Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا اسکندری، کارگردان نمایش « نظام آباد» در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: نظام‌آباد یک نمایشنامه پنج شخصیتی و درام اجتماعی در سبک رئالیسم، واقع‌گرایی است. قصه حول محور زندگی چهار رفیق در یک خانه مجردی در محله‌ای به نام نظام‌آباد می‌چرخد که اتفاقاتی منتج به از هم پاشیدگی رفاقت و زندگی آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سبک اجراییاین نمایش متناسب با خود متن، فضا و قصّه است افزود: تلاش بر این بوده  تا  شیوه اجرایی ناتورالیستی را درست و مناسب اجرا کنیم. دلیل انتخاب این نمایشنامه و این نمایشنامه‌نویس این است که تمام سبک‌های ادبی در طول تاریخ حیات هنر نمایش علاقمندان و طرفداران خاص خود را داشته اند و با گذر زمان  به تنوع و گستردگی آن‌ها افزوده شده است. بطور مثال پدیده سبک رئالیسم که از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رسما در بین سبک‌های ادبی ظهور کرد تا به امروز به فراخور تفکر و خلاقیت کارگردان‌ها و نویسندگان به جزئیات و تنوع آن افزوده شده است،  سبکی ماندگار و با قدمت و وسیع است.

این هنرمند درباره سبک‌های ادبی در نمایشنامه‌ها توضیح داد: درجایگاهی نیستم که بخواهم نظر شخصی بدهم و کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم حرفی از خود بزنم، اما تمام سبک‌های ادبی را دوست دارم، چون وجود و زنده بودن همه آن‌ها چه روی کاغذ و چه روی صحنه همان چیزیست که ما در مجموع به آن تئاتر می‌گوییم. دلیل علاقه مندی من به سبک رئالیستی، خودِ این سبک و ویژگی‌های آن است، بطور مثال: رعایت جزئیات بیشتر، هم ذات پنداری نسبتا خوب مخاطب با محتوا، وهم و گنگ‌بودنی که از ارتباط خطی”علت _معلولی” فاصله می‌گیرد که این نکات در نمایشنامه  نظام اباد کاملا به چشم می‌خورد.

اسکندری درباره نمایش نامه نظام آباد توضیح داد: متن هنر و قلم زیبای کهبد تاراج است که در این سبک یعنی رئالیسم اجتماعی نگاشته شده است. ویژگی منحصر بفرد متن نسبت به متن‌هایی که کلاما از سمت یک مخاطب رئالیسم اجتماعی خطاب می‌شود این است که اصطلاحا این متن یک متن رئالیستیِ اجتماعیِ کفِ کوچه و خیابان شهر است یعنی قصّه‌ای از من از تو، از او، از شما، از دیگری و دیگری. تئاتر یعنی زندگی، ستون مرکزی آن زندگی است و از انسان به عنوان ابزار اصلی خود بهره می‌برد، پس تمام انسان‌ها موضوع تئاتر و نمایشنامه هستند. چون ما قبل از هرچیز انسانیم، تئاتر با ما به دنیا می‌آید و با ما می‌میرد، هر انسانی نمایشنامه خاص خودش را دارد. این اصل از شاخصه‌های قلم و تفکر کهبد تاراج است که آن را دوست دارم.

اسکندری درباره مدت زمان تولید نمایش نظام آباد توضیح داد: حدود یکسال درگیر تمرین و آماده سازی این نمایش بودیم البته بخش اعظم دلیل آن، طولانی شدن زمان آماده سازی به دلیل کرونا بود. شرایط سختی داشتیم برای اینکه کار را بالاخره به سرانجام برسانیم، به هرحال پیک‌های متوالی کرونا، گذر زمان زیاد و فرسایشی شدن کار تأثیر زیادی در تعویق اجرای ما داشت. مضاف بر اینکه از عدم تعهد و تفکر درست، عدم تربیت و آموزش تئاتری صحیح که متأسفانه کم هم نیست، لطمه‌هایی خوردیم.

این هنرمند درباره بازیگران این اثر توضیح داد: بازی در کار‌های این چنینی برای هر بازیگری یک چالش محض است، چون برای به نمایش گذاشتن پرسوناژ‌های متن‌هایی دراین سبک، بازیگر حق استفاده از هیچ فرم و فیگور خاصی ندارد، ذره‌ای ادا و تایپ خاص در بیان، بدن، حرکت، میمیک و الباقی اجزا نباید وجود داشته باشد.

وی افزود: تمامی متد‌های بازیگری از بدو تا به حال با این هدف آمده اند تا گونه‌ای بازی کنیم که واقعی‌ترین و قابل پذیرش‌ترین شکل نقش باشد، حال در این سبک شما باید در یک فضای واقعی، واقعی‌ترین بازی را داشته باشی که این مستلزم رعایت جزئیات هر چه بیشتر است. یعنی بازیگر خودش را روی صحنه باید به نحو درست و نزدیک به پذیرش مخاطب بازی کند و طبیعتا به لحاظ حسی و جسمی درگیری‌هایی خواهد داشت. سینما و تصویر را واقعا دوست دارم، اما وقتی بنا باشد تئاتر کار کنم هدف من خود آن تئاتر است نه پله کردن تئاتر برای مقاصد دیگر و … .

کارگردان نمایش نظام آباد درباره طراحی دکور این اثر توضیح داد: طراحی صحنه ما الهام گرفته از خود توضیح صحنه متن است و مناسب با شرایط مفروضی است که متن به ما می‌دهد. خانه‌ای کلنگی که سعی داشتیم از ازدیاد اکسسوار جلوگیری کنیم و در زیبایی‌شناسی و موجز بودن اجزا دقت کنیم البته که محدودیت‌ها و ضعف‌هایی داشته ایم که حتما در رعایت و برطرف کردن آن‌ها تلاش خواهیم کرد.

اسکندری در پایان درباره تئاتر و وضعیت آن توضیح داد: تئاتر با دانستن سروکله میزند، با آگاهی و آگاه کردن آن هم از نوع فاخر و عمیق. همیشه با حرف و سخن نمی‌شود همه چیز را فهماند بلکه گاهی باید چیز‌هایی را زیست و تجربه کرد تا فهمید، تئاتر دقیقا یکی از این چیزهاست، که با زیست و تجربه‌ی بنیادی و جهانی سروکار دارد. تئاتر  باید بهتر کار کند و بهتر جریان بسازد. سوال من این است که جایگاه تئاتر در کشور ما کجاست؟ چقدر جریان می سازد؟  چه طور می توانیم  از پتانسیل واقعی آن بهره‌مند شویم؟  تئاتر فقط باکس اجرا، پوستر و اسم و سیگار کشیدن و در کافه نشستن و تیپ های عجیب و غریب نیست، تئاتر حرمت دارد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه اکثریت جریان و شیوه‌ آموزشی‌ حاکم بر هنر نمایش و تصویر ایران، بر پایه‌ی مال اندوزی است نه ماهیت هنر. در دانشگاه ها، خصوصا اموزشگاه‌های خصوصی و کارگاه‌ها چه چیزی اموزش داده می شود؟ آیا این اموزش که برای نسل ماست، نیازمند جامعه و کمبود‌های هنر ما هست؟

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر ایران سبک های ادبی نظام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۶۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید