Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، به گفته محققان دانمارکی: «افزایش شیوع دیابت نوع ۲ در میان افراد مبتلا به اختلال روانپزشکی نشان می‌دهد که این شرایط دارای آسیب پذیری مشترک هستند.»

در این مطالعه، محققین ۳۲ مطالعه را که شامل افراد مبتلا به ۱۱ دسته اختلالات روانپزشکی بود، بررسی کردند: اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی، اختلال مصرف مواد، اختلال اضطراب، اختلال خوردن، ناتوانی ذهنی، روان پریشی، اختلال خواب، زوال عقل و گروهی مختلط با انواع مختلف اختلالات.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع دیابت نوع ۲ به ترتیب در میان افراد مبتلا به اختلال خواب (۴۰%)، افراد مبتلا به اختلال پرخوری (۲۱%)، اختلال مصرف مواد (۱۶%)، اختلالات اضطرابی (۱۴%)، اختلال دوقطبی (۱۱%) و روان پریشی (۱۱%) بیشتر بود. یافته‌ها نشان داد افراد دارای ناتوانی ذهنی کمترین احتمال ابتلاء به دیابت (۸ درصد) را داشتند.

به گفته محققان، میزان دیابت نوع ۲ در جمعیت عمومی ۶ تا ۹ درصد است.

«نانا لیندکیلد»، سرپرست تیم مطالعه از بخش روانشناسی دانشگاه جنوب دانمارک، گفت: «بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب، مشکلات سلامتی دیگری نیز دارند و احتمالاً این شرایط در نرخ بالای دیابت در افراد مبتلا به اختلالات خواب نقش دارد.»

محققان همچنین گفتند که ارتباط بین اختلالات خواب و دیابت احتمالاً دوطرفه است، بطوریکه اختلال خواب خطر ابتلاء به دیابت را افزایش می‌دهد، در حالی که دیابت، به ویژه همراه با کنترل متابولیکی ضعیف، ریسک ابتلاء به مشکلات خواب را افزایش می‌دهد.

نویسندگان خاطرنشان کردند، در حالی که مطالعه آنها افزایش کلی خطر ابتلاء به دیابت را در میان افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی نشان داد، این میزان ممکن است بسته به محل زندگی آنها و سایر عوامل متفاوت باشد.

کد خبر 5366283

منبع: مهر

کلیدواژه: دیابت روانپزشکی بیماری روانی ویروس کرونا سویه اومیکرون کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایدز آمار کرونا سازمان غذا و دارو سویه آفریقایی واکسیناسیون کووید 19 آلودگی هوا واکسن سرطان سازمان بیمه سلامت افراد مبتلا به اختلال دیابت نوع ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون

محققان دانشگاه دوک (Duke) آمریکا با یک آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود یا خیر. محققان دقت این آزمایش را حدود ۷۷ درصد محاسبه کردند که نسبت به روش‌های دیگر، رقم خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش دیجیاتو،  محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آن‌ها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آن‌ها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آن‌ها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری