Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، خوشنویسی و خطاطی معمولا علاقه بسیاری از نوجوانان در دوران تحصیل بوده بخصوص در زمان یادگیری و نوشتن تکالیف برای ارائه به معلم.

علاقه ای که عده ای به دنبالش می روند اما در سختی های راه رهایش می کنند و عده ای عاشقانه دوستش دارند و با همه مشکلات ادامه می دهند و جملات و اشعار و مفاهیم ارزشمند را با هنر خود جاودانه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با یکی از نوجوانان ارزشمند شهرستان سروستان بعد از اتمام کلاس های مدرسه در کتابخانه عمومی علامع طباطبایی هم صحبت شدم به امید آنکه مشوقی باشد برای نوجوانان هم نسل خودش و همه دوستداران هنر. 

آیدا در ابتدا با معرفی خودش شروع کرد و گفت: 16 ساله و دانش آموز کلاس دهم هستم و در رشته علوم انسانی درس می خوانم، رشته ای که فوق العاده به آن علاقه دارم مخصوصا درس های ادبیات و فلسفه که به نوعی همزاد با هنر هستند و از خواندن کتاب هایم در این زمینه لذت می برم. 

 قدمی با بیان اینکه اواخر کلاس سوم رفتن به کلاس خوشنویسی را شروع کرده است توضیح داد: کلاس خوشنویس را نزد استاد رحم دار شروع کردم و حدود ۴ سال در امتحانات دوره خوشنویسی شرکت کردم و موفق شدم مدرک ممتاز بگیرم البته به خاطر چپ‌دست بودنم خیلی برایم سخت بود چون چپ دست بودن یک سری دشواری‌هایی دارد ولی چون عاشق خوشنویسی بودم ادامه دادم.

این نوجوان خوشنویس، از خاطرات زیبای اوایل تحصیلش گفت و افزود: از همان کلاس اول خطم خوب بود و همیشه مورد تحسین معلمان مدرسه ام بود تا اینکه معلم کلاس سومم انشاء و املاء هایم را درتخته برد مدرسه نصب کرد و مورد تشویق معلمان و هم کلاسی هایم قرار گرفتم و انگیزه ام برای نوشتن بیشتر از پیش شد  البته پدرم نیز خوشنویسی کار می کرد و وقتی کارهای خوشنویسی او را می‌دیدم سر شوق می آمدم.

وی ادامه داد: کلاس چهارم که بودم به شعر، ادبیات و عرفان علاقه مند شدم و همیشه شعرهای مولانا را می خواندم و می‌نوشتم و چون علاقه خاصی به مولانا داشتم شروع به خواندن زندگی نامه او کردم که با شمس تبریزی آشنا شدم و همین موضوع بود که طرز تفکر و مسیر من را تغییر داد.

این نوجوان خوشنویس گفت: با علاقه ای که به ادبیات داشتم گاهی اوقات، شعر، متن یا قطعه ادبی و یا هر موضوعی که به ذهنم می‌رسید را می‌نوشتم تا اینکه در مقطع راهنمایی به خاطر انشاء خوبی که داشتم با تشویق های معلم ادبیات توانستم سه سال متوالی یعنی سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مقام اول انشا نویسی در استان را بدست آورم.

قدمی با بیان اینکه از طرف آموزش و پرورش یک انشا برای جشنواره خوارزمی نوشتم که انشاء منتخب اعلام شد ادامه داد: بعد از این موفقیت خیلی جدی تر شروع به نوشتن کردم و حتی شعرهایی که می سرودم را به عنوان سوژه خوشنویسی انتخاب می‌کردم و می نوشتم و هر دو را پا به پای هم ادامه دادم.

وی خوشنویسی را هنر چند جانبه‌ای توصیف کرد و توضیح داد: وقتی که فردی خوشنویسی کار می کند از یک جایی به بعد این قلمی که بدست می گیرد دیگر یک ابزار کار برای نوشتن نیست در واقع مثل یک دوست صمیمی است که می تواند حال آدم را خوب کند و اگر ناراحت هست حالش خوب بشود و اگر خوشحال است از این حال خوب بیشتر لذت ببرد.

قدمی که تخصص اش خط شکسته نستعلیق است برگزاری نمایشگاه انفرادی را یک اتفاق رو به رشد توصیف کرد و گفت: بعد از این اتفاق، دیدم نسبت به خوشنویسی بازتر شده است و بهتر می توانم اشکالات خودم را تشخیص بدهم چون هرچه آدم بیشتر پیشرفت می کند بیشتر نقص های خودش را می بیند و من هر بار که به کارهایم نگاه می کنم ایرادتم را می گیرم و سعی می کنم روز به روز بهتر باشم.این هنرمند خوشنویس  ادامه داد: به نظر من نوشتن و علی الخصوص خطاطی قدرت عجیبی داره که با چندین حالت روحی و همزمان با چندین علم مثل ادبیات و عرفان در ارتباط است و همین چند وجهی بودن هنر و ارتباطش با معنا باعث دگرگونی روحی می شود و هر حس و حالی داشته باشید با خوشنویسی به حس ناب آرامش می رسید.

