Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-03-19@05:15:57 GMT

توصیه‌های طلایی کارشناسان به داور دربی

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۰۷۵۷

توصیه‌های طلایی کارشناسان به داور دربی

سوت شهرآورد به موعود بنیادی‌فر سپرده شده و حسن ظهیری، علیرضا ایلدورم و علی صفایی نیز به عنوان کمک‌های او نقش آفرینی خواهند کرد.

به گزارش "ورزش سه"، شهرآورد پایتخت در حالی برگزار می‌شود که سوت این بازی به موعود بنیادی‌فر سپرده شده و حسن ظهیری، علیرضا ایلدورم و علی صفایی نیز به عنوان کمک‌های او نقش آفرینی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با این حال موعود بنیادی‌فر که به نظر می‌رسد اقبال ویژه‌ای را برای آینده کاری اش پیش روی خود می‌بیند، در ۳۶ سالگی برای دومین بار این بازی را سوت می‌زند و شاید در این بین توصیه‌های پیشکسوتان این رشته برای او و کمک‌هایش ثمربخش باشد.

 

در شرایطی که ناظران فعال داوری اجازه اظهارنظر ندارند و برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند پیش از دربی سکوت کنند، چند کارشناس داوری در گفتگو با "ورزش سه" به دو سوال مشخص پاسخ داده‌اند:

 

* بنیادی‌فر و کمک‌هایش چه چالش‌هایی خواهند داشت؟

 

نوید مظفری: چالش خاصی در این بازی برای داور وجود نخواهد داشت و متاسفانه این بازی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد و فشار خاصی نمی‌تواند روی داور مسابقه وجود داشته باشد. اعتراضات و درگیری بازیکنان هم در هر بازی ممکن است پیش بیاید و فقط مختص به دربی نیست و این بستگی به نوع قصاوت و مدیریا کردن بازیکنان دارد و آقای بنیادی‌فر هم از تجربه قضاوت دربی برخوردار هستند و می‌دانند باید چطور قضاوت کنند و مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

حسین عسگری: آقای بنیادی فر هم نفر دوم لیست بین المللی ماست اما هر اتفاقی رخ بدهد بعد از بازی حرف و حدیث دارد. به غیر از آقای فغانی هم، باقی داورهای ما تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هیچکس عاری از اشتباه نیست. یکی از نکاتی که داورها باید به آن توجه کنند بحث آماده کردن خودشان برای قضاوت است و از نظر روحی و روانی و تغذیه و عدم ورود به مسائل حاشیه ای خودش را آماده کند. دربی که تماشاگر نداشته باشد شور و هیجان و فشار را برای داور هم ندارد و این امتیازی است که در دو سال برای داورها وجود دارد و اگر داور وظیفه اش را درست انجام بدهد اتفاقی رخ بدهد. هیچ قانونی هم به اعضای تیم اجازه اعتراض به داوری در جریان بازی را نمی‌دهد و فقط باشگاه می‌تواند بعد از بازی بصورت مکتوب اعتراض کند‌ و چون توجهی به این قضیه نشده و برخورد قاطعی صورت نگرفته این اعتراضات بیشتر شده است و در سال گذشته از جنبه اعتراض خارج شده و به اتهام رسیده که می‌گویند سر ما را بریدند و کمیته انضباطی هم هیچ برخوردی نکرده است و این باعث از بین رفتن اعتماد به نفس داورها می‌شود.

 

نوذر رودنیل: این بازی داور نمی‌خواهد؛ یک روانشناس، یک پدر، یک معلم و یک پزشک می‌خواهد و در آخر کار یک داور. چون بازی های استقلال و پرسپولیس هیچ زمانی چه با داور خارجی و با داور ایرانی خوب نبوده و حساسیتش بخاطر هواداران بوده است؛ شاید عدم حضور تماشاگران تا شصت درصد روی کاهش تنش ها تاثیر داشته باشد اما خود بازیکنان و نیمکت نشینان مصیبتی هستند. اگر نیمکت نشینان به تصمیمات داوران احترام بگذارند هیچ مشکلی نداریم. من همیشه با داور خارجی مخالف بوده‌ام و این روزها هم این بحث ها بوده است و اعتراضاتی هم هم نحوه چیدمان داوری بوده اما من چیزی نگفته‌ام ولی پیشنهاد خودم برای قضاوت دربی آقای پیام حیدری بود.



حسین نجاتی: اینکه بخاطر اتفاقات هفته های گذشته و اعتراضات داور را تحت فشار قرار بدهیم یا پیش داوری داشته باشیم، درست نیست. با شرایطی که هیچ تکنولوژی مدرنی نداریم، کسی هم نمی‌تواند ضمانتی بدهد که در بازی فردا اتقاقی رخ ندهد. پیش داوری هایی که انجام می‌شود که باعث می‌شود جامعه و کادرفنی تیم ها حساس شوند و داورها تحت تاثیر قرار بگیرند. اتفاقات این بازی قابل پیش بینی نیست و داور وارد زمین می‌شود و با اتفاقاتی رخ می‌دهد و تصمیماتی اتخاذ می‌کند؛ اگر تصمیمات صحیح باشد که برد با داور است و اگر مرتکب اشتباه شود اولین مشکل برای خود داور ایجاد می‌شود. حساسیت های بیشتر از این در گذشته وجود داشته اما اتفاقی رخ نداده است و اگر اتفاقی هم رخ داده بخاطر حساسیت بازی نبوده است. داور ممکن است در یک بازی سطح پایین هم اشتباهات تاثیرگذاری داشته باشد. در چنین بازی هایی که بیننده بیشتری دارند داوران بیشتر تلاش می‌کنند که مرتکب اشتباه نشوند و این باعث می‌شود داور خودش را آماده تر بکند و پیش داوری ها جز اینکه بار روانی برای تیم داوری ایجاد می‌کند هیچ اثر مثبتی ندارد. باید داروها را از لحاظ روحی و روانی شارژ کرد و از طرفی عدم حضور تماشاگران هم تنش های بازی را کمتر خواهد کرد.

 



* برای قضاوت مطلوب، چه توصیه ای به داوران این بازی دارید؟

 

نوید مظفری: فقط قانون را در زمین اجرا کنند و به این فکر نباشند که این تیم پرسپولیس است یا استقلال. اگر داوران قانون را اجرا کنند و این مساله در لیگ جا بیفتد‌ که فرقی بین تیم ها وجود ندارد، نصف مشکلات حل خواهند شد.

 

حسین عسگری: آقای بنیادی‌فر تلاش کند از دقیقه اول تا دقیقه آخر چیزی که قانون تاکید می‌کند اجرا کند؛ اجرای قوانین با عقل سلیم. لجبازی نکنید، عجله نکنید! با مدیریتی که قانون تعریف کرده بازی را اداره کنید نه مدیریتی که خودتان تعریف می‌کنید. بعضی مواقع داور در اثر فشار برای خطای واضح کارت نمی‌دهد و می‌گوید مدیریت کردم. حتی اگر دقیقه اول خطایی رخ بدهد که اخراج داشته باشد باید کارت داده شود. بعضی داورها به علت نداشتن شهامت می‌گویند مدیریت کردیم و نباید اینطور باشد. آقای بنیادی‌فر باید از دقیقه اول بازی باید شجاعانه نسبت به اجرای صحیح قوانین اقدام کند نه اینکه شمشیر بردارد ولی اگر خطاهای واضحی اتفاق افتاد حساب و کتاب های غلط را در کارش لحاظ نکند و نگوید مدیریت کنم.

 

نوذر رودنیل: امیدوارم آقای بنیادی‌فر زیاد عصبانی نشود و در صحنه ها حضور داشته باشد. کمک های آقای بنیادی‌فر کمک های خوبی هستند اما اصل موضوع داور وسط است و امیدوارم بازی خوبی باشد و مشکلی پیش نیاید. نکته مهم برای آقای بنیادی‌فر این است که به قدری حواسش جمع باشد که مبادا یک سوت اشتباهی زده شود که همه چیز به هم بریزد و لازمه این مساله این است که در همه صحنه ها حضور داشته باشد و در درگیری ها سریع خودش را برسد و حتما در محوطه جریمه حضور داشته باشد و دقت کند و بازی خوانی خوبی داشته باشد. چیزی که خیلی حائز اهمیت است خونسردی در این بازی است. خونسرد باشد و لبخند بزند و با متانت با بازیکن برخورد کند و با انگشت اشاره با بازیکنان برخورد نکند و بازیکنان را عصبی نکند.

