Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در کارگروه بافت تاریخی شهر اصفهان گفت: دوره ششم مدیریت شهری نگاه ویژه ای به بافت تاریخی شهر اصفهان دارد و این بافت را یک ظرفیت می‌داند و به جد به دنبال احیای آن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه کارگروه بافت تاریخی کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در محل عصارخانه جماله اظهار کرد: دوره ششم مدیریت شهری نگاه ویژه ای به بافت تاریخی شهر اصفهان دارد و این بافت را یک ظرفیت می‌داند و به جد به دنبال احیای آن به خصوص در مناطق مرکزی شهر اصفهان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در خصوص بناهای تاریخی که قابلیت باز تعریف دارند باید تفاهم ناتمه‌ای تنظیم شود و حقوق دولت در آن در نظر گرفته شود، مئیذیت شهری اصفهان در حال حاضر آماده است تا با کارشناسان میراث فرهنگی برای تملک فضای تاریخی همچون این عصارخانه همکاری کند و از بخش خصوصی نیز دعوت می شود که در این زمینه اقدامات لازم را اجرایی کنند مدیریت شهری نیز پشتیبان آنها خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: هدف احیای بافت تاریخی جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی است. در همین زمینه سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان با همکاری میراث فرهنگی و با در نظر گرفتن منافع میراث فرهنگی و مدیریت شهری و شهروندان اصفهان اقدامات خود برای احیای را تدوین و سپس اجرای آن را آغاز کند.

نورصالحی اضافه کرد: احیای بافت تاریخی در دل محلات اصفهان باعث خواهد شد گردشگر تا دل کوچه های این شهر وارد شود چراکه آثار تاریخی در دل این محلات آثار تاریخی واجد ارزشی است .

همچنین در این جلسه علی قاسم زاده شهردار اصفهان ادامه داد: بی شک برای احیای بافت تاریخی ما نیازمند نظرات کارشناسی و دقیق هستیم،

شهرداری اصفهان حاضر است برای احیای بافت تاریخی تمام تلاش خود را به کار بگیرد و شرایط را برای احیا توسط بخش خصوصی نیز فراهم آورد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای میان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان باید منعقد شود تا به یک الگو برای احیای بافت تاریخی برسیم و سپس بستر برای حضور بخش خصوصی در این بستر فراهم آید.

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این جلسه گفت: ما از نظر قانونی هیچ منعی برای واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی نداریم و در این جهت اصلا صندوق احیا برای همین منظور افتتاح شده است، اما ما باید شانیت هر بنای تاریخی را حفظ کنیم اینطور نیست که برای مثال مکانی مثل حمام شیخ بهایی را بشود به راحتی تبدیل به یک سفره خانه کرد بلکه در ذهن مدیران میراث فرهنگی این است که حمام شیخ بهایی تبدیل به یک مرکز پژوهشی و علمی شود تا هم شان حمام و هم شان شیخ بهایی رعایت شود.

وی افزود: قطعا میراث فرهنگی از پیشنهادات مدیریت شهری استفاده خواهد کرد، اما نباید فراموش کنیم که در بافت تاریخی مدل ساخت و ساز باید الگوی خاص خودش را داشته باشد همانطور که برای مثال این عصارخانه خود یک مرکز صنعتی است، اما الگوی خاص خودش را در دل محله دردشت اصفهان داشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: اگر ایجاد گذرها به بافت های تاریخی آسیب نرساند اتفاقا موجب رونق گردشگری می شود و میراث فرهنگی با یک الگوی مناسب در این زمینه نیز آماده همکاری با مدیریت شهری است.

همچنین در این جلسه عباسعلی علی خاصی مسئول بافت تاریخی منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: توافقات بسیار خوبی میان منطقه و میراث فرهنگی‌ انجام شده است و با اینکه مشکلات متعددی بر سر راه مدیریت شهری وجود داشته است، اما به کمک بخش حقوقی شهرداری توانسته ایم برای ساماندهی بافت تاریخی منطقه با میراث فرهنگی و مردم به تفاهم های خوبی برسیم. چرا این اتفاق رخ داد به این دلیل که مدیریت شهری سعی دارد محلات تاریخی این منطقه را سریعتر ساماندهی کند و یکی از مسیرهای اصلی ساماندهی در این منطقه احیای بافت تاریخی است.

وی تاکید کرد: برای مثال در حال حاضر 40 پلاک از اداره کل راه و شهرسازی در منطقه سه وجود دارد که 10 مورد از این پلاک ها تاریخی هستند و ما از اداره کل راه و شهرسازی تقاضا کردیم که این 40 پلاک را با شهرداری به تفاهم برسد، البته ظاهرا باید شخص وزیر راه و شهرسازی در این زمینه دستورات لازم را ارائه کنند.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، در این جلسه علاوه بر شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، معاون اداره کل و مدیر میراث فرهنگی شهرستان اصفهان، شهرداران مناطق یک و سه، مدیرکل راه و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و مدیرکل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز در جلسه حاضر بودند.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا رئیس شورای اسلامی معماری شورای اسلامی شهر اصفهان دولت میراث فرهنگی بخش خصوصی شهرداری آثار تاریخی کارشناسی معاون گردشگری و صنایع دستی ذهن ساخت و ساز گردشگری استان اصفهان مشکلات اداره کل راه راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی امور بین الملل رئیس شورای اسلامی اصفهان ذهن رئیس شورای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر مشکلات رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان احیای بافت تاریخی شهرداری اصفهان میراث فرهنگی راه و شهرسازی مدیریت شهری برای احیای بخش خصوصی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛   رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان با اشاره به پایش کامل بافت تاریخی زواره از سیل اخیر گفت: با ورود سامانه بارشی در روز سه‌شنبه به استان اصفهان، شهرستان اردستان بارش فراوانی را تجربه کرد به‌گونه‌ای که میزان بارش در زواره در کمتر از یک روز به ۲۷ میلی‌متر رسید
نرگس بهشاد ادامه داد: با توجه به گستردگی بافت تاریخی زواره، این حجم سنگین بارندگی در کوچه‌ها و معابر زواره روان و باعث وقوع سیل و آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از این شهر شد.


به گفته وی بررسی‌ها حاکی است تنها دو مورد تخریب در بافت تاریخی زواره اتفاق افتاد که خوشبختانه این خانه‌ها بدون ارزش تاریخی بوده است.
بارندگی روز گذشته باعث شده دریاچه وسیعی در کویر دق سرخ زواره تشکیل شده است.
شهر زواره با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار دارد.
شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد