Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@13:49:01 GMT

خطر بازگشت ترامپ و فرصت ۳ ساله ایران

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۴۵۰۹

خطر بازگشت ترامپ و فرصت ۳ ساله ایران

آفتاب‌‌نیوز :

ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در اصفهان نشان می‌دهند که توافق هسته‌ای می‌تواند چه تاثیر مهمی بر ایران داشته باشد و آن کشور خواهد توانست چه امتیازاتی را از یک توافق به دست آورد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه  "اکونومیست" در گزارشی با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌ها و عدم احیای برجام بر شرایط زیست محیطی و معیشتی ایران می‌نویسد: جو در وین به اندازه کافی تیره و تار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ ۲۹ نوامبر دیپلمات‌ها برای مذاکرات بیشتر به منظور نجات برجام که ایران با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا کرد، گردهم آمدند. دو طرف اصلی مذاکرات یعنی ایران و امریکا مستقیما (به اصرار ایران) با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند. دیپلمات‌های اروپایی به عنوان واسطه عمل می‌کنند و پیام‌ها را در خیابان‌های سرد شهر وین که به دلیل قرنطینه ناشی از کرونا خالی از جمعیت شده و ساکت است، انتقال می‌دهند.

برجام محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی تعیین کرد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ امریکا را از این توافق خارج کرد. جو بایدن با وعده احیای برجام انتخاب شد. این هفتمین دور مذاکرات از زمان روی کار آمدن او در ژانویه است. این، اما اولین گفتگو از زمانی است که ابراهیم رئیسی در ماه آگوست پس از انتخاباتی که اکثر رقبای احتمالی‌اش رد صلاحیت شدند به قدرت رسید.

"اکونومیست" در ادامه می‌نویسد: اگر امریکا در ایجاد این بحران مقصر است، ایران تا حدی در طولانی شدن آن تقصیر دارد. برجام به ایران اجازه می‌دهد اورانیوم با خلوص ۲.۶۷ درصد را غنی‌سازی کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، اما ایران این محدودیت را نقض کرد و در میزانی فراتر از آن غنی‌سازی را انجام داد. در اوایل سال جاری اورانیوم غنی‌شده ایران تا سطح ۶۰ درصد افزایش یافت. آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل در نوامبر گزارش داد که ایران بیش از ۲۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده یعنی ۱۱ برابر بیش از سطح مجاز تعیین شده در توافق را ذخیره کرده است که شامل ۱۷.۷ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است.

اکونومیست افزوده است:‌ واقعیت آن است که حتی اگر فعالیت‌های مهم هسته‌ای ایران متوقف شوند، ایران به دانش ارزشمندی در این حوزه دست یافته که نمی‌توان آن را فراموش کرد یا از بین برد. مقام‌های امریکایی می‌گویند زمان برای احیای توافق کوتاه است اما نمی‌گویند در غیر این صورت چه گامی را بر خواهند داشت. وضعیت توافق به قدری وخیم است که "انریکه مورا" دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید ایران در نهایت موافقت کرده نه تنها صرفا درباره تحریم‌های امریکا بلکه درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود نیز بحث کند و از این موضوع به عنوان یک "پیشرفت قابل ارزیابی" یاد کرده است.

اصولگرایان در تهران معتقدند برجام ارزشی ندارد. آنان استدلال می‌کنند امریکا تحریم‌های غیرهسته‌ای را علیه اقتصاد ایران حفظ می‌کند و ایران باید از غرب دوری کرده، تجارت با چین را دنبال کند و با تکیه بر اقتصاد بومی و داخلی مشکلات‌اش را حل کند. با این وجود، رویداد‌های اعتراضی اخیر در ایران بیهوده بودن رویکرد اصولگرایان را آشکار می‌سازد. ساکنان اصفهان در مرکز ایران بر بستر خشک رودخانه زاینده‌رود اعتراضی را برگزار کردند و کشاورزان از خشکسالی‌های طولانی که معیشت آنان را نابود کرده عصبانی هستند. آنان می‌گویند دولت کمک چندانی نکرده است.

کم‌آبی در ایران موضوعی رایج است. در ماه ژوئیه نیز اعتراضاتی در خوزستان یکی از استان‌های جنوب غربی ایران رخ داد. خشکسالی مستقیما با تحریم در ارتباط نیست و ناشی از دهه‌ها سوء مدیریت، کشاورزی با میزان مصرف بالای آب و تغییرات آب و هوایی است. با این وجود، حتی برای یک دولت کارآمدتر از دولت ایران نیز رفع چنین مشکلات در شرایطی که تحت تحریم است و دسترسی دشواری به فناوری خارجی و ارز دارد کار سختی خواهد بود. این موضوع کار را برای رئیسی دشوار می‌سازد. او سفر‌های هفتگی را به استان‌های دوردست انجام می‌دهد. آنچه او شنیده ناامیدی است. ریال در پنج سال گذشته ۸۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است. نرخ تورم سالانه ایران ۴۴ درصد است. قیمت مواد غذایی اصلی مانند شیر، نان و تخم مرغ با سرعت بیشتری در حال افزایش است. تلاش‌ها برای اعمال کنترل قیمت‌ها تفاوت چندانی ایجاد نکرده است. با فرض آنکه توافق هسته‌ای حاصل شود ایران احتمالا فرصتی سه ساله برای کاهش تحریم‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد داشت چرا که اگر ترامپ در سال ۲۰۲۵ میلادی به قدرت بازگردد ایران بار دیگر با کارزار فشار حداکثری او مواجه خواهد شد. رئیسی و مقام‌های ایران که موقعیت قوی‌تری در مقایسه با دولت روحانی دارند باید تصمیم بگیرند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: توافق هسته ای اعتراضات اصفهان برجام تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

آنگونه که مهر روایت کرده، وی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.

رئیس دولت سیزدهم افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن چیزی است که به دست جوانان عزیزمان در این کشور رقم خورده و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است و این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی نشان‌دهنده آن است که ما توانسته ایم و باز نیز می‌توانیم.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور است، افزود: برای فعالیت اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل در تولید هستیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه تولیدات کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است، تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف صرفاً دیدن یک محصول نیست، بلکه در کنار آن مذاکره و تحکیم قراردادها است، لذا از دست اندرکاران این نمایشگاه می‌خواهم در مذاکرات و پیگیری‌ها مجدانه کار را دنبال کنند.

وی گفت: کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد. امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند کشور ما به فناوری‌های نوین دسترسی پیدا نکند، اما به لطف خداوند و به برکت تلاش نیروهای ما این دانش در کشور ما بومی شده است. تصور نشود اگر دو دانشمند و متخصصان را تحت فشار قرار دهند، می‌توانند ما را از دسترسی به دانش بازدارند.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: آنجا که بیشترین فشار دشمن وجود دارد، ما بیشترین موفقیت‌ها را داشتیم؛ برای مثال، در صنایع هسته‌ای و نظامی بیشترین فشار دشمن را داشتیم، در حالی که بیشتر پیشرفت‌ها در همین صنایع اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد، اما استفاده از این فناوری در صنعت و پتروشیمی و… دستورکار ما خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم و دولت‌های مستقل را از پیشرفت بازبدارد، تصریح کرد: دنیا بداند علی رغم خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد، لذا جوانان می‌توانند با ابتکار، خلاقیت و نوآوری برای ملت خود و کشورهای منطقه و جهان مؤثر باشند.

وی گفت: قدرت نظامی بسیار مهم است، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند یک کشور را قدرتمند کند، قدرت تولید، اقتصاد و توانایی برای صادرات است، لذا به تولید کنندگان تاکید می‌کنم امروز در جایگاه تولید قدرت هستید. خط ترانزیتی ایران بسیار به صرفه و مطمئن و با زمان بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای حمل و نقل باشد.

رئیسی با بیان اینکه باید مسأله تجارت با ارزهای ملی گسترش یابد، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود. امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز بشر را رفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متأسفانه جریان تحریم‌ها نمادهای ظلم به دولت‌ها و ملت‌ها است، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌ها است، اظهار داشت: تحریم نوعی جنگ است اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‌تواند به آن دست یابد، محروم کند.

رئیسی گفت: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900143

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان