Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی در صنعت چاپ را راهگشا عنوان کرد.

محمد حسین فرهنگی، در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ استان گفت: در تاریخ دنیا دوره رنسانس جزو حوادث مهم تاریخ بشری است و یکی از علل تحول در این دوره اختراع صنعت چاپ و گذار از چاپ دستی و موردی به نسخه‌های چاپی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان و تبریز در بسیاری از زمینه‌ها به خصوص در حوزه چاپ در کشور آغازگر بوده است، افزود: ما باید سعی کنیم همزمان با توسعه تکنولوژی پیش رفته و حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

فرهنگی با اشاره به دگردیسی در حوزه اطلاع‌رسانی به خصوص در فضای مجازی تاکید کرد: هیچ یک از شیوه‌های نوین ارتباطی هنوز نتوانسته‌اند، جایگاه رسانه‌های مکتوب و کتاب را از آن خود کنند.

وی فعالیت اتحادیه‌های چاپ و تشکل‌های صنفی این حوزه را به عنوان نهادهای مدنی واسط یکی از ارکان مهم در توسعه این صنعت دانست و افزود: تشکل‌ها می‌توانند با دسته‌بندی مطالب پراکنده و ارائه آن در چارچوب معین به سیاستگذاران و تصمیم‌سازان زمینه بهبود شرایط فعالیت در این حوزه را فراهم کنند.

 فرهنگی همچنین استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی را برای تامین منابع مالی سرمایه‌گذاران در این حوزه موثر دانست.

 وی گفت: ما باید تلاش کنیم تا با تأمین منابع مالی، روان‌سازی دریافت تجهیزات و امکانات و ترخیص از گمرک، مسیر فعالیت فعالان این حوزه را هموار کنیم.

مسعود بحریه، نماینده اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین گفت: سهم نقش فرهنگی صنعت چاپ در زمینه نشر کتاب، نشریات، فرم‌های اداری، کاتالوگ و بروشور به مقتضای گسترش اینترنت و ارتباطات شبکه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوشمند کاهش چشمگیری داشته است.

بحریه ادامه داد: با این حال نقش صنعت چاپ در زمینه پوشش و بسته‌بندی محصولات تولیدی با توجه به تنوع آن هر روز بیشتر می‌شود، لذا فعالیت چاپخانه‌هایی که عموما کارهای فرهنگی انجام می‌دهند، در این برهه به‌خصوص تحت‌تاثیر تحریم‌ها و ویروس کرونا دچار رکود و تهدید تعطیلی شده است، ولی واحدهایی که در حوزه چاپ پوشش، لیبل و بسته‌بندی فعالیت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، شرایط مساعدتری دارند.

وی گفت: اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف تابعه تبریز دارای ۱۷۵ واحد چاپخانه افست وطیو و فلکسو، ۳۰۰ واحد تکثیر و خدمات کامپیوتری، ۲۰ واحد صحافی، ۶۵ واحد جعبه‌سازی، ۱۷ واحد لیتوگرافی، ۳۰ واحد مهر و گراور و کلیشه‌سازی و ۸۰ واحد صنوف همگن (شامل کارتن‌سازی، طلاکوبی و خدمات پس از چاپ ) پروانه‌دار است.

بحریه با بیان اینکه صنعت چاپ با افت‌وخیزهای فراوانی توام بوده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر با همت تلاشگران این عرصه شاهد جهشی قابل تحسین در توسعه و به‌روز رسانی در ارائه خدمات چاپ و بسته‌بندی در تولیدات استان هستیم.

وی تاکید کرد: صنعت چاپ و بسته‌بندی با توجه به ارزش افزوده بالایی که به هر محصول تولیدی می‌دهد از یکسو و به علت داشتن منابع نفتی و پالایش آن و تولید متریال‌های چاپ‌پذیر که حجم بالایی از محصولات بسته‌بندی را شامل می‌شود، از سوی دیگر می‌تواند در زمینه صادرات غیرنفتی چه به‌صورت محصولات چاپی و چه به شکل محصول نهایی نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.

بحریه اضافه کرد: با این حال از آنجا که ماشین‌آلات و فناوری‌های روز این صنعت از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دست کشورهای پیشرفته جهان است و به خاطر تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و مشکلات مبادلات تجاری، ما برای به‌روزرسانی ناوگان صنعت چاپ نیازمند تعامل و همکاری با کشورهای توسعه یافته هستیم و امیدواریم مسئولین کشور با درایت و رعایت منافع ملی کشور و ارتباطات مناسب را فراهم آورند.

