Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@04:02:20 GMT

غنی سازی 90 درصدی در ایران وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۳۹۷۶

غنی سازی 90 درصدی در ایران وجود ندارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به نفع تهران است که در تعامل با آژانس شفافیت بیشتری را از خود نشان بدهد زیرا در صورت وجود اراده سیاسی، رسیدن به توافق همیشه ممکن است.

به گزارش برنا، رافائل گروسی در گفت وگو با کانال خبری «فرانسه ۲۴» با بیان اینکه مذاکرات دور هفتم از نقطه صفر شروع نمی‌شود، بلکه بر اساس شش دور مذاکرات قبلی به پیش می رود؛ افزود: توافق با ایران همچنان ممکن است، اما زمان باقیمانده کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس طرف مذاکرات برجام نیست، اما به عنوان بازرس و تضمین‌کننده توافق از نزدیک مذاکرات جاری در وین را رصد می‌کند.

گروسی در خصوص غنی سازی ۹۰ درصدی بیان کرد: در حال حاضر غنی‌سازی ٩٠ درصدی در ایران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برجام حد نصاب ۳.۶۷ درصد را برای غنی‌سازی تعیین کرده بود، اما الان غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام می‌شود، افزود: ایران در فردو غنی‌سازی ٢٠ درصدی را انجام می‌دهد و در حال افزایش آن است.

 گروسی درباره قصد خود مبنی بر دیدار مجدد از تهران گفت: چنان چه از وی دعوت شود، ظرف یک دقیقه به ایران می‌رود.

وی در ارتباط با سایت تسا در کرج و ادعای ایران مبنی بر از کار افتادن دوربین‌های نظارتی آژانس در جریان عملیات خرابکارانه گفت: آژانس خرابکاری را محکوم می‌کند؛ امیدواریم که یک توافق، که بسیار لازم و ضروری است، حاصل شود.

**در ایران  گفت  و گوهای خوبی انجام شد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی ازاین مصاحبه در باره سفر چند روز گذشته خود به ایران به این رسانه فرانسوی گفت: «باید بگویم که در سفری که چند روز پیش به تهران  داشتم، گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.

وی گفت : همچنان احتمال (حصول توافق با ایران) وجود دارد. من گفت‌وگوهای خوبی با امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه ایران داشتم. امیدوارم بتوانیم به توافق دست یابیم».

*ایران خواهان یک توافق موقت نیست 
گروسی در پاسخ به این پرسش فرانس24 که  نظر وی در باره حصول یک توافق موقت بدین معنی که  ایران  روند برنامه هسته ای خود را در قبال رفع  بخشی از تحریم ها متوقف و یا آهسته کند تا رسیدن به یک توافق کامل تر و عمیق تر چیست گفت: این چیزی نیست که من از  آنها (طرف ایرانی)  بشنوم و معتقدم که دولت ایران درمورد خواسته ها یش بسیار قاطع است که همان بازگشت کامل به توافق است که در ازای آن دسترسی کامل به بازارها و جریان های مالی  است.

آژانس هرگونه خرابکاری را محکوم می کند

گروسی  گفت : ایران می گوید که اقدامات خرابکارانه ای درمورد سایت هایش رخ داده که ما هرگونه خرابکاری و  نقض چنین مواردی را محکوم می کنیم، سازمانی همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی  انجام هرگونه حمله توسط  طرفی ثالث به یک  کشور عضو این نهاد را بر نمی تابد.

 لازم به ذکر است ، درحالی که مذاکرات دیپلماتیک در وین برای دست‌یابی به یک توافق نتیجه‌گرا به صورت فشرده در جریان است و ایران با ترکیبی از کارشناسان برجسته برای برداشتن گام‌های عملی در راستای ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌ها حاضر شده، اقدامات طرف‌های غربی حسن نیت آن‌ها را در مذاکرات زیر سوال می‌برد.

واقعیت این است که در مذاکرات سه روز گذشته بهانه‌های تکراری از طرف‌های غربی، برای وقت‌کشی، تطویل و بهانه‌گیری‌های بچه‌گانه گرفته شده است. پیش از آغاز دور جدید مذاکرات رسانه‌های غربی همسو با سیاست‌های کاخ سفید و رژیم صهیونیستی ترکیب هیات ایرانی را که متشکل از جمعی از برجسته‌ترین کارشناسان ایران در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی است، آماج حملات قرار داده و ادعا کردند که ایران نه برای مذاکره که به منظور بهانه‌تراشی و ترک میز مذاکرات آماده است.

در همین پیوند سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توضیح داد که اعضای هیات ایرانی در مذاکرات وین صاحب نظر و کسانی هستند که در مورد توافق نهایی مورد مشورت قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده با عزم و اراده جدی وارد وین شده و به گفت و گوهای نتیجه بخش فکر می‌کند،گفت: اگر تیم طرف مقابل برای اطمینان از رفع تحریم‌های فراسرزمینی وارد مذاکرات شود، آن وقت مذاکره در مسیر درستی قرار دارد.

دوشنبه گذشته علی باقری که رییس هیأت ایرانی را در مذاکرات وین برعهده دارد در جلسه افتتاحیه ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد. رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست. در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که مذاکرات در چارچوب دو کارگروه رفع‌تحریم ها و مسائل هسته‌ای بین کارشناسان پیگیری شود.

صحبت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران به حدی روشن و قاطعانه مطرح شد که انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان جلسه به خبرنگاران گفت که ایران در مورد رفع تحریم‌ها مصمم به میدان آمده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران انرژی مصاحبه رسانه برنامه هسته ای دولت آژانس بین المللی انرژی کاخ سفید رژیم صهیونیستی سخنگوی وزارت امور خارجه ملت ایران جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران اسلامی ایران معاون اتحادیه اروپا رافائل گروسی آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم ها غنی سازی یک توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود

یکی از رهبران حماس، تهدیدات صهیونیست‌ها برای حمله به رفح را در چهارچوب تلاش آنها برای تحت فشار قرار دادن مقاومت در مذاکرات دانسته و تاکید کرد که ما در هر توافقی به خواسته‌های اصلی خود از جمله توقف دائمی جنگ پایبندیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه، «جهاد طه» یکی از رهبران حماس اعلام کرد که درخواست ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان رفح در شرق این منطقه برای تخلیه فوری آن و رفتن به منطقه المواصی در چهارچوب فشارهای تل آویو بر گروه‌های مقاومت و جنبش حماس با هدف تسلیم کردن آنها در مذاکرات و تن دادن مقاومت به هر توافقی است.

این مسئول حماس تاکید کرد که شروط حماس در مذاکرات کاملاً واضح بوده و هرگز از آنها عقب نشینی نمی‌کند و این شروط شامل آتش بس دائمی، عقب نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود ورود کمک‌های کافی به نوار غزه و بازسازی آن می‌شود تا در نهایت منجر به توافقی برای مبادله اسرا گردد.

وی تصریح کرد که طی روزهای گذشته و با وجود تلاش‌هایی که حماس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام داد اما این طرف اسرائیلی بود که مانع رسیدن به توافق شد؛ زیرا مواضع صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که آنها حتی در صورت رسیدن به توافق نیز قصد ادامه تجاوزاتشان را دارند و بنابراین ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم تا مسئولیت‌های خود را در این زمینه بر عهده بگیرد.

جهاد طه در ادامه گفت که با این وجود تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تا این لحظه ادامه دارد و حماس با روحیه مثبت با آن برخورد می‌کند و امیدواریم که طی ساعات آینده نتیجه مثبتی حاصل شود. این روحیه مثبت ما در خدمت تحقق خواسته‌های ملت فلسطین است.

وی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح گفت که تل آویو از سه ماه قبل برای حمله به این شهر تهدید می‌کند و چندین بار مناطق مختلف آن را بمباران کرده است و این موضوع جدیدی نیست.

در حالی که شب گذشته رسانه‌های عبری درباره احتمال شکست مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا خبر دادند امروز دوشنبه یک منبع صهیونیستی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که دلیل شکست معامله تبادل اسرا و آتش بس در نوار غزه مانع تراشی‌های نتانیاهو و لجاجت و اصرار وی برای حمله ارتش اسرائیل به رفح است. معامله تبادل اسرا و آتش بس در نوار غزه به موفقیت نزدیک شده بود اما آنچه که موفقیت این توافق را از بین برد لجاجت نتانیاهو و اصرار او درباره عملیات ارتش اسرائیل در رفح بود.

بعد از تشدید تحرکات صهیونیست‌ها برای حمله به رفح و اخباری که درباره دستور ارتش رژیم اشغالگر برای تخلیه شرق این منطقه منتشر شده است یک منبع وابسته به مقاومت فلسطین اعلام کرد: در سایه حوادث اخیر که در آن نیروهای اشغالگر تهدید به حمله کامل یا جزئی به رفح می‌کنند ممکن است جنبش حماس برای توقف مذاکرات جاری ( مذاکراتی که درباره آتش بس و تبادل اسرا در قاهره برگزار می‌شود) اقدام کند.

این واکنش حماس بعد از آن بود که ارتش رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه از ساکنان شرق منطقه رفح خواست فورا منطقه را تخلیه و به منطقه المواصی در نزدیکی مصر بروند.

منابع عبری: حماس تاکید دارد پایان جنگ در توافق نوشته شودعضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیستحماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود
  • رای الیوم: نتانیاهو همه را فریب داده است
  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • روز نخست مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس پایان یافت+ جزییات
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی
  • جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • الجزیره از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق