Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار مسئولین مؤسسه آینده روشن در سخنانی گفت: مقوله انتظار یکی از مفاهیمی است که هنوز به خوبی برای جامعه‌ی اسلامی و حتی برای مجموعه‌ی شیعیان منقح نشده، گر چه ما معتقدیم با این انقلابی که امام خمینی رضوان الله علیه برپا نمودند و ان شاء الله تا حکومت حضرت مهدی (عج) هم ادامه پیدا کند تا یک حدی فکرها و اندیشه‌ها نسبت به انتظار تغییر پیدا کرد ولی به‌نظر من باز معنای حقیقی انتظار حتی برای خواص آن طور که باید و شاید روشن نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: من هدف اصلی انتظار را ظهور حضرت نمی‌دانم، گرچه الآن وقتی حرف انتظار به میان آید می‌گویند انتظار ظهور اما به نظر من ظهور حضرت خود مقدمه است برای تحقق یافتن آیه شریفه 33 سوره توبه «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‌ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ»  دین جهانی خواهد شد چه ضمیر کلّه به کل دین برگردد یا کل مردم، در هر صورت تحقق دین جامع برای همه بشر، غایت اصلی انتظار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  خاطرنشان ساخت: وقتی ظهور هم صورت بگیرد ظهور حضرت فی نفسه موضوعیت ندارد، ظهور حضرت طریق است برای اینکه دین با همه ابعادش در جامعه تحقق یابد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: نتیجه مطلب این می‌شود که مردم را باید با ابعاد و حقیقت دین بیشتر آشنا کنیم، باید برای مردم تبیین کنیم دین ما دین جامعی است، ما دین را یک دین فردی نمی‌دانیم بلکه آن را در همه جهات اجتماعی هم می‌دانیم اگر نگاه کسی به دین یک امر فردی باشد قطعاً نمی‌تواند جزء منتظران قرار بگیرد، کسی که بگوید خدای تبارک و تعالی فقط تکالیف فردی بر عهده ما گذارده دیگر انتظار برای او معنا ندارد، از این رو بسیاری از افرادی که اندیشه حکومت اسلامی در دین را نمی‌دانند یا آن را نمی‌پذیرند، نمی‌توانند در صف منتظران قرار بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ‌انتظار و اعتقاد به جامعیت دین، دو امر به‌هم تنیده‌اند یعنی من باید دین را بشناسم با جامعیت دین و آیاتی که مربوط به جامعیت دین است آشنا باشم تا بتوانم خود را منتظر حضرت بدانم.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: مهم‌ترین مقدّمه فقه سیاسی‌ اینست که اثبات کنیم اکثر دستورات و راهبردهای دین اجتماعی است و ما در بحث فقه سیاسی خود به بعضی از آیات قرآن در اجتماعی بودن دین اشاره کرده‌ایم، ما باید این فکر را در مردم تصحیح کنیم هنوز عده‌ای هستند که فکر می‌کنند دین کاری به سیاست و اجتماع ندارد، بلکه یکسری دستورات فردی برای انسان است.

این استاد حوزه در تبیین معنای حقیقی انتظار گفت: ما باید به جامعه بگوییم مفهوم انتظار به معنای اینکه غایتش ظهور حضرت باشد غلط است! معنای انتظار اصلاً این نیست. همه می‌گوئیم ما منتظر فرجیم، در روایات هم انتظار الفرج ذکر شده است. ولی معنای فرج خود ظهور حضرت نیست، اصلاً فرج به صحنه آمدنِ دین به صورت جامع برای همه بشر است و متولی اصلی این امر هم حضرت حجت (عج) است لذا باید روی این اندیشه بیشتر کار کنیم.

وی در توصیه هایی افزود: نسبت به برداشت‌های منفی از انتظار، آسیب شناسی کنید، ما به وضوح می‌توانیم به کسی که دین را از سیاست جدا می‌داند بگوئیم تو نمی‌توانی منتظر حضرت باشی، این یک تلازم روشن و قهری دارد، انتظار ظهور برای این افراد معنا ندارد. انتظار کسب آمادگی است. حضرت هنگام ظهور می‌خواهند حکومت تشکیل بدهند و دین را با همه ابعادش در جامعه بشری اقامه نمایند، این افراد چه آمادگی برای این جهت کسب کرده‌اند؟ لذا شرط اول انتظار تحکیم این مطلب نسبت به دین است که دین امری اجتماعی و دارای سیاست است و ظهور حضرت هم مقدمه‌ی برای تشکیل حکومت مهدوی و اقامه دین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر این فکر راجع به دین تصحیح شود به نظر من خیلی از مراحل انتظار را طی کرده‌ایم مطلب دوم هم این است که در این چارچوب چگونه نیروسازی شود؟ اینجا باید خصوصیات و ویژگی‌های افرادی که می‌خواهند در آن مجموعه قرار گیرند بیان شود.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان تاکید کرد: هر قدمی که برای آماده‌سازی جامعه نسبت به ظهور حضرت و آشنایی مردم با حقیقت دین صورت پذیرد، خدمت بزرگی به تحقق اهداف آن حضرت خواهد بود. بزرگترین خدمت امام راحل به دین، این بود که آن را از یک مجموعه متروکِ مغفول خارج کرد و کُنه و جوهر دین را در صحنه اجتماع به مردم نشان داد و امیدوارم همایش دکترین مهدویت نتایج بسیار بزرگی در داخل و خارج، بر خواص و عوام داشته باشد.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام خمینی دین آیت الله فاضل لنکرانی دین و سیاست افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آیت الله فاضل لنکرانی ظهور حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۳۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: «حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه این همه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست؛ اما یک آدم داغدیده که حرف می‌زند حرف او در ما اثر می‌کند».

به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در درس اخلاق ۱۳۸۳/۰۶/۱۲ گفتند: «به ما گفتند طلبه‌ها وقتی درس می‌خوانید باید مواظب باشید پر در بیاورید برای اینکه این همه ما آمدیم اینجا فراشی کردیم برای شما پر پهن کردیم برای اینکه شما درس بخوانید؟ برای اینکه لمعه و اصول فقه بخوانید؟ یا نه، پر در بیاورید. این اولین پیام.

روحانی بی پر، دیگر وارث پیغمبر نیست، در استاد معارف هم موفق نیست، در امر به معروف هم موفق نیست در ارگان دیگر هم برود موفق نیست، دو: حالا که پر در آورده چه کار بکند؟ ملائکه می‌گویند وقتی پر در آوردی باید پرواز بکنی سه: کجا پرواز کنی؟ مثل این مرغ‌ها که به طمع طعمه از راه‌های دور می‌آیند تالاب‌های شمال به دنبال تالاب بگردی می‌شوی همین آخوند معمولی یا نه، پر در بیاور از طبیعت به ماورای طبیعت؛ پر در بیاور از دنیا پر بکش نه در دنیا نه تالابی فکر بکنی آن وقت این کشور می‌شود امام؛ آن وقت این جوان‌ها شیفته او می‌شوند هر آخوندی همین طور است!

اساتید معارف راهشان این است، ما راهمان این است امر به معروف و نهی از منکر راهمان این است باید پر در بیاوریم، یک؛ پرواز بکنیم، دو؛ از طبیعت به ماورای طبیعت، سه؛ مریدبازی این مشکلی را حل نمی‌کند هیچ جا مشکلی را حل نمی‌کرد چه اینکه حالا بخواهد حل بکند این راه ما است آن وقت چنین آدمی می‌شود جانشین پیغمبر.

جریان «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» که مخصوص سلمان نبود. این درباره بسیاری از مرد‌ها و زن‌ها اتفاق افتاده بعضی از بزرگان قم را حضرت فرمود: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» بعضی از زن‌هایی که شایسته علم بودند فرمود: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت»؛ منتها حالا درباره سلمان شهرت پیدا کرده است….»

دیگر خبرها

  • اجتماع همبستگی با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین +عکس
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • آرتتا: آرسنال در کورس قهرمانی لیگ برتر حضور دارد؛ می‌دانیم که برای قهرمانی باید چه کاری انجام بدهیم
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور