Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در حال برگزاری است.

درخواست نخست‌وزیر اسرائیل برای توقف مذاکرات آمریکا با ایران ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۱۳:۰۹

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) به‌صورت تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بنت در این تماس ضمن متهم کردن ایران به «باج‌گیری اتمی» به‌عنوان تاکتیک برای مذاکره در وین، خواستار توقف فوری مذاکرات وین و اعمال تدابیر سخت علیه ایران شد.

گروسی: حصول توافق در وین محتمل است ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۱۳:۰۶

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی اظهار داشت: با توجه به اراده سیاسی که در میان مذاکره کنندگان در وین وجود دارد، احتمال حصول توافق میان دو طرف هنوز هم وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی از نزدیک مذاکرات را دنبال می‌کند. طبیعی است که آژانس جزئی از توافق هسته‌ای نیست، بلکه نقش بازرسی از موارد مورد توافق را برعهده دارد.

گروسی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: ما بسیار امیدواریم که طرف‌های مختلف هرچه سریع‌تر با یکدیگر به توافق دست پیدا کنند. واقعیت این است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون تغییراتی در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است. ایران میزان غنی سازی خود را افزایش داده است و امروز نسل جدیدتری از سانتریفیوژ‌ها در این کشور در حال چرخش هستند.

وی یادآور شد: تمامی طرف‌ها به دنبال بازگشت به شکل اولیه توافق هسته‌ای هستند. در رابطه با مسائلی که در خصوص اورانیوم ۹۰ درصدی در ایران مطرح می‌شود باید بگویم که آژانس، صحت این اطلاعات را تأیید نمی‌کند. درحال حاضر، غنی سازی اورانیوم ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد: ما امروز شاهد غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران هستیم که از دیدگاه ما بسیار بالاست. فاصله کمی میان غنی سازی ۶۰ درصدی تا ۹۰ درصدی وجود دارد. هرچند که در این زمینه نگرانی‌هایی داریم، اما باید بگویم که غنی سازی ۹۰ درصدی در ایران تأیید نمی‌شود.

وی درباره غنی سازی اورانیوم در فردو نیز گفت: من در گزارش اخیر خود اشاره کردم که ایران ظرفیت تولید خود در فردو را افزایش داده است. این مسأله موجب می‌شود تا آن‌ها حجم اورانیوم غنی‌شده خود در فردو را به طور محسوسی افزایش دهند.

گروسی اظهار داشت: دسترسی آزاد و بدون محدودیت آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران مهم است. ما خواهان دسترسی آزاد به تأسیسات فردو و دیگر تأسیسات ایران هستیم. اگر آن‌ها دسترسی ما را محدود سازند قطعاً به مشکل برمی خوریم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: ما با ایران به توافق رسیدیم که فعالیت‌های خاص آژانس را حفظ کنیم، اما تهران به این توافق پایبند نبوده است. من به تازگی به تهران سفر کردم که البته مذاکرات بی نتیجه بود.

وی افزود: البته به این نکته نیز باید اشاره کنم که در جریان سفر‌های اخیر خود به ایران گفتگو‌های خوبی با امیرعبداللهیان داشتم و می‌توانم بگویم که احتمال حصول توافق با ایران همچنان وجود دارد. اگر تهران از من دعوت کند، برای انجام گفتگو‌های بیشتر جهت حصول توافق بی درنگ به آنجا خواهم رفت.

گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ در خصوص خرابکاری رژیم صهیونیستی در مجتمع کرج، گفت: مسئولان ایران اعلام کردند که خرابکاری صورت گرفته است. طبیعتاً ما خشونت‌های خرابکارانه را محکوم می‌کنیم. این بسیار ظالمانه است که گفته شود آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از این خرابکاری بوده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی حصول توافق میان ایران و آژانس را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: من به همگان از جمله ایران می‌گویم که حصول چنین توافقی به نفع شماست. ما باید از برنامه هسته‌ای ایران اطلاعات کامل داشته باشیم تا چنین توافقی حاصل شود.

در پی رایزنی‌های روزهای گذشته در وین، هیأت جمهوری اسلامی ایران شب گذشته ۲ سند را در اختیار طرف مقابل قرار داد. در همین خصوص علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در سند نخست دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوع لغو تحریم‌ها اعلام شده و سند دوم نیز درباره مسائل هسته‌ای است.

وی در این باره اعلام کرد: شب گذشته دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم. سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و همین‌طور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران است که در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتا طرف مقابل باید این اسناد را بررسی و آمادگی لازم را برای گفت‌وگوها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن‌های ارائه شده کسب کند.

باقری این مطلب را در گفتگو با خبرنگاران ایرانی مستقر در وین مطرح کرد و توضیح داد: امروز چهارمین روز گفت‌وگوها را در وین آغاز کردیم. در طول روزهای گذشته هیات جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دیگر هیات‌هایی که عضو گروه چهاربه‌علاوه یک هستند نشست های متعددی را به صورت دوجانبه و چندجانبه با هرکدام از هیات‌ها برگزار کرده است.

وی افزود: از روز دوشنبه این جلسات در وین برگزار شد و تا پاسی از دیشب این جلسات ادامه داشت. امروز هم چند جلسه دیگر پیش رو داریم. از جمله جلساتی که من با نمایندگان روسیه و چین داشتم، همینطور نشست با روسای هیات‌های نمایندگی سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که دو نشست دیروز بود و یک نشست هم امروز با آن‌ها خواهم داشت.

این دیپلمات کشورمان بیان داشت: در این نشست‌ها ما دیدگاه‌های خودمان را در مورد موضوعات محوری و اصلی این دور از گفت‌وگوها به ویژه موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه طرح کردیم و شاخص‌ها و ملاک‌هایی که برای بیان مواضع خودمان لازم بود با آن‌ها درمیان گذاشتیم. آن‌ها هم در این زمینه سوالاتی را مطرح می‌کردند و ابهام‌هایی داشتند که در این نشست‌ها تلاش شد تا این ابهام‌ها رفع و به سووالات آن‌ها پاسخ داده شود.

باقری با اشاره به اینکه بازیگران دیگری که خارج از عرصه این گفت‌وگوها هستند یا به طور مستقیم با به واسطه برخی از بازیگران داخل گفت‌وگوها، تلاش می‌کنند در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کنند و مسیر دستیابی به توافق و مسیر گفت‌وگوهای سازنده را دچار اخلال کنند بیان داشت: من دیروز در جلسه با نمایندگان مختلف هیات‌های ۱+۴ هشدار دادم که باید تلاش بشود اجازه ندهیم که نگاه و رویکرد بازیگران خارج از گفت‌وگوها روی روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: ما امیدواریم که بعد از ارائه پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل آنها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد دو سندی که ارائه شده برسند.

وی گفت: ما به طرف مقابل اعلام کردیم که برای ادامه گفت‌وگوها آمادگی داریم. در وین هستیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم. قاعدتا آن‌ها نیاز دارند که اسنادی را که ما در اختیار آن‌ها قرار دادیم بررسی کنند. اگر آن‌ها برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند ما هیچ مانعی در این زمینه نخواهیم داشت.

باقری ادامه داد: قاعدتا امروز در تماسی که با آن ها داریم و آن‌ها با ما خواهند داشت وضعیت بررسی این اسناد و جدول زمانی در گفت‌وگوهایی که بین جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان چهار به علاوه یک در وین برگزار می‌شود مشخص خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی مذاکرات وین ایران برجام اروپا آمریکا روسیه چین آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران درصدی در ایران هسته ای ایران حصول توافق گفت وگوها طرف مقابل تحریم ها ۹۰ درصدی غنی سازی هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۲۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی سی جی تی اِن، آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی (IAEA) امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای سفر آتی «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد به ایران را تأیید کرد.

آژانس یین‌ المللی انرژی اتمی در بیانیه خود تأیید کرد که رافائل گروسی ۶ و ۷ ماه می (۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه) برای دیدار با مقام‌ های ایران به این کشور سفر می‌کند.

در بیانیه صادره از سوی آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در این خصوص آمده است: می‌ت وانیم تأیید کنیم که مدیرکل «گروسی» در روزهای ۶ تا ۷ ماه می برای دیدار با مقامات ارشد ایرانی در ایران خواهد بود.

این در حالیست که منابع آگاه پیشتر اعلام کرده بودند که قرار است «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

گروسی قبل از رفتن به این کنفرانس، در تهران با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

کد خبر 6093490

دیگر خبرها

  • بلینکن: حماس مقصر عدم حصول آتش‌بس است
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