Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «بهناز زحمتکش»، بانوی هنرمند یزدی توانست با نمایش «بی سر و زمین» تندیس و جوایز متعددی را در بخش کارگردانی، بازیگر زن، بازیگر مرد، ایده نمایش و متن در پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی که به میزبانی یزد برگزار شد، از آن خود کند.

این کارگردان جوان و با سابقه تئاتر یزد با نمایش «بی سر و زمین» با پرداختن به موضوع مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران در پی اشغال افغانستان از سوی طالبان به عنوان تنها اثر از سه اثر راه یافته از هنرمندان یزدی به مرحله نهایی جشنواره چتر زندگی از بین ۱۶ اثر ارسالی در این جشنواره خوش درخشید و مقام‌های متعددی کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهناز زحمتکش با اثر نمایشی «بی سر و زمین»، جایزه مقام سوم بخش کارگردانی و مقام دوم بخش ایده نمایش و متن را از آن خود کرد. مهرنوش مقیمی بازیگر نقش اول این نمایش نیز حائز رتبه اول بخش بازیگر زن جشنواره شد. هیات داوران همچنین در بخش بازیگر مرد، از سیدمحمد میکائیل حسینی، بازیگر خرسال این نمایش تقدیر کردند.

درباره اثرتان و موضوع نمایش که در بخش رقابتی جشنواره حضور یافت، توضیح دهید.

این اثر با الهام از اساطیر فارسی، به روایت مصائب زنی افغان می‌پردازد که بعد از هجوم طالبان، به منظور نجات فرزندش و یافتن وطنی جدید برای او در ازای گذشتن از حق مادری خود، رنج آوارگی و غربت را به جان خریده و او را به ایران آورده است.

در اجرای این نمایش خیابانی چند نفر همکاری دارند؟

به غیر از خودم که طراحی داستان و کارگردانی نمایش را بر عهده داشتم، مهرنوش مقیمی و محمدمیکائیل حسینی به عنوان بازیگران اصلی و حمید اسماعیلی، زهرا مسعودی و محمد زارع به عنوان بازیگران خیابانی همکاری کردند همچنین گروه موسیقی که شامل دوستان افغان ما هستند شامل میلاد باریک‌زهی خواننده و نوازنده و ناصر خانی خواننده همکاری کردند.

جعفر دل دل زاده به عنوان مشاور کارگردان و بازیگردان در ساخت این اثر مشارکت داشتند. محمد وثوقی نیز در نوشتن دیالوگ‌ها کمک زیادی به آفرینش این اثر کرد.

البته در طول تمرینات از نقد و نظر افراد مختلفی در راستای بهبود کار استفاده شد و همشهری افغان تبار ما هم کمک زیادی در مسیر بهبود لهجه بازیگر اصلی نمایش کرد و البته باید تاکید کنم که مهرنوش مقیمی فراتر از یک بازیگر در کنار من به شکل گیری همه ابعاد این نمایش کمک کرد.

به نظر شما تئاتر خیابانی چگونه می‌تواند به اصلاح و رفع چالش‌ها و معضلات اجتماعی کمک کند؟

اگر تئاتر خیابانی در جایگاه خود اجرا شود نه صرفاً در قالب جشنواره ها، به سبب آنکه بر خلاف اغلب هنرها و رویدادها، مخاطب خاص و برنامه ریزی شده ندارد، بلکه مخاطبش را به صورت تصادفی از میان قشرها، طبقات و گروه‌های مختلف اجتماعی جذب می‌کند و همزمان یک جمع متنوع غیرهمگن را مخاطب قرار می دهد، می تواند زمینه ساز گفتگوی عمومی شده و با طرح چالش‌ها و معضلات اجتماعی یا هر موضوع دیگری، زمینه بحث عمومی را فراهم آورده و به شکل گیری توافق جمعی کمک کند.

همین توافق‌های نانوشته جمعی است که می تواند اراده های ما را همراستا کرده و در راستای رفع معضلات به کار برده شود.

مهمترین رسالت تئاتر خیابانی چیست؟

به گمانم تئاتر خیابانی رسالتی بالاتر از نقد وضعیت و فرایندهای موجود ندارد. نمایش‌های خیابانی باید با زیر سئوال بردن آنچه عادی شده و نشان دادن ناراستی‌ها، ذهن مخاطب را درگیر کرده و با تلنگرهایی که وارد می‌کند، او را به اندیشیدن در موضوعات طرح شده وادارد.

هنرمندان نمایش خیابانی اگر خود پیش از هر کس دیگر به تدقیق در وضع موجود پرداخته و با تقویت زبان انتقادی، این هنر را در جهت گسترش آگاهی عمومی به کار گرفته و متعهدانه در جهت نمایاندن کژی ها بکوشند تا زمینه برای ایجاد مطالبه و اصلاح فراهم شود، دین خود را به جامعه ای که در آن زیست می کنند، ادا کرده اند.

از اجرای این نمایش چه هدفی را دنبال کردید؟

بیان معضلات و مشقت‌های مهاجران که در تمام دنیا وجود دارد، هدف اصلی من از ساخت این اثر بود. این اثر نمایشی از سختی‌هایی که یک مهاجر افغان متحمل می‌شود تا به ایران برسد، حرف می‌زند و از حضور نابهنگام طالبان و آواره شدن زنان و دختران افغان می‌گوید.

کد خبر 5366467

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد نمایش خیابانی افغانستان مهاجرت ویروس کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه زلزله گرگان عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران آلودگی هوا واکسن کرونا معلولان ایلام تبریز گناوه تئاتر خیابانی بی سر و زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا بلوکات بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از سال‌ها دوری از بازی در تئاتر، با نمایش «خارشتر» روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی به نویسندگی هدی آهنگر و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی به‌زودی میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

از فعالیت‌های تئاتری لیلا بلوکات می‌توان به بازی در نمایش‌های «شکار مرغابی»، «رام کردن مرد سرکش»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هفت عصر، هفتم پاییز»، «شیروانی داغ»، «ماسک»، «اولئانا»، «هوس و هفت دقیقه»، «روز سیاوش» و… اشاره کرد.

در نمایش «خارشتر» علاوه بر لیلا بلوکات دیگر بازیگران مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران نیز حضور دارند که اسامی آن‌ها و دیگر اطلاعات اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.

تمرین‌های این نمایش آغاز شده و در حال گذراندن مراحل آماده‌سازی است.

کد خبر 6091061 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید