Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-30@04:25:50 GMT

مفاخر ملی؛ به مثابه هویت ملی

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۵۳۴۵

مفاخر ملی؛ به مثابه هویت ملی

امروز ۱۱ آذر یکصدمین سال شهادت یونس استادسرایی ملقب به میرزا کوچک‌ خان جنگلی است.

‌به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مفاخر و چهره‌های هر ملتی بخشی اساسی و جدایی ناپذیر از هویت آن مردم هستند که هر مقدار در معرفی آنها درست عمل شود به انسجام و هویت بخشی آن ملت کمک شده است. در زمانه‌ای به سر می‌بریم که دولت‌ها با سرقت و جعل مفاخر دیگران در حال شکل دهی عناصر هویت بخش و اصالت آفرین هستند و ما با هزاران سال قدمت و هزاران چهره‌ی ملی و منطقه‌ای در حال اصراف و بی‌توجهی در این حوزه هستیم و البته در برخی موارد هم با عملکرد بد یا ضعیف مفاخر را بعضا خنثی و بی‌اثر و‌ در مواردی هم بر ضد خود تبدیل کرده‌ایم!


ضرورت بازنگری در این مسیر و اصلاح فوری این روند وظیفه‌ی ضروری دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و‌ رسانه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز ۱۱ آذر یکصدمین سال شهادت یونس استاد سرایی ملقب به میرزا کوچک‌خان جنگلی است. مردی از خطه‌ی گیلان و شهر فومن. میرزا را به نهضت و مبارزات جنگل می‌شناسیم ولی شاید به ابعاد شخصیتی و منظومه‌ی فکری او‌ کمتر توجه شده باشد. در این نوشته به بخشی از این مفاهیم اشاره می شود:

۱. میرزا عالم دین بود و درس حوزه خوانده و در تدین فردی بسیار اهل عبادت. مرحوم دوانی در کتاب علمای مجاهد او را در زمره‌ی علما بر شمرده است.
۲. او مردی سرد و گرم چشیده دنیا دیده و نواندیش بود، حضور در تهران به واسطه‌ی تحصیل و تبعید و حضور در ققفاز نگاهی متفاوت در اندیشه‌ی سیاسی او‌رقم زده بود.
۳. میرزا کوچک دارای یک منظومه‌ی فکری سیاسی و اجتماعی نواندیشانه بود. اعتقاد به تحصیل رایگان، اجباری و فراگیر، گفتگو با دیگران و‌جریان‌های سیاسی وقت، نگاه به تولید و ایجاد مراودات اقتصادی در مقطع شکل گیری حکومت در گیلان در مذاکرات با روسیه و سایر قدرت‌های وقت موید این نکات است. او‌ یک ساختار سیاسی و حقوقی برای اداره شکل داد و رسانه‌ای برای بیان نظرات نهضت تاسیس کرد.
۴. شخصیت ضد استکبار و وطن پرست، او اساس مبارزه‌اش را بر ضد سلطه و دشمنی با انگلیس و روسیه قرار داد و در نهایت از هیچ یک براساس منافع وطن کوتاه نیامد.
۵. دارای قدرت طراحی و سازماندهی نظامی، او‌ از دل مردمان محلی یک سازمان نظامی شکل داد سلاح تهیه کرد و‌ مبارزه کرد و این ساختار را تعمیق بخشید. میرزا شخصیتی دلاور و جنگجو بود.
۶. جذب نخبگان، میرزا توانست علاوه بر توده‌ی مردم‌ نخبگان گیلان را هم با خود همراه کند و در بین یاران او شخصیت‌های تحصیلکرده و موثر زیادی دیده می‌شود.
این نکات و نکات دیگری که راجع به شخصیت میرزا وجود دارد تا آنجا چشمگیر بوده که دشمنانش هم به آن اذعان کرده‌اند.
كشيش چارلز ماري مبلغ مسيحي مقيم رشت در مورد وي گزارش كرده است كه «به اعتقاد من او انساني با وجدان، وطن‌پرستي صادق و مردي با صفات پسنديده‌ي بسيار است... طرفدارانش او را بيشتر نه به خاطر تهور و توانايي‌اش در جنگ، بلكه به خاطر مهربانيش، عشقش، صداقت بي‌شائبه‌اش، دغدغه‌اش براي رفاه و سعادت كشور، عدالت و حقيقت جويي‌اش، تحسين مي‌كنند و برايش احترام قايلند.»
یاد و نام او گرامی باد.

*مهدی رمضانی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرهنگی میرزا کوچک خان جنگلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۵۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست

استاندار هرمزگان با بیان "خلیج فارس خانه ماست." گفت: ۱۰ اردیبهشت ماه نشانه‌ حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی خلیج فارس اظهار داشت: روز خلیج فارس یادآور یکی از مجموعه فتوحات گسترده ملت ایران در طول تاریخ است.

وی با تأکید بر اینکه روز خلیج فارس و اخراج پرتغالی‌ها از این منطقه درست مثل روزهایی که مغول‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها از ایرانیان شکست خوردند بزرگ و مهم است افزود: فتح خلیج فارس به‌دست دلاوران ایرانی در سال 1622 میلادی مثل فتح خرمشهر است و اهمیت زیادی دارد.

استاندار هرمزگان با بیان "خلیج فارس خانه ماست." گفت: این روز نشانه‌ حراست از نمادهای هویتی و پاسداری از خلیج فارس است و امروز ما وظیفه مهمی را برای دفاع از نام، محیط زیست و مردمان ساکن در این منطقه به‌عهده داریم.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما زنده نگه‌داشتن تاریخ و هویت خلیج فارس است که این هویت و تاریخ نشانه‌هایی مثل موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم دارد.

دوستی گفت: روز 10 اردیبهشت ماه که روز فتح جزیره هرمز و حاکمیت ایرانیان بر تمام خلیج فارس است بهانه‌ای است که ما به این فرهنگ بپردازیم و یاد و نام خلیج همیشه فارس را زنده نگه‌داریم.

انتهای پیام/864+

دیگر خبرها

  • از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  •  از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها