Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت ۸میلیارد دلار برای واردات ۵ قلم کالا اختصاص داده‌ بود، تا پایان مهرماه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای واردات این کالاها هزینه شد.

به گزارش مشرق، درحالی که به روزهای تقدیم بودجه سال ۱۴۰۱، نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، مسئله تبعات ناشی از حذف یا ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی تبدیل به دغدغه بسیاری از کارشناسان اقتصادی شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک نکته مهم که در تمام نامه‌ها، توصیه‌ها و ارائه راهکارها در این‌باره تکرار می‌شود، اثرات تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت کالاها و تبعات ناشی از آن است.

اما آیا حذف ارز ۴۲۰۰تومانی اثر تورمی بیشتری خواهد داشت یا ادامه تخصیص آن؟

درحالی که در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت ۸میلیارد دلار برای واردات ۵ قلم کالا اختصاص داده‌ بود، تا پایان مهرماه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای واردات این کالاها هزینه شد. محاسبات نشان می‌دهد تا پایان سال و درصورت عدم حذف ارز ترجیحی باید بین ۱۸ تا ۱۹ میلیارد دلار برای واردات این کالاها ارز اختصاص داده‌شود.

درنظر گرفتن چند نکته در این‌باره ضروری است:

۱. ارز ارزان اختصاص داده‌شده برای واردات کالاهای اساسی در زمان تحریم و عدم امکان فروش نفت از چه محلی تامین شده است؟ بدون شک یکی از راه‌های تامین ارز، استقراض از بانک مرکزی است که خود عامل تورم است.

۲. با توجه به عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود نیاز کشور برای وارادت ۵ قلم کالای اساسی، حداقل ۲۰میلیارد دلار باشد، تامین این رقم در زمانی ک دنیا در دوران کمبود کالاهای اساسی است، نه‌تنها ضربه مهلکی بر امنیت‌غذایی کشور و وابستگی ایجاد می‌کند بلکه عاملی برای از صرفه افتادن تولید و از بین‌رفتن فرصت صادرات نیز خواهد بود، تمام این موارد باعث افزایش تورم خواهد شد.

۳. نرخ حقوق ورودی گمرکی نیز با توجه به عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، با همین قیمت محاسبه‌خواهد شد؛ لذا در بودجه سال ۱۴۰۱ درصورت عدم حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، باتوجه به اختلاف نرخ تسعیر بودجه و کاهش درآمدهای دولت از محل حقوق ورودی گمرک، پیش‌بینی می‌شود، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت کم‌خواهدشد. همین کاهش درآمدها در مقابل افزایش هزینه‌ها موجب کسری‌بودجه فزاینده در سال آینده خواهد شد.

اما اگر دولت مابه‌التفاوت ریالی ناشی از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی را مستقیم به حساب افراد واریز کند، می‌تواند بخشی از گرانی ناشی و از حذف این ارز را جبران کرده و اثر تورمی آن را کاهش دهد.

حال، با توجه به خطر استقراض از بانک مرکزی، کاهش درآمدها و کسری‌بودجه سال آتی و وابستگی بیش‌از پیش کشور به واردات کالاهای اساسی در دوران کمبود جهانی، شما به جای دولت‌مردان تصمیم بگیرید، آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم‌زاتر است یا تثبیت آن؟

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو دلار دولتمردان بانک مرکزی کالای اساسی میلیارد دلار برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز ۴۲۰۰ اختصاص داده عدم حذف ارز بودجه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۸۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد

امتداد - از اول فروردین ماه تا شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، 5 میلیارد و 679 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۳ میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار و برای خدمات ۱۴۵ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  یک میلیارد و ۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

   
طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱۶۸ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۶۲۳ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۳۳۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۲۳۷ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۲۰۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۲۶ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۲۹۷، ۴۰، ۲۳۷، ۱۳۱ و ۶ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲۹۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۵۸۸ تومان، یورو با نرخ ۴۷ هزار و ۹۸۲ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۴۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۶۳۲ تومان، یورور با نرخ ۴۴ هزار و ۸۰۱ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۳۳۶ تومان بود.
   

 


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • سرک دلار به کانال ۶۰
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم در دولت رئیسی چند؟ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • تصویب اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی فوق‌العاده کارکنان سلامت