Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@12:16:18 GMT

بعد از یک‌ماه فشار عربستان، قرداحی استعفا کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۰۵۵۰

بعد از یک‌ماه فشار عربستان، قرداحی استعفا کرد

به گزارش تابناک به نقل از بی بی سی، جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که اظهاراتش درباره جنگ یمن به تنش دیپلماتیک بیروت با عربستان و متحدانش منجر شده بود، روز جمعه از مقام خود استعفا کرد. قرداحی روز جمعه گفت که در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ریاض از مقام خود استعفا می‌کند تا مکرون بتواند در سفرش به عربستان، به بحران دیپلماتیک فعلی پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرداحی از مسیحیان مارونی است که در ائتلاف با گروه حزب‌الله لبنان به سر می‌برند. در ویدئویی که حدود یک ماه پیش از او منتشر شده بود، قرداحی در حال انتقاد از عربستان در جنگ یمن دیده می‌شد.

عربستان: مساله ماندن یا رفتن دولت لبنان نیست مشکل ما با حزب‌الله است

به رغم اینکه او این اظهارات را پیش از رسیدن به مقام وزارت اطلاع‌رسانی در کابینه نوپای لبنان به زبان آورده بود، عربستان و متحدانش در خلیج فارس، به نشانه اعتراض سفرای خود را از لبنان فراخواندند.

قرداحی روز جمعه گفت که در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ریاض از مقام خود استعفا می‌کند تا مکرون بتواند در سفرش به عربستان، به بحران دیپلماتیک فعلی پایان دهد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «من حاضر نیستم به ابزاری برای آسیب زدن به لبنان و لبنانی‌هایی که در عربستان و باقی کشور‌های خلیج (فارس) زندگی می‌کنند، تبدیل شوم. منافع کشورم و مردمم بر منافع شخصی‌ام ارجحیت دارند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم از مقامم کناره‌گیری کنم.»

اختلاف‌نظر بر سر جرج قرداحی به زورآزمایی گروه‌های سیاسی لبنان تبدیل شد که هرکدام در مناسبات منطقه‌ای خاورمیانه از حمایت یکی از دو اردوگاه ائتلاف‌های منطقه‌ای برخوردارند.

سیاستمداران سنی، از جمله نخست‌وزیران سابق این کشور که با عربستان سعودی و متحدانش روابط نزدیکی دارند، در نامه‌اس سرگشاده از قرداحی خواسته بودند که از مقامش استعفا کند.

در مقابل گروه حزب‌الله لبنان و متحدانش - از جمله جنبش «المرده» که از احزاب سیاسی مسیحیان است و قرداحی به آن نزدیک است - از او خواستند که از مقامش کناره‌گیری نکند.

استعفای قرداحی به این نگرانی دامن زده است که کابینه لبنان با استعفا‌های بیشتری روبه‌رو شود و در نهایت سقوط کند.

درطول مدت این بحران که بیش از چهار هفته به طول انجامید، عربستان هرگونه واردات را از لبنان متوقف کرد و بحران اقتصادی این کشور، شدیدتر شد.

در این مدت سقوط ارزش لیره لبنان در بازار آزار ارز که در زمان آغاز به کار کابینه جدید لبنان به ریاست نجیب میقاتی متوقف شده بود، بار دیگر شدت گرفت و روز جمعه هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسید و از مرز هر دلار، ۲۵ هزار لیره فراتر رفت.

اما خبر‌ها درباره احتمال استعفای قریب‌الوقوع قرداحی که از روز پنج‌شنبه هفته جاری منتشر شد، موجب شد تا لیره لبنان بار دیگر قدرت بگیرد.

در روز جمعه و بعد از اعلام استعفا، ارزش لیره باز هم بیشتر شد و به حدود هر دلار، ۲۳ هزار لیره رسید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی جرج قرداحی جنگ یمن مسیحیان مارونی آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی روز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته ماندنی شدن ژاوی در بارسلونا قطعی شد و او از تصمیمش برای استعفا منصرف شد. به همین دلیل امروز نشستی خبری در باشگاه بارسلونا با حضور خوان لاپورتا و ژاوی برگزار شد و دو طرف در مورد مسائل مختلف حرف زدند.

ابتدا لاپورتا حرف زد و گفت به چه دلیلی اصرار برای ماندنی شدن ژاوی داشت و سپس مربی کاتالان توضیح داد که چرا از استعفا منصرف شده است.

در بخشی از نشست، لاپورتا هنگامی که از ژاوی تعریف می کرد، احساساتی شد. هم او و هم ژاوی برای یک لحظه احساسی شدند و بغض رئیس شکست که با تشویق حاضران در نشست همراه بود.

لاپورتا بعد از گفتن این جمله که به داشتن ژاوی افتخار می کنیم، برای لحظاتی مکث کرد و به وضوح منقلب شده بود. او سپس ادامه داد و چند بار دیگر تاکید کرد که به ژاوی و ایده هایش اعتماد کامل دارد.

دیگر خبرها

  • ببینید | گردان‌های قسام: فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست منجر شده است
  • افت شدید فشار آب شهرستان رودبار، امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیاوش اکبرپور استعفا داد!
  • استعفای اکبرپور از هدایت استقلال ملاثانی
  • شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله ارتش صهیونیستی
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • (عکس) ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد
  • ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد (عکس)