Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@04:49:57 GMT

کسب مجوز داروی خوراکی بر علیه کرونا

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۷۳۲۱

کسب مجوز داروی خوراکی بر علیه کرونا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، چند وقتی است که از رونمایی دو شرکت بزرگ داروسازی جهان از قرص‌های خوراکی خود برای درمان کرونا می‌گذرد. شرکت مِرک و شرکت فایزر موفق شده اند دو داروی خوراکی را به منظور درمان مبتلایان به کووید ۱۹ ارائه کنند. با این حال، روند اعطای مجوز برای استفاده از این دارو‌ها زمانبر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک گروه از متخصصان که مشاور سازمان غذا و داروی آمریکا محسوب می‌شوند در یک رای گیری بسیار نزدیک با استفاده اضطراری از این داروی خوراکی موافقت کردند. البته این مسئله به معنای تایید نهایی این دارو نیست، اما مسیر را برای تایید نهایی دارو از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا هموار می‌کند.

در صورت تصویب استفاده اضطراری از داروی شرکت مِرک موسوم به مولنوپیراویر، برای نخستین بار با گذشت دو سال از همه گیری کرونا یک داروی خوراکی جواز استفاده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا را می‌گیرد.

گرچه مطالعات اولیه شرکت مِرک از تاثیرگذاری ۵۰ درصدی مولنوپیراویر در کاهش مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا حکایت داشت، اما تحقیقات تکمیلی نشان داد این دارو تنها ۳۰ درصد موثر است.

دکتر دیوید هاردی، یکی از اعضای گروه مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا که به استفاده از مولنوپیراویر رای موافق داده بود در این باره گفت: هنوز همه گیری کرونا در جهان در شرایط اضطراری قرار دارد. ما به دارویی شبیه به داروی شرکت مِرک نیاز داشتیم. برای نخستین بار است که این فرصت را یافته ایم که برای افرادی که علائم کرونا را نشان داده اند دارویی خوراکی عرضه کنیم تا بدون مراجعه به مراکز درمانی آن را در منزل مصرف کنند. با این وجود هنوز درباره تاثیرات بلند مدت این دارو سوالاتی مطرح است.

رای موافق این شورای مشورتی درحالی مطرح می‌شود که کشف سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به امیکرون باعث نگرانی جهانی درباره ادامه یافتن همه گیری کووید ۱۹ شده است. خوشبختانه داروی مولنوپیراویر بخشی از ویروس به نام آر ان‌ای پلیمراز (RNA polymerase) را هدف قرار می‌دهد که در جهش‌های مختلف تغییری نمی‌کند.

پیش‌تر شرکت فایزر نیز از داروی خوراکی خود که می‌تواند نزدیک به ۹۰ درصد خطر بستری شدن و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش دهد رونمایی کرده بود. با این حال، این شرکت هنوز مدارک خود برای دریافت مجوز را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید

تشخیص کمبود ویتامین D از روی زبان مصرف ویتامین D مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: همه گیری کرونا ویروس کرونا سازمان غذا و داروی آمریکا داروی خوراکی شرکت م رک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • بازداشت و سرکوب گسترده دانشجویان در دانشگاه های بزرگ آمریکا+ فیلم/ جنگ غزه را متوقف کنید/ مجوز خشونت بیشتر علیه دانشجویان معترض صادر شد
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز