Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات با گروه ۱+۴ پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام و پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران ضمن تشریح گفت‌وگوها در وین گفت: در این دور از گفت‌وگوها، جمهوری اسلامی ایران با ترکیب یک هیأت جدید، ولی هیأتی با حضور افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفت‌وگوها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر خارجه بیان کرد: این نشانگر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خودش را بر روی طرف مقابل گذاشت و برخی از طرف‌های مقابل در صحبت‌ها در جلسات به این نکته اشاره کردند که این ترکیب هیأت نشانگر عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات جدی است.

باقری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفت‌وگوها به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید در ایران و تیم جدید مذاکراتی در ایران، شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها به صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: ما در دو زمینه یعنی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همچنین درباره موضوع هسته‌ای، دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به صورت مستدل و مستند در قالب ۲ سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی که این به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی است برای مذاکره و قاعدتا طرف مقابل باید پاسخ مستدل، مستند و منطقی به این پیشنهادها ارائه کند.

وی ادامه داد:  از آنجایی که طرف مقابل برای ارائه پاسخ مستدل و مستند به این پیشنهادها، نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بودند این پیشنهاد را مطرح کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود تا آنها بعد از رفتن به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل‌ها برای پاسخ مستدل و مستند به جمهوری اسلامی ایران مجددا به وین برگردند. 

باقری خاطرنشان کرد: چند بار در این دور از گفت‌وگوها و حتی در نشست امروز تصریح کردیم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکراتی ایران آمادگی دارد گفت‌وگوها را در همین زمان هم ادامه دهد ولی چون آنها می‌خواستند پاسخ ایران را بدهند این درخواست را داشتند و ما هم با این درخواست موافقت کردیم که آنها به پایتخت‌ها بروند تا برای هفته که پیش رو داریم آن پاسخ‌ها را آماده کنند و ارائه پاسخ‌ها به طرف ایرانی مبنایی برای مذاکره بین دو طرف قرار بگیرد.

معاون وزیر خارجه درباره نشست بعدی بیان کرد: این نشست در هفته آینده خواهد بود. روز آن نشست مشخص شده ولی توافق شده که هنوز اعلام نشود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات برخی منابع دیپلماتیک اروپایی درباره این‌که درخواست‌های ایران در پیشنهادهای ارائه شده غیرقابل قبول و تندروانه است نیز بیان کرد: این‌که طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند، درست است، ولی این پیشنهادها براساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده است. لذا آنها اعتراضی نسبت به این‌که این پیشنهادها نامربوط است، نداشتند، ولی می‌گفتند اینها با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

باقری بیان کرد: من هم گفتم این طبیعی است. قرار نیست ما در گفت‌وگوها و مذاکرات مطالب و پیشنهادهایی را بگوییم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را می‌گوییم که براساس دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان، ولی نکته مهم این است که این پیشنهادها براساس یک مبنایی است و آن مبنا مورد قبول طرف مقابل هم هست. همه روی این اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی به هیچ وجه این نکته را ادعا نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد. این ادعا را به هیچ وجه نکردند.

وی درباره این‌که آیا فکر می‌کنید طرف اروپایی بعد از بازگشت پیش نویس و پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه دهد؟ اظهار داشت: اشکالی ندارد.طرف اروپایی هم پیش نویس دهد آن پیش نویس هم قابل مذاکره است ولی آن پیش نویس باید مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر مبتنی بر مبانی مشترک نباشد، قاعدتا پیشنهادی برای مذاکره جهت دستیابی به توافق نیست. برای گفت‌وگویی است که معلوم نیست به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

باقری گفت: پیشنهاد ما مبتنی بر مبانی مشترک است و این نشانگر آن است که با این پیشنهادها ضمن این‌که قبول داریم که با نظر طرف مقابل منطبق نیست ولی نشان می‌دهیم اراده جدی داریم برای رسیدن به توافق.

معاون وزیر خارجه درباره فضای مذاکرات بیان کرد: ما در طول سال های گذشته تیم‌های مختلف مذاکراتی در ایران بوده که مرکب از افراد مختلفی بوده ولی یکی از ویژگی‌های تیم همراه من این است که از همه ظرفیت‌های ملی که در تیم‌های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و این تیم ایران را نمایندگی می‌کند و یک تیم اجماعی است. دولت با این که نگاه مشخصی در عرصه سیاست خارجی دارد ولی این اراده را نشان داد که یک نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در عرصه گفت‌وگوها و مذاکرات دارد.

وی افزود: دیدگاه‌های طرف‌های مقابل و ما در بسیاری از موارد منطبق بود و در برخی موارد منطبق نبود ولی طرفین دیدگاه‌های خود را در عین اینکه با صراحت بیان می‌کردند ولی گفت وگوها در فضای دوستانه برگزار شد.

خبر در حال تکمیل...

منبع: فارس

کلیدواژه: علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه مذاکرات وین تحریم جمهوری اسلامی ایران مبانی مشترک دیدگاه ها گفت وگوها طرف مقابل پیش نویس دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۱۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن در بوشهر

سردار حیدر سوسنی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در یک هفته اخیر همزمان با اجرایی نمودن طرح نور و با هدف سالم سازی فضای مجازی، در پایش شبانه روزی افسران سایبری پلیس فتا استان، بیش از ۸۴ تارنما حاوی محتویات مجرمانه غیراخلاقی و مبتذل که دنبال کننده بالایی نیز داشته، استخراج و برحسب کیفیت جرائم ارتکابی با هماهنگی قضایی، اقدام متناسب قانونی در این خصوص صورت پذیرفت.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه بیان کرد: تمامی محتوا‌های مجرمانه هنجارشکن این صفحات اینستاگرامی حذف و تعدادی از ادمین این صفحات که در یکسال اخیر توسط پلیس به آنها جهت رعایت قانون و حفظ هنجار‌های اخلاقی جامعه تذکر داده شده ولی عملکرد مجرمانه آنها در فضای مجازی همچنان استمرار داشت، ضمن مسدودسازی تارنما‌های در اختیار، جهت برخورد و تصمیم گیری قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند. 

فرمانده انتظامی استان بوشهر در خاتمه با تاکید بر احترام به مطالبات و دغدغه‌های مردم خصوصا خانواده‌ها در خصوص سالم سازی فضای مجازی برای حضور فرزندانشان در این حوزه، اعلام داشتند که شناسایی و برخورد قانونی بازدارنده با شبکه‌های سازمان یافته و مجرمینی که بصورت هدفمند اقدام به هنجارشکنی یا انتشار محتوا‌های مبتذل در فضای مجازی می‌نمایند در اولویت ماموریتی پلیس فتا با همکاری مراجع قضایی استان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت
  • اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
  • بازی تدارکاتی استقلال پشت درهای بسته
  • اطلاعیه استقلال: بازی ما بدون تماشاگر است!
  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن
  • ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در این استان پاکسازی و مسدود شد
  • پاکسازی و مسدود شدن 84 صفحه اینستاگرامی هنجار شکن
  • مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در بوشهر
  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن در بوشهر