی از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است و تلاش شده با اختصاص غرفه‌های مختص کالاهای ایرانی در کشورهای هدف، صادرات محصولات از طریق اتاق های تعاون و بازرگانی انجام شود و به شکل مستقیم در فروشگاه‌های زنجیره ای کشورهای مورد نظر عرضه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • برنامه‌ریزی برای تبدیل شهرک صنعتی سروستان به قطب جدید صنعتی فارس/راه‌اندازی ناحیه صنعتی کوار
  • راهنمای راه اندازی خط تولید
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد