Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لایو ساینس، داشمندان در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کردند که افزایش سفر‌ها و اکتشافات فضایی، احتمال حمله ارگانیسم‌های بیگانه به زمین و همینطور ارگانیسم‌های زمین به سیارات دیگر را افزایش می‌دهد. محققان در این مقاله به سابقه بشر در انتقال گونه‌ها به محیط‌های جدید روی زمین اشاره می‌کنند، اتفاقی که طی آن موجودات می‌توانند به مهاجم تبدیل شوند و به گونه‌های بومی آسیب برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این مقاله که در ۱۷ نوامبر در مجله «بایو ساینس» منتشر شد، محققان هشدار می‌دهند که همین رفتار انسان ممکن است باعث آلوده شدن زمین توسط ارگانیسم‌های بیگانه و یا بالعکس شود.

آنتونی ریکاردی، نویسنده اصلی این مقاله و استاد زیست‌شناسی در دانشگاه مک گیل در مونترال، به لایو ساینس گفت: "جستجو برای زندگی فراتر از جهان ما، یک تلاش هیجان‌انگیز است که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به کشفی عظیم منجر شود. با این حال، در مواجهه با افزایش ماموریت‌های فضایی، به خصوص مأموریت‌هایی که طی آنها قرار است نمونه‌هایی به زمین بازگردانده شود، کاهش خطرات آلودگی بیولوژیکی بسیار مهم است.

ریکاردی و همکارانش با استفاده از این مقاله خواستار مطالعات مشترک بیشتر بین اخترزیست شناسان و زیست شناسان گونه‌های مهاجم شده اند. ریکاردی گفت: "ما می‌توانیم حدس بزنیم که اگر اخترزیست‌ شناسان یک نوع حیات فرازمینی را پیدا کنند، با چه نوع موجوداتی مواجه می‌شویم. محتمل‌ترین شکل‌های حیات، میکروبی هستند و احتمالاً شبیه باکتری‌ها خواهند بود."

دانشمندان خطر آلودگی بین سیاره‌ای را بسیار کم می‌دانند و دلیل این امر تا حدی به شرایط سخت فضای بیرونی زمین باز می‌گردد. با این حال، به گفته ریکاردی، با توجه به تأثیرات منفی گونه‌های مهاجم بر روی زمین، همچنان باید مراقب آلودگی بین سیاره‌ای باشیم.

انسان‌ها با اجازه دادن به ورود ارگانیسم‌های مهاجم به محیط‌های جدیدی که هرگز به طور طبیعی به آنها دسترسی نداشتند، به اکوسیستم‌های سراسر جهان آسیب رسانده اند. به عنوان مثال، قارچی از آمریکای جنوبی به نام Austropuccinia psidii در شرایط نامعلومی در استرالیا دیده شد و درختان بومی اکالیپتوس این کشور را تحت سلطه خود درآورده و رشد آنها را متوقف کرد.

مقابله با سیارات دیگر به عنوان منظومه های جزیره ای

محققان خاطرنشان کردند اکوسیستم‌های جزیره‌ای که در انزوای جغرافیایی تکامل پیدا می‌کنند، مانند جزایر و کشور‌هایی مانند استرالیا، در برابر گونه‌های مهاجم آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا حیات وحش بومی در آن مکان‌ها سازگاری‌هایی برای مقابله با چنین مهاجمانی ایجاد نکرده است. ریکاردی گفت: "تهاجمات بیولوژیکی اغلب برای گیاهان و حیوانات در این سیستم‌ها ویرانگر بوده است. با سیارات و قمر‌هایی که به طور احتمالی دارای حیات هستند باید به گونه‌ای رفتار شود که گویی منظومه‌های جزیره‌ای هستند."

به عنوان شواهدی مبنی بر آلودگی بین سیاره‌ای، محققان به فضاپیمای Beresheet اشاره کردند که در سال ۲۰۱۹ در حالی که هزاران خوکچه خزه‌ای (حیوانات میکروسکوپی که می‌توانند در شرایط شدید از جمله خلاء فضا دوام بیاورند) را با خود حمل می‌کرد در ماه فرود آمد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله Astrobiology منتشر شد به این نتیجه رسید که این موجودات احتمالا در محیط ماه جان سالم به در نمی‌بردند، اما این موضوع می‌تواند مدرکی برای اثبات نشت بیولوژیکی احتمالی مطرح شود.

حفظ تعادل میان اکتشافات فضایی و حفاظت از زمین

به گفته ریکاردی، آژانس‌های فضایی مانند ناسا مدت‌هاست که از خطرات بالقوه آلودگی بیولوژیکی آگاه بوده‌اند و سیاست‌های حفاظت از سیاره‌ها از دهه ۱۹۶۰ برقرار شده است. این محقق گفت: "با این حال، در دوران جدید اکتشافات فضایی، با هدف قرار دادن مناطقی که احتمالا دارای حیات هستند، خطرات جدی ایجاد می‌شود." براساس این مقاله، این موضوع شامل افزایش شرکت‌های خصوصی اکتشاف فضایی مانند اسپیس ایکس است که فضا را در دسترس‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، اسپیس ایکس قصد دارد با برنامه «SpaceX Starship» خود به مریخ و فراتر از آن سفر کند."

محققان پیشنهاد می‌کنند پروتکل‌های امنیت زیستی مرتبط با سفر‌های فضایی، تمرکز بر تشخیص زودهنگام آلاینده‌های بیولوژیکی بالقوه و توسعه طرح‌هایی برای واکنش سریع به هرگونه تشخیصی را افزایش دهند.

جنیفر وادسورث، اخترزیست شناس در دانشگاه علوم و هنر‌های کاربردی لوسرن در سوئیس می‌گوید همواره مواد مختلف از طریق شهاب سنگ‌ها بین سیارات و قمر‌ها رد و بدل شده است، اما اکتشافات فضایی انسانی می‌تواند این آلودگی را تسریع کند. وادسورث گفت: "مرز بین اکتشاف و حفاظت از زمین، بسیار باریک است. نباید یکی از این موارد به قیمت از دست دادن دیگری رها شود؛ اما هر دوی آنها نیاز به بررسی دقیق دارند."

بیشتر بخوانید

فسیل های کاذب؛ چالشی برای محققان مریخ

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلودگی فضایی حیات فرازمینی اکتشاف فضایی اکتشافات فضایی گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود

خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی  ساخت مسکن اقتصادی از  دو سال گذشته  آغاز شده است  گفت: در ساخت این پروژه از تکنولوژی های نوین و هوشمندسازی  استفاده کرده ایم و بازار هدف این پروژه مشخص و مصرف کننده نهایی است‌.

وی افزود: طبق هدف گذاری انجام شده برای افراد و زوجهای جوان  متراژ های کوچک هدف گذاری شده و برای خانواده های بزرگ و دارای فرزند متراژهای  متوسط و بزرگ  بین ۷۵تا ۹۰ متردر نظر گرفته شده است  .

باقرپور با بیان اینکه  ارزان سازی را در کنار ارتقای کیفیت در دستور کار خود قرار داده ایم گفت:  ساخت پروژه‌های مسکن اقتصادی در قالب یک شهرک هوشمند اقتصادی طراحی شده است به طوری که هزینه زمین در این پروژه ها صفر در نظر گرفته شده و با توجه به طراحی این شهرک که به صورت مجتمع اقامتی و تجاری است از طریق الحاقات زمین هزینه برای متقاضیان صفر شده است.

**هدف گذاری ۴۰ هزار  واحدی برای مسکن اقتصادی 

طراح مسکن اقتصادی اظهار کرد:این طرح در بخش تعاون و با مشارکت مردم ساخته می شود و متقاضی تنها قیمت تمام شده ساخت را می‌پردازد.

باقرپور بیان کرد: زمین برای این طرح تامین و نقشه برداری های آن رو به اتمام است و از ۴۰ هزار واحد مسکن اقتصادی که هدف گذاری شده بود ۲هزار و۵۰۰ واحد در ۶۵۰ هزار متر مکعب تا ۱۰ روز آینده کلنگ زنی می‌شود.

وی توضیح داد:  کانال های تاسیساتی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم و  طبق توافقی که با اتحادیه دانش بنیان و طرح مسکن اقتصادی  انجام شده از تمامی محصولات دانش بنیان  در این طرح استفاده خواهد شد‌ و استفاده از انرژی پاک و انرژی خورشیدی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم.

او گفت: در مسکن اقتصادی سعی کرده ایم از تحریم ها دور باشیم و از تمامی امکانات و محصولات تولید داخل استفاده شده و به نوعی ارز آوری برای کشور داشته ایم.

طراح مسکن اقتصادی توضیح داد: در این طرح سوداگری را کنترل کرده و هر کد ملی تنها از یک واحد می تواند استفاده کند و برای جلوگیری از سوداگری در بازار اجاره در صورتی که فرد قصد اجاره و یا فروش واحد خود را داشته باشد باید از شیوه اجاره داری حرفه ای  استفاده کند.

**قیمت زمین در مسکن اقتصادی صفر شد

وی با بیان اینکه در این طرح قیمت زمین را حذف کردیم و قیمت واحدی که  با تمامی امکانات به متقاضی تحویل داده می شود حدود متری ۳۰ میلیون تومان است گفت: متقاضی بعد از تحویل هیچ هزینه دیگری ندارد چراکه واحد با امکانات کامل تحویل داده می‌شود.

**مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست

وی با بیان اینکه مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست و این طرح در زیر ساخت های مردمی و زیر ساخت های قانونی در حال ساخت است گفت: اخیرا طرح های از سوی برخی از دستگاه‌ها به اسم مسکن اقتصادی مطرح شده است که باید بگویم این طرح توسط اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران و در قالب مشارکت های مردمی و تعاونی ها ساخته می‌شود.

وی افزود: طبق هدف گذاری های انجام شده ساخت مسکن اقتصادی در قالب ۴۰ هزار واحد اجرایی خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد