Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه ایرنا،‌دو پیش نویس ارائه شده ایران در مذاکرات در دور محور هسته ای و رفع تحریم‌ها باعث شد تا طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکرات به دلیل نبود دستورالعمل مشخص در مواجهه با پیشنهادات ایران، برای کسب تکلیف خواهان بازگشت به پایتخت‌های خود شوند.

به گفته علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین، "طرف‌های مقابل احساس کردند برای پاسخ به پیشنهادات ایران در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای نیازمند گفت و گو با پایتخت‌های خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

پیشنهادات ایران در این دور از مذاکرات وین، به دلیل تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق پیشین هسته ای، مانع بهانه گیری طرف‌های غربی پیرامون پیش نویس پیشنهادی ایران شده است.

مطابقت پیشنهادات جدید ایران با توافقات پیشین صورت گرفته در توافق هسته‌ای، قطعنامه ۲۲۳۱ و برخی بحث‌های صورت گرفته در مذاکرات قبل با۱+۴  باعث شده تا سه کشور اروپایی تلاش کنند برای مقصر جلوه دادن طرف ایران در بروز عدم توافق احتمالی، پیش نویس طرف ایرانی را در تعارض با توافقات پیشین عنوان کنند.

بنابر اذعان نمایندگان چین و روسیه، ایران در مذاکرات وین، پیشنهادات دقیق و قابل بحثی را مطرح کرده است که می‌تواند مبنای توافق قرار گیرد.

در این حال بازگشت تیم های اروپایی به پایتخت های خود، به نوعی تکرار سناریوی پیش دستانه، برای مقصر جلوه دادن ایران در عدم نتیجه گیری از این دور مذاکرات خواهد بود.

پیشنهادات دقیق و عملی ایران تا شروع دور بعدی مذاکرات پیش روی طرف های مذاکره به ویژه اروپا قرار خواهد داشت و باید دید این سه کشور اروپایی در دور بعد با چه دستورالعملی وارد مذاکرات خواهند شد.

برچسب‌ها کاهش تعهدات هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاهش تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی ایران وین کاهش تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی ایران وین پیشنهادات ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۰۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامه حمدان: پیشنهاد حماس کاملا واقع‌بینانه است/نتانیاهو مانع توافق آتش‌بس می‌شود

یکی از رهبران برجسته حماس با اشاره به اینکه نتانیاهو از بحرانی که ارتش اسرائیل در غزه گرفتار آن شده آگاه است تاکید کرد که پیشنهاد ما در مذاکرات واقع بینانه بوده و بر لزوم توقف تجاوزات دشمن تاکید داریم اما نتانیاهو مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،«اسامه حمدان» از رهبران برجسته جنبش حماس فلسطین در سخنانی درباره آخرین روند مذاکرات آتش‌بس غزه اعلام کرد:آنچه که حماس در این مذاکرات ارائه داده شامل پایان دادن به تجاوزات، بازگشت آوارگان، امدادرسانی به غزه و آغاز بازسازی این منطقه است.

حمدان در گفت‌وگو با خبرگزاری شهاب اظهار داشت که ما همچنان منتظر پاسخ رژیم اشغالگر و موضع دولت آمریکا که از تجاوزات علیه غزه حمایت می‌کند، هستیم.

وی افزود: ما به همه طرف‌ها اعلام کرده‌ایم که تلاش ما در راستای رسیدن به توافق بوده و صرفا به دنبال مذاکره نیستیم. ما منتظر موضع نهایی از جانب رژیم اشغالگر هستیم و در این میان اختلافاتی در میان صهیونیست‌ها و داخل کابینه رژیم صهیونیستی وجود دارد.

اسامه حمدان با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در غزه نرسیده است گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به خوبی متوجه شده که ارتش او در غزه از درد فریاد می‌زند.

این مسئول حماس ادامه داد: ما در تماس دائمی با میانجی‌ها جهت جلوگیری از ادامه تجاوز به نوار غزه هستیم و بر این نکته تاکید داریم اما نتانیاهو شخصا مانع رسیدن به توافق آتش‌بس می‌شود. آنچه که حماس در پیشنهاد خود مطرح کرده کاملا واقع‌بینانه است؛ به گونه‌ای که اشغالگران نمی‌توانند رد کنند.

اسامه حمدان: فلسطینی‌ها برای روز بعد از جنگ در غزه تصمیم می‌گیرند نه اشغالگرانحماس: توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیریم

وی تصریح کرد که حماس در آخرین پیشنهاد خود که به میانجی‌ها ابلاغ کرده، جزئیات ویژه مربوط به پرونده اسرا و خروج نیروهای اشغالگر از غزه را توضیح داده است.

حمدان در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی طرف‌ها همچون طرف‌های وابسته به تشکیلات خودگردان که در صدد تحریک علیه مقاومت هستند و در جبهه دشمن ایستاده‌اند تاکید کرد: مقاومت یک قمار یا ماجراجویی نیست، بلکه یک اقدام حساب شده ‌است و نتایج خود را دارد و تنها راه برای آزادسازی اراضی اشغالی فلسطین از شر دشمن، همین مقاومت است.

اسامه حمدان در ادامه گفت که رژیم اشغالگر طرفی بود که تصمیم به جنگ گرسنگی علیه مردم غزه از 17 سال قبل گرفت و مقاومت هم درگیر همین رنجی است که مردم فلسطین دچار آن هستند.

این درحالی است که روز جمعه شبکه خبری «الجزیره» به نقل از منابع خود گزارش داد که حماس پیشنهاد آتش بس را در سه مرحله ارائه کرده است که هر مرحله 42 روز به طول خواهد انجامید.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی مدعی شد که طرح پیشنهادی حماس برای آتش‌بس را دیده و بر اساس آن، حماس پیشنهاد داده در نخستین مرحله زنان، کودکان، افراد مسن و اسرای بیمار اسرائیلی در ازای 700 تا 1000 اسیر فلسطینی آزاد شوند.100 نفر از اسرایی که حماس خواستار آزادی آن‌ها شده است، حکم حبس ابد گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، در طرح حماس همچنین توافق آتش‌بس به اتمام جنگ منوط شده و این جنبش تاکید کرده که بعد از مرحله نخست آزادی اسرا بر سر تاریخ آتش‌بس دائمی و ضرب‌‌الاجل خروج اسرائیل از غزه توافق خواهد شد.

شب گذشته نیز روزنامه عبری اسرائیل هیوم به نقل از یک منبع اصلی مطلع از مذاکرات مدعی شد: اصلی‌‌ترین مانع در مقابل پیشرفت مذاکرات مبادله اسرا کنار رفته است، از این رو یک هیئت رسمی اسرائیلی احتمالا روز دوشنبه عازم قطر خواهد شد تا مذاکرات را از سر بگیرد. این سفر در حالی انجام می‌شود که فاصله و شکاف بین دو طرف همچنان بسیار زیاد است اما تنها تغییر به وجود آمده در این امر اعلام میانجی‌ها است که شرط پایان جنگ از این پس در کار نخواهد بود، اگر این امر صحیح باشد یک پیشرفت دراماتیک در این روند به شمار می‌رود.

رسانه‌های عبری همواره در جریان مذاکرات عادت به انتشار اخبار ضد و نقیض و فرافکنی با هدف جنگ روانی داشته‌اند و مسئولان حماس بارها درباره این نکته هشدار داده و تاکید کرده‌اند که مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری را نباید مبنا قرار داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مذاکرات عراق باآژانس بین‌المللی اتمی برای ساخت راکتورهسته‌ای
  • درخواست گوترش از آمریکا و روسیه برای احیای پیمان استارت جدید
  • علی اف: صلح با ارمنستان از همیشه نزدیکتر است
  • اسپانیا صلح در اروپا را در معرض خطر دانست
  • درخواست اسرائیل برای توافق تبادل اسرا با حماس/نرمش حماس در مذاکرات آتش‌بس
  • اسامه حمدان: پیشنهاد حماس کاملا واقع‌بینانه است/نتانیاهو مانع توافق آتش‌بس می‌شود
  • ادعای رسانه عبری: مهمترین مانع بر سر توافق مبادله اسرا برداشته شد
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • توافق غیررسمی ایران و آمریکا احیا می‌شود؟
  • حماس: با موضع قدرت در حال مذاکره هستیم