عذرخواهی آذری قمی، علیه تحریف تاریخ
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۱۸۰۶
در کتابی که اخیراً در پاسخ به مدعیات مندرج در کتاب «انتقاد از خود» مرحوم آقای منتظری توسط انتشارات عروج، وابسته به مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) به قلم آیتالله ریشهری منتشر شده است، برای اولین بار متن نامه عذرخواهی مرحوم آیتالله آذری قمی به رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر و رسانههای مختلف با استقبال از این سند تاریخی به بازنشر آن اقدام کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
انتشار این سند بر برخی تحریفکنندگان تاریخ انقلاب اسلامی از جمله محسن کدیور که این موضوع مهم را در کتابی که درباره آقای آذری قمی نوشته است سانسور کرده بود، آنچنان گران آمد که با دست و پا زدن بیحاصل، تلاش کردند تا اصالت نامه را زیر سؤال ببرند و حتی نسبت به چهره منزه مرجع بزرگوار حضرت آیتالله شبیری زنجانی که در خاطرات خویش از این نامه خبر داده بود، بیاحترامی روا دارند و ایشان را متهم به خلافگویی در بیان خاطراتش کنند.
در پی این اقدام موهن جمعی از پژوهشگران و مؤسسات تاریخی با انتشار نامهای از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی درخواست کردند برای جلوگیری از کتمان حقایق تاریخی توسط افرادی که کینه دیرینه با انقلاب دارند، نسبت به اصالت نامه اظهار نظر کرده و آن را برای ثبت در تاریخ منتشر سازد. در اجابت این درخواست، دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای (مدظله) تصاویر آن نامه را به همراه تصویر بخشی از یکی دیگر از نامههای مرحوم آذری قمی منتشر ساخت. گویا این اقدام انقلابی، تحریفکنندگان تاریخ انقلاب را چنان آشفته کرده است که آنها ناچار شدهاند مجدداً در دفاع از جعلیات تاریخی خود، این سند روشن که باطلالسحر حقد و کینه آنها نسبت به انقلاب اسلامی است را جعلی بخوانند و رسانههای رسوای بیگانه را به کمک فرا بخوانند تا جعلیات آنها را تکرار کند.
بدین لحاظ باید اقدام انقلابی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای مدظله را ستود که با انتشار تصاویر اصل نامه عذرخواهی مرحوم آقای آذری قمی در حقیقت سند رسوایی تحریفکنندگان تاریخ انقلاب را افشا کرد تا در زمستان دروغگویی، تحریف و کینهورزی، سیاهی بر چهره زغالهایی بماند که جز سیاهی و تباهی نمیاندیشند و نمینگارند. صلاحیتها و وجاهت شخصیت رهبر حکیم انقلاب که به تعبیر امام بزرگوار خمینی کبیر، خورشید فروزان انقلاب است با این خاکپاشی دونصفتان بر سر سفره نشسته بیگانگان لکهدار نخواهد شد. نه ایشان نیاز به کسب وجاهت از راه انتشار چنین نامههای عذرخواهی دارند و نه مردم عزیزمان که با پرچمداری او، راه انقلاب اسلامی را ثابت و استوار پیموده و میپیمایند نیازی به آن دارند. تنها فایده چنین اقدامی افشای چهره پلید کسانی است که می خواهند به تاریخ دروغ بگویند. افشای «مرجفونی»[1] است که چه بسا در کنار شخصیتها لانه میکنند تا در دل و جان آنها نسبت به حقیقت انقلاب تردید ایجاد کنند و آنها را در مقابل انقلاب قرار دهند.
نامه عذرخواهی مرحوم آقای آذری قمی نشان میدهد آن مرحوم وقتی به دور از این خناسان و با توسل به ذوات پاک اولیای الهی، وجدان خویش را در معرض نور الهی قرار داده است، راه را از چاه بازشناخته و در برابر حقیقتی که این راهزنان درصدد پوشاندنش بودهاند، سر تسلیم فرود آورده است. بلی آن مرحوم پس از این نامه، در نامههای دیگری که پس از آن نوشت جسارتهایی به خورشید تابان انقلاب روا داشت، اما برای جریان انقلابی بخوبی روشن است که مواضع بعدی او سند انتقامگیری ناپاکان از او است که تلاش کردند با زمزمههای شوم خود او را مجدداً در مقابل نظام قرار دهند.
مرحوم آذری را با این نامه عذرخواهی باید شناخت و نه با نامههای بعد از آن که در اسارت مکائد کائدین گرفتار شده بود که گفت و نوشت آنچه مکاران و راهزنان طریق هدایت از او میخواستند، نه آنچه وجدان بیدار شدهاش در شب یازدهم ماه محرمالحرام با توسل به ساحت مقدس حضرت کاشفالکرب عن وجه الحسین به آن گواهی داده بود.
[1] لَّئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا (احزاب 60)
اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بیاساس در مدینه پخش میکنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنان میشورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمیتوانند در کنار تو در این شهر بمانند. «مرجفون» از ماده ارجاف به معنى اشاعه اباطیل به منظور غمگین ساختن دیگران است، و اصل ارجاف به معنى اضطراب و تزلزل است و از آنجا که شایعات باطل ایجاد اضطراب عمومى مىکند، این واژه به آن اطلاق شده است.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: انقلاب اسلامی نامه عذرخواهی آذری قمی آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۱۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴ ویژگی منحصربهفرد در کتابهای تاریخ شفاهی
کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناداز تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمعبندی میتوان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاشهایی است که با بهرهگیری از فنون و ابزارهای خاص خود به جمعآوری و حفظ دادههای حاصل از تجارب شخصی افراد و گروههای اجتماعی میپردازد. این دادههای تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفتهشده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبهشونده و مصاحبهگر پرسا در یک گفتوگوی طرفینی حاصل میگردد؛ بنابراین تاریخ شفاهی، تکنیک، روش و شیوهای است که با استفاده از ابزاری چون ضبطصوت و دوربین فیلمبرداری (صوتوتصویر) خاطرات، مشاهدات و مسموعات عامل هدایتکننده، مجری و نقشآفرین یا شاهد و حاضر یک صحنه، رویداد و واقعه تاریخی را در قالب کلام و سخن (گفت) ثبت و ضبط مینماید.
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نهچندان دوراست که تلاش میکند با روشهای دقیق علمی تمام رویدادهای مختلف و جنبههای وقایع دفاعمقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دستیافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیکسو با واقعهای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف، توضیح، تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاعمقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساساتوعواطففردیوجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمیناساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگیمنحصربهفرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام میرسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقشآفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیمقرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصفناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهیشان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بیبدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم میکند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفتوگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار میشود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ شأن افراد و سازمانها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفهای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی بهخوبی میدانند که رعایت پروتکلهای مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفهای و الزامآور است.
یادآوری چند نکته:
۱- مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آمادهسازی برای انتشار است، که امروز به گنجینهای گرانبها و کمنظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.
۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفهای و با بهرهگیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام میشود و در مرحله گفتوگو هیچ موضوعی از قلم نمیافتد.
۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربهفرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.
۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذیقیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیقترین مجموعههای تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.
۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشتهای حاشیهدار برای دیدهشدن روی نیاورند.