Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@22:02:39 GMT

شرایط تغییر نام چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۰۰۷۳

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور درباره شرایط تغییر نام در ثبت احوال، گفت: در شرایط عمومی سن افراد باید بالای ۱۸ سال باشد بعد از آن می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. ناطقان: اسدالله پارسامهر، مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، درباره ثبت نام‌های جدید در سازمان ثبت احوال، اظهار کرد: برخی از نام‌ها تحت عنوان نام‌های جدید که اصطلاحا به آن «نام‌های نوپدید آمده» می‌گویند هستند که برای ثبت این نام‌ها سازو کار متعارف با موازین علمی در سازمان ثبت احوال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه در کمیته نام که اساتید دانشگاه زبان و ادبیات فارسی و کارشناسان ثبت احوال حضور دارند درباره آن نام بحث می‌شود، افزود: اگر نام‌ها ریشه طولانی و قدمت داشته باشند، به مثابه نام‌های ایرانی، ترکی، بری، گیلکی، بلوچی و... باشد، مستهجن و مغایر با کرامت انسانی نباشد تصویب می‌شود. نام‌ها از لحاظ ساخت واژه، معنا و عرف بررسی می‌شوند تا نام برازنده‌ای انتخاب شود.

پارسامهر تصریح کرد: خط قرمز در سازمان ثبت احوال در ارتباط با عدم تصویب برخی از نام‌هاست مربوط به نام‌های بیگانه در فرهنگ‌های غرب و شرق دنیاست و در حوزه اسلامی نیست. این نام‌ها اساسا براساس قانون منع به کارگیری کلمات و اصطلاحات بیگانه مصوب مجلس شورای اسلامی امکان ثبت ندارند، اما نام‌هایی که در کمیته نام بررسی شود اگر دارای ویژگی‌های مدنظر باشد ثبت می‌شوند.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در سازمان ثبت احوال کارشناسان خوبی در حوزه بررسی نام‌های ترکی، بلوچی، گیلکی و... داریم، افزود: در انتخاب نام‌های مربوط به قومیت‌های ایرانی از آن‌ها مشورت می‌گیریم، بعد از آن در کمیته نام مطرح شده تا تصمیم نهایی برای ثبت نام جدید مشخص شود.

وی درباره شرایط تغییر نام در ثبت احوال، گفت: در شرایط عمومی سن افراد باید بالای ۱۸ سال باشد بعد از آن می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند. نام‌های بد معنا، مستهجن و ... که در گذشته انتخاب شده را می‌توانند تغییر دهند، برخی از افراد نام‌شان نامتناسب با جنس‌شان است این نام‌ها قابل تغییر هستند، افرادی که نام‌شان با غلط املایی ثبت شده می‌توانند نسبت به تصحیح نام‌شان اقدام کنند، برخی از افراد که دو نام دارند می‌توانند درخواست دهند و یکی از نام‌شان را ثبت کنند، برخی از نام‌های ترکیبی هستند و شامل القاب و عناوین، کلمات زائد و ... هستند که قابل حذف بوده و می‌توانند اقدام کنند.

پارسامهر اضافه کرد: اگر در خانواده دو خواهر یا دو برادر، پدر با پسر و مادر با دختر هم نام باشند می‌توانند یکی از افراد اقدام به تغییر نام کنند. نام‌هایی که به هر دلیلی در برخی از مناطق مغایر با شان اجتماعی افراد است و دلایل قابل قبولی ارائه دهند که نامشان با شرایط اجتماعیشان در تضاد بوده قابل تغییر است.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در پایان گفت: افرادی که تشرف به دین اسلام پیدا می‌کنند می‌توانند نام‌شان را تغییر دهند و نام خود را اسلامی کنند همچنین افرادی که به تازگی به تابعیت ایران درآمدند می‌توانند برای تغییر نام‌شان به ایرانی، اقدام کنند. زنان خارجی که با مردان ایرانی ازدواج می‌کنند می‌توانند درخواست تغییر نام‌شان را ارائه و نام‌شان را به نام ایرانی تغییر دهند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: شرایط ، تغییر ، نام