 

حسین نجاتی: بدون هیچ پیش فرضی و بدون هیچگونه قضاوتی از پیش از بازی برای خودش و همکارانش، فرض کند که این اولین بازی است که قضاوت می‌کند. ایشان قبلا هم داور این بازی بوده اما به هیچ چیزی که در گذشته رخ داده مراجعه نکند. خودش را در آرامش کامل قرار بدهد و حدالامکان از روز قبل از بازی موبایلش را سایلنت کند و ارتباط کمتری داشته باشد تا آرامش بیشتری داشته باشد. استراحت کافی داشته باشد. بازی یک بازی معمولی است و هیچ چیزی سخت نیست. اگر خودشان را در شرایطی قرار بدهند که در دلهره باشند آسیب می‌بینند و مرتکب اشتباهات فراموش نشدنی می‌شوند. در ۲۴ ساعت از قبل مسابقه هیچ کاری غیر از فراهم کردن آرامش روانی اهمیت ندارد و حتی کلیپ دیدن و آمادگی جسمانی اهمیتی ندارد. باید برای هر اتفاق غیرممکنی که ممکن است در زمین رخ بدهد آمادگی داشته باشد و هر لحظه فی‌البداهه بتواند تصمیم بگیرد و بهترین شرایط را از لحاظ جایگیری در زمین انجام بدهد و زاویه خوبی داشته باشد که همراه با همکارانش بتوانند اتفاقاتی که ممکن است از چشم دور بماند ببینند.

 

پرسپولیس تهران کمیته داوران استقلال تهران

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: پرسپولیس تهران کمیته داوران استقلال تهران رخ بدهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم داوری ژاپنی بازی ایران را سوت می زند

تیم ملی ایران در فیفادی پیشرو برابر ترکمنستان قرار می گیرد...

طرفداری | دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و ترکمنستان از مرحله انتخابی جام جهانی 2026 روز پنجشنبه دوم فروردین ماه 1403 از ساعت 19:30 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود.

اعلام فدراسیون جهانی فوتبال یوسوکه آراکی به عنوان داور و جون میهارا و کوتا واتنبه به عنوان کمک های وی  از ژاپن این بازی را قضاوت می کنند. هیروکی کاساهارا به عنوان داور چهارم برای این مسابقه انتخاب شده است.

همچنین ناظر داوری از کشور مالزی و نماینده مسابقه از هند است.

از دست ندهید ????????????????????????

سوارز، فازت چی بود؟! (شوخی با ورزشکاران) سرمربی لیگ برتری به بازیکنش سیلی زد! خطر در کمین فوتبالیست‌های قمارباز! جرائم انضباطی بیشتر شده چون تورم بالا رفته! آردا گولر و بدشانسی بزرگی که مانع یک سوپرگل شد (فیلم)

دیگر خبرها

  • اولین قضاوت داور جنجالی بعد از ماجراهای دربی
  • پیروزی دریا در بازی ۶ امتیازی
  • تیم داوری ژاپنی بازی ایران را سوت می زند
  • داور ژاپنی بازی ایران - ترکمنستان را سوت می‌زند
  • تساوی در دربی خوزستان و فولاد و استقلال در خطر سقوط
  • برتری سپاهان، ملوان و تراکتور، شکست نساجی در اراک و توقف ذوب‌آهن/دربی اهواز بدون گل
  • گل دوم سپاهان به گل گهر + فیلم
  • فرصت طلایی یا تیر خلاص؛ چرا بازی با لیورپول برای اریک تن هاخ مهم است؟
  • سردار دوباره فیکس است: بفرما، یک فرصت طلایی
  • شانس بزرگی که قرمزها قبل از دربی آوردند!