Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:03:14 GMT

هنرمندان دچار معلولیت درحال تغییر شکل افکار هستند

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۷۸۷۵

هنرمندان دچار معلولیت درحال تغییر شکل افکار هستند

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - حسین باغشیخی *: وقتی به هنرمندان فکر می‌کنیم، معمولاً به مهارت، خلاقیت و بینش آن‌ها توجه داریم. در ذهن ما، هنرمندان مشهور غالباً روی پایه‌های نبوغ قرار می‌گیرند و عمدتاً از بقیه افراد جدا می‌شوند.

هنر در افراد دارای معلولیت نشان دهنده حرکت به سمت خود مختاری در عرصه فرهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندان دارای معلولیت آگاهانه در حال تغییر شکل افکاری هستند که همیشه از آن‌ها چنین انتظاری را ندارند.

ون گوگ، گویا، ماتیس، میکل آنژ، کریستی براون و…نمونه هایی از بسیاران است تا رسیدن به فضه ریاضی‌ها، فاطمه نصرآبادی ها و.... در بین افراد دارای معلولیت، هنرمندانی وجود دارند که سعی می‌کنند محدودیت و معلولیت را از خود بزدایند.

هنرمندانی که شرایط خود را پذیرفته‌اند، با خود کنار آمده‌اند و با هنر خود باعث افتخار می‌شوند. درگیر شدن با هنرهای مختلف می‌تواند در روند شکل گیری هویت مؤثر باشد. چه بسیار افرادی که در سرتاسر جهان، که با رسیدن به این نکات مهم، با وجود محدودیت‌های مختلف از نظر جسمی، توانسته‌اند بر همه سختی‌ها فایق آمده و نام خود را در شکل گیری هنری تازه به معرض نمایش بگذارند.

این افراد همواره برای همه مردم دارای ارزش و فخر بسیار هستند و آثارشان باعث لطافت روح و آرامش روان آن‌ها است چون من وشما که به واسطه هنر دوستان معلول خودمان به وجودشان می‌بالیم.

جامعه‌پذیری و اجتماع‌پذیری افراد دارای معلولیت اولین کارکرد هنر است و باعث می‌شود افراد معلول، اجتماعی شوند. دومین کارکرد هنر رسیدن به خودباوری و اعتمادبه‌نفس به‌عنوان شهروند خلاق و هنرمند است که می‌تواند به توانایی این افراد و تأثیرگذاری آن‌ها کمک کند.

خودشکوفایی و کشف استعداد و زمینه بروز توانمندی‌ها یکی دیگر از مقوله‌هایی است که باعث می‌شود توانمندی مغفول مانده معلول بروز پیدا کند. باتاکید بر موارد مطروحه، کاشان با داشتن جایگاه‌های پرورش استعدادهای معلولان، انجمن نابینایان وکم بینایان و دیگر جایگاه‌ها، ثابت کرده که مهم‌ترین کارکرد هنر این است که زمینه‌ای برای از خانه بیرون آمدن افراد دارای معلولیت با استفاده از هنر فراهم کند. حالا من وشماییم و رسالتی بلند وسترگ، چرا که این افراد با توجه به نیازهایی که دارند مطالبات زیادی هم دارند و این مطالبات باید، تاکید می‌کنم «باید»، مطلوب ما باشد.

امروز کاشان محور تفاخر در عرصه هنر معلولان اعم از رشته‌ها وگرایش های مختلف است، هنری در مسیر والایش و شیوه بیان مطالبه اثربخش، فراگیر و با حضور خود افراد دارای معلولیت، که اثرپذیری آن را بیشترخواهد نمود. به نظر می‌رسد قدرت تأثیرگذار رسانه به عنوان رکن رکین توسعه، در سپهر برنامه‌های بلند مدت خود، می‌تواند استعلای این نگاه را ارمغان آور، آنگونه که از رسانه‌های منطقه فرهنگی کاشان -نه فقط در یک هفته منتسب بدیشان بل در همه ایام تقویم -انتظار می‌رود که ایفای نقش نمایند.

یاد خبرنگار معلول ودوست بزرگوارم رضا بهار سبز، که می‌گفت: «اگر شهری یا جامعه‌ای ساختیم که در آن حقوق افراد دچار معلولیت هم رعایت شده بود، کسانی که ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه را می‌سازند و به بیانی بزرگترین اقلیت محسوب می‌شوند، شک نکنید که حقوق همه افراد دیگر هم در آن رعایت شده است».

گاهی در برابر هنر عزیزانمان، ما مردم، معلول تلقی می‌شویم.ما به واقع به نوشتن و گفتن واقعیت‌ها نیازمندیم.

تنها این گونه است که تغییر اتفاق می‌افتد نه هیچ بیراهه دیگری. این هفته فرصت مغتنمی است برای ارج نهادن به تجارب و توانایی‌های هم نوعانی که با معلولیت‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند، به نوعی برنامه‌ای است برای بازبینی در اقدامات انجام شده و نیز وعده داده شده مبتنی بر کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان جهت احیا حقوق معلولان و اصلاح نوع نگرش عمومی نسبت به پدیده معلولیت در جامعه.

روز و هفته معلولان باعث شد تا نگاهی دیگرگونه به این حوزه داشته باشم و تمام قامت خدمت همه هنرمندان معلول که بسیار از ایشان یادگرفته ام و ایضا هنرمندان شهرم که پایمردانه در تعلیم وآموزش صاحبان ویلچرهای در مسیر کمال، کوشیدند ادب کنم و درود و احترام پیشکش نمایم.

شاید روزی برسد که بلند بگوییم: در کاشان هنر نقش گرفت و معلولیت رنگ باخت… حتماً کزاین غمان برسد مژده بهار گر سالکی به رسم امانت، وفاکند.

** نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان

کد خبر 5366390

منبع: مهر

کلیدواژه: معلولان روز جهانی معلولان یادداشت ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه زلزله عکس استانها گرگان لیگ برتر فوتبال ایران واکسن کرونا آلودگی هوا ایلام معلولان گناوه تبریز افراد دارای معلولیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۷۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این نویسنده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» که به تازگی روانه بازار نشر شده است، گفت: عنوان سمفونی رنگ، هارمونی خط ترکیبی از استعاره هایی است که بین هنرهای تجسمی و همچنین هنر موسیقی مشترک است.
وی افزود: همان شاخصه های اصلی هنر موسیقی که شامل ریتم و ارتباط بین اجزاست، در هنرهای تجسمی هم وجود دارد.

زنگی درباره چاپ آثار هنرمندان جوان در کنار آثار هنرمندان پیشکسوت در کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اظهار داشت: خوشبختانه چند سالی است که مجموعه آثار هنرمندان رشته های مختلف تجسمی در کتاب های گوناگون منتشر می شود که این امر از طرفی انگیزه هنرمندان جوان را افزایش می دهد و از طرفی هم زمینه آشنایی جامعه با هنرهای تجسمی را فراهم می کند. همچنین خود هنرمندان هم می توانند رتبه هنری شان را با دیگر هنرمندان مقایسه و برای رشد بیشتر تلاش کنند.

این استاد هنری تاکید کرد: کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» منبعی است که ارتباط بین نسلی هنرمندان و همچنین تحولات هنرهای تجسمی را معرفی و زمینه لازم را برای پژوهش های بعدی فراهم می کند. انتشار چنین کتاب هایی کمک می کند تا جامعه تصویر روشن تری از جریان هنرهای تجسمی کشور را دنبال کند.

انتشارات مهر نوروز کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» را در 168 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه خواهران : قدرت بانوان مازندران در تغییر افراد زیاد است
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است