منبع: ناطقان

کلیدواژه: شرایط تغییر نام سازمان ثبت احوال توانند درخواست نام شان تغییر نام نام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این سه نوع چای چهره‌تان را ۲۰ سال جوان می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

در میان دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی، بابونه از شهرت بالایی برای درمان بیماری‌های پوستی برخوردار بوده و سال هاست که برای درمان خشکی پوست، ترک پوست و حتی برای درمان آکنه‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که نوشیدن چای دارای تاثیرات مثبتی روی رنگ پوست است، محصولاتی که در آن‌ها چای به کار می‌رود، نیز می‌تواند برای پوست مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است سه نوع چای می‌توانند نقش بسزایی در جوان‌سازی پوست ایفا کنند. این سه نوع چای به شرح زیر است:

چای سبز یکی از دمنوش‌های جوان‌کننده چهره

آفتاب زیاد ممکن است به پوست آسیب رسانده و باعث پیری پوست شود. تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. 

«کاتچین» موجود در چای سبز التهابات پوستی ناشی از پیری را کاهش می‌دهد. از طرفی، این ماده پوست را از آفتاب سوختگی محافظت کرده و آثار منفی اشعه UV خورشید را روی پوست می‌زداید.

تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن در اثر جذب بیش از حد اشعه UV سلول‌های سالم پوست را نابود می‌کند.

پلی فنول‌های موجود در چای ضدالتهاب بوده و توانایی بازسازی DNA را دارند و می‌توانند تغییرات سلولی ناشی از انباشت رادیکال‌های آزاد در بدن را اصلاح کنند. 

علاوه بر نوشیدن یک فنجان چای سبز در هر روز می‌توانید از محصولات آرایشی حاوی چای سبز نیز استفاده کنید.

چای بابونه یکی از دمنوش‌های جوان‌کننده چهره

در میان دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی، بابونه از شهرت بالایی برای درمان بیماری‌های پوستی برخوردار بوده و سال‌هاست که برای درمان خشکی پوست، ترک پوست و حتی برای درمان آکنه‌ها استفاده می‌شود.

چای بابونه حتی برای درمان پوست‌های جوشدار و ملتهب نیز مفید است. این گیاه سرشار از فلاونوئیدهاست که برای مهار رادیکال‌های آزاد ضروری است.

چای رویبوس یا چای قرمز یکی از دمنوش‌های جوان‌کننده چهره

چای رویبوس یا چای قرمز که از بوته‌های قرمز آفریقای جنوبی استخراج می‌شود، بدون کافئین است. خانم‌هایی که نمی‌خواهند کافئین بدنشان زیاد شود، می‌توانند از این نوشیدنی مفرح برای رطوبت‌دهی به پوستشان بهره ببرند.

این گیاه منبع دو ترکیب ضدالتهاب موسوم به آسپالاتین و نوتوفاگین است. البته فلاونوئید‌های موجود در رویبوس هم خاصیت ضدالتهابی داشته و برای درمان آکنه‌ها بسیار مفید است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نتایج لاتاری ۲۰۲۵ اعلام شد
  • فیلم| طلافروش‌ها با بستن مغازه نمی‌توانند پیگیر مطالباتشان باشند
  • تغییر نگاه‌ها به کوثر چشم انداز ما بوده است
  • بله همراه با حجاج در سرزمین‌ وحی
  • مصرف این سه نوع چای چهره‌تان را ۲۰ سال جوان می‌کند
  • «احوال و آثار محمد دبیر سیاقی» به نمایشگاه کتاب خواهد آمد
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور
  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • جزئیات سقف ۱۸ میلیارد تومانی معافیت‌های مالیاتی برای صاحبان مشاغل