حوزه چاپ برای رشد و بالندگی نیازمند حمایت است

سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم اظهار کرد: حوزه چاپ برای رشد و بالندگی نیازمند حمایت است و ما از نهادهای صنفی مرتبط می خواهیم با فرصت سازی برای فعالین این حوزه روند توسعه صنعت چاپ استان را شتاب بخشند.

وی گفت: فعالان حوزه چاپ خدمت ویژه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر انجام می دهند و علیرغم اینکه بخش اعظم حوزه چاپ و خدمات مرتبط با آن با کسب و کار و اقتصاد این حوزه مرتبط است اما در عین حال چاپ یک صنعت مادر در حوزه فرهنگ و هنر به حساب می‌آید و بسیاری از خروجی های فرهنگ و هنر وامدار فعالیتهای چاپی است.

ناظمی افزود: اگر این حوزه به روز، کارآمد و توانمند نباشد کتاب و مطبوعات و بسته بندی و بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و هنری با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ و بسته‌بندی بیان کرد: اهمیت این صنعت در حوزه اقتصاد به حدی است که گاه برخی محصولات با کیفیت پایین از بسته بندی باکیفیت بالا استفاده کرده و رشد کرده و در جریان اقتصادی سودآوری داشته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: بخشی از جریان فرهنگی از طریق بسته بندی و چاپ منتقل می‌شود و هیچ حوزه‌ای از فرهنگ و هنر را سراغ نداریم که ازخدمات حوزه چاپ و صنایع مرتبط با آن بهره‌مند نباشند.

وی با اشاره به پیشینه صنعت چاپ در آذربایجان‌شرقی و تبریز گفت: تبریز پیشقدم صنعت چاپ کشور است و باید تمهیداتی از سوی نهادهای متولی و حامی این صنعت اندیشیده شود تا این روند را تقویت کنیم و تبریز جایگاه اصلی خود در این حوزه را باز یابد.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه در حوزه چاپ توسعه کمی و کیفی داشتیم اما هنوز فاصله زیادی تا هدف غایی و مطلوب وجود دارد.

ناظمی در این راستا، همراهی بانکها و مجموعه کسانی که در رابطه با صادرات و واردات این حوزه موثرند را راهگشای رشد اقتصاد چاپ و نشر عنوان کرد.

وی گفت: بیش از ۶ هزار نفر به صورت مستقیم از طریق صنعت چاپ و نشر امرار معاش می‌کنند و این ظرفیت بزرگی است که باید مورد توجه مدیریت اقتصادی استان باشد؛ اهمیت این مسئله زمانی بیشتر نمایان می‌شود که فضای کسب و کار و امرار معاش به طور مستقیم توسط فعالان این حوزه برای ۶ هزار خانوار فراهم شده است.

ناظمی تاکید کرد: اگر دنبال این هستیم که این صنعت را ارتقا بدهیم باید سرمایه گذار ما احساس امنیت کند و فرصت سرمایه گذاری را برایش فراهم کنیم.

وی افزود: ظهور و رشد تکنولوژی در دنیا به گونه است که اندکی تعلل ما را از قافله پیشرفت به عقب خواهد راند و عقب ماندگی در این حوزه تاثیر مستقیمی به دیگر صنایع خواهد داشت به طوری که برای مثال اگر صنایع غذایی که ویترین و محل دیده شدن آنها چاپ و بسته بندی است نتواند خدمات خوبی از چاپ بگیرد به استان‌های دیگر تکیه خواهد کرد و در این صورت غیر از اینکه سرمایه از استان خارج می‌شود موجب عقب‌نماندگی این صنعت هم خواهد شد.

وی افزود: حوزه چاپ برای رشد و بالندگی نیازمند حمایت است و ما از نهادهای صنفی مرتبط می خواهیم با فرصت سازی برای فعالین این حوزه روند توسعه صنعت چاپ را شتاب بخشند.

وی خواستار همراهی نهادهای متولی و حامی این صنعت برای تاسیس موزه ارزشمند چاپ در تبریز شد و گفت: باید تمهیدی اندیشیده شود تا این فرصت از این شهر دریغ نشود و آیندگان نیز از این امکان بهره مند شوند و یک سرمایه اجتماعی برای تبریز محقق شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پایان این مراسم از نفرات برگزیده پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاب آذربایجان‌شرقی تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری چاپ و بسته بندی آذربایجان شرقی فرهنگ و هنر صنعت چاپ حوزه چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۸۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نوشابه پپسی چگونه در کارخانه تولید و بسته بندی می‌شود؟ (فیلم) سوسیس‌های مرغ چگونه در کارخانه‌های مشهور تولید می‌شوند؟ (فیلم) فرآیند جالب و دیدنی سوسیس گوشت در کارخانه مشهور کره‌ای (فیلم)

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است