قدمی با بیان اینکه در نمایشگاه انفرادی 17 اثر داشتم ادامه داد: این نمایشگاه که در شیراز برگزار کردم تجربه متفاوتی بود و خدا را شکر استقبال خوبی از آن شد و خوشحالم از این بابت چون واقعا برپایی نمایشگاه، کاری به شدت طاقت فرسا و سخت بود ولی با وجود همه مشکلاتی که سر راهم قرار گرفت مصمم تر از پیش شدم که راه درستی در پیش گرفته ام.

وی گفت: در روز افتتاحیه نمایشگاه اساتید برجسته استانی و شهرستانی و رئیس انجمن خوشنویسی شیراز حضور داشتند و تشویقم کردند و من این نمایشگاه را به فال نیک گرفتم چون با اساتید بزرگی آشنا شدم و تجربیات زیادی کسب کردم و بیشترین هدفم به چالش کشیدن خودم بود که بفهمم توانایی هایم در چه سطحی است و سال‌های بعد که به گذشته ام نگاه ‌کنم پیشرفت خودم را بسنجم.

این هنرمند نوجوان در ادامه بیان کرد: معمولا از نمایشگاه های عکاسی یا نقاشی بیشتر استقبال می شود در صورتی که خوشنویسی از هنر های اصیل ایرانی است ولی متاسفانه گالری دارها از این هنر استقبال نمی کنند و بیشتر به نمایش آثار مدرن علاقه دارند و شاید همین موارد یکی از دلایلی است که هم سن و سال های من به سمت هنرهای غربی که مخالف فرهنگ ماست کشیده می شوند.
 
وی با توضیح این که قرار است در هفته های آینده با هنرمندان شهرهای دیگر نمایشگاه مشترکی برگزار کنند گفت: در مسابقات خوشنویسی مدارس مثل مسابقات پرسش مهر با  هنرمندان دیگر آشنا می شوم و پیشرفت خودم را مورد سنجش قرار می دهم و شاهد هنرهای نوجوانان هم سن و سال خودم در شهرستان های دیگر می شوم و این فضای رقابتی را دوست دارم. 

آیدا قدمی که این روزها از انتخاب هایی که در زمینه درسی بخصوص انتخاب رشته علوم انسانی و هنر داشته است بسیار راضی و خوشحال است گفت: از خانواده ام تشکر ویژه می کنم که به سلیقه و انتخابم اعتماد کردند و همیشه حامی ام بوده اند و امیدوارم همه بزرگتر ها و خانواده ها به انتخاب و سلیقه و نظرات نوجوانان خودشان احترام بگذارند تا بچه ها با میل و رغبت به ادامه تحصیل و یا شرکت در رشته های هنری مورد نظرشان ادامه بدهند.  

استعدادهای درخشان هنری در اطرافمان زیادند و می توان با استعدادیابی و تشویق و ترغیب آنها، استعدادهای بالقوه نونهالان، نوجوانان و جوانان را به بالفعل تبدیل کرد و از آنها در راستای اعتلای فرهنگ و هنر کشورمان استفاده کرد و روند زندگی نسل‌های آینده کشور را به زیباترین نحو رقم زد.

 

انتهای پیام/ف

منبع: فارس

کلیدواژه: هنر خوشنویسی هنرمند سروستانی نمایشگاه خوشنویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۱۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند

جلسه شورای سیاست گذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل برگزاری این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 وزیر فرهنگ در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: انشاالله اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل‌های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است؛ این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌های دنیا نیست؛ تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه‌ای رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحنه پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: در طول یکسال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیاز‌ها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف‌ها اذعان می‌کنم، اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ جشن خود کفایی کاغذ کتب درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند.

حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است و بر همین اساس آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان هستیم و انشاالله این کار را ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی ادامه داد: ترجمه آثار فاخر فارسی به زبان‌های خارجی با استفاده از کسانی که به زبان اصلی تسلط دارند مورد تاکید رهبری قرار گرفته بود که برنامه ویژه‌ای برای این مهم تدارک دیده شده است.

امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم

وزیر فرهنگ گفت: امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم؛ منتظر هستیم تامین اعتبار لازم صورت گیرد تا حمایت‌ها علاوه بر اعضای هیات علمی، طلاب و دانشجویان به سایر بخش‌های جامعه از جمله دانش آموزان دوره دوم دبیرستان نیز داده شود.

وی افزود: انشاالله امسال عدد قابل توجهی را به این کار اختصاص می‌دهیم و حمایت جدی اتفاق می‌افتد، دولت و مجلس کار بسیار مهمی را انجام دادند و برای اولین بار تبصره ۱۳ در حال عملی شدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دکتر احمدوند برای روز‌های نمایشگاه تمهید کنند تا با صنوف مختلف جلسه داشته باشیم تا محلی برای حل مشکلات باشد.

شبکه کتاب فروشی‌ها باید گسترش یابد

وزیر فرهنگ گفت: شبکه کتاب فروشی‌ها باید گسترش یابد. با وزیر صمت صحبت کردم و آقای علی آبادی تعدادی از شرکت‌های خودروسازی را مکلف کردند تا برای بهبود در امر کتابفروشی‌های سیار در این حوزه وارد شوند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: اعضای ستاد برای اصحاب کتاب، فرهنگ، ادب هر نوع گشایشی را که لازم باشد پیشنهاد دهند و ما نیز تلاش می‌کنیم بخش عمده آن را انجام دهیم.

باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم

وزیر فرهنگ گفت: تقدیر از پیشکسوتان در برنامه امسال پیش بینی شده است؛ نمایشگاه کتاب صرفا نباید برای فروش کتاب استفاده شود بلکه باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم.

تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شود

وی افزود: برخی مطرح کردند نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری در زمان‌های مختلف برگزار شود، اما تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شد.

نقش تبلیغات در رسانه‌ها برای ایجاد شور و نشاط فرهنگی میان مردم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مهم بودن تبلیغات در رسانه‌ها و سطح شهر گفت: مردم باید احساس شور و نشاط فرهنگی کنند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه مردم ایران در مورد نمایشگاه کتاب خاطره بسیار مثبت و متعالی دارند، گفت: به مسائلی از قبیل حمل و نقل و مشکلات اینچنینی باید پرداخته شود.

وی افزود: هر سه نظر سنجی در مورد عملیات وعده صادق نشان دهنده احساس غرور مردم از این اتفاق بود، چه کسی فکر می‌کند در بالاترین سطح برخورد نظامی اینگونه غرور ایجاد کند؟ بازار‌های اقتصادی در حال رسیدن به ثبات هستند و دولت هم با اهتمام در صحنه قرار دارد.

نمایشگاه کتاب باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل را نشان دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نمایشگاه سال گذشته الگویی در مدیریت فرهنگی مسأله پوشش بود. امسال نمایشگاه باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل پیش رو را نشان دهد.

وی ضمن اشاره به قدردانی رهبر انقلاب در مورد اقدامات انجام شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پارسال، افزود: سال گذشته استقبال میلیونی مخاطبان را بدون کمترین حاشیه‌ای داشتیم. دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم قرار دهد ولی بنا داریم در این فضا با روحیه جهادی و استفاده از ابزار‌های اقناعی، تبلیغی و گفتگو محور فضای مطلوبی را برای حوزه مسائل فرهنگی ایجاد کنیم و نسبت به این مسأله خیلی امیدوار هستیم.

نظرسنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه به‌صورت روزانه باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه برای مسأله فلسطین حتما باید رویداد تعریف کرد، گفت: نظر سنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه اگر روزانه صورت گیرد مفیدتر است این رویکرد باعث می‌شود نواقص روز اول در روز سوم نباشد و فضای پذیرش انتقاد را باز کند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در جشنواره‌های گذشته مسابقه نقد جشنواره‌ها را برگزار کردیم و به کسانی که دقیقتر اشکالات را بگویند جایزه می‌دهیم، گفت: آمادگی داریم جلسه کارگروه نشر و کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور را اینجا برگزار کنیم.

گفتنی است، گزارش آخرین وضعیت آماده سازی نمایشگاه از جمله موارد مطرح شده توسط اعضا در این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • ویژه‌برنامه نمایشگاه کتاب شبکه امید/ «نورا» به آنتن نوجوان رسید
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • ربودن دختر نوجوان؛ درخواست میلیاردی برای آزادی / جزئیات
  • ربودن دختر نوجوان در این شهر؛ درخواست میلیاردی برای آزادی / جزئیات
  • ربایش دختر نوجوان و درخواست ۱۰۰ میلیارد ریال در جنوب تهران
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت