Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:10:53 GMT

ورشکسته‌ها یک قدم به موفقیت نزدیک‌ترند!

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۲۱۷۸

ورشکسته‌ها یک قدم به موفقیت نزدیک‌ترند!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امروزه یکی از انگیزه‌های جوانان برای کسب علم و دانش و گذراندن مدارج عالی، یافتن شغل و درآمد مناسب است، اما بررسی پیرامون مشاغل زیادی وجود دارد که می‌توان با حداقل‌ها شروع کرد و از منافع آن برخوردار شد.

واقعیت اینکه در شرایط کنونی رفتن به دانشگاه و طی مدارج علمی، تنها مسیر اشتغال و کسب درآمد نیست و بسیاری خود دست به کار شدند و به کمک ذوق و سلیقه‌ای که داشتند، کسب و کاری فراهم کرده و به واسطه آن درآمد کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته کارآفرینی پس از شکست شرایط خاص خودش را دارد، هر چند قبول داریم که ضررهای مالی سخت است و در اکثر موارد آنقدر سنگین که نمی‌توان از زیر آن کمر راست کرد، اما اگر هر بار، هر کارآفرینی شکست می‌خورد، بدون پرسیدن هیچ سوالی یا درس گرفتن از اشتباهاتش تسلیم می‌شد، دیگر اثری از ده‌ها و صدها کارآفرین موفق دنیا که آوازه اسمشان را کمتر کسی نشنیده است، باقی نمی‌ماند.

 تمام کارآفرینان موفق و بزرگ در طول مسیر طعم ورشکستگی را چشیده‌اند، چه شرایط این شکست مالی را به آنها تحمیل کرده و یا خود یک تنه مقصر این شکست‌اند.

 اما در زندگینامه قریب به اتفاق آن‌ها یک نکته مشترک وجود دارد، آنها دست از تلاش کردن بر نداشته و با پشتکار کار خود را دوباره شروع کرده‌اند و به سرعت روی پای خود ایستاده‌اند و از آن شکست درس گرفته‌اند.

در واقع اگر بتوانید همانطور که روزی در ایجاد کسب و کارتان موفق شدید، هنگام ورشکستگی و شکست هم بتوانید شرکت و کار خود را دوباره به حال اول بگردانید، آن موقع است که از شما به عنوان یک قهرمان حرفه‌ای یاد می شود.
به هر حال، چه بحران‌های مالی قابل پیشگیری باشند یا نه، بیشتر مردم با ورشکستگی به صورت گناهی نابخشودنی و شرمندگی مقابله می‌کنند.، چون حس شکست نه تنها بر کسب و کار آن‌ها بلکه از لحاظ روحی و روانی بر تمام ابعاد زندگی شان سایه افکنده است. ضررهای مالی بزرگ و به دنبال آن ورشکستگی، یعنی همه دارایی را به یک باره از دست دادن.

در چنین لحظاتی فقط و فقط امید است که انسان را سر پا نگاه می‌دارد و اگر امید نباشد، غیر از مال و دارایی، انگیزه کار و زندگی هم از دست می‌رود و چه بسا تجار و کارآفرینان بزرگی که بعد از افول مالی دچار افسردگی شده و خود را از جامعه جدا کرده و دیگر دست به هیچ فعالیت اقتصادی نزده‌اند.

 کارآفرینی اما زمانی شیرین است که جوان باشی، مستعد و خلاق هم باشی، همت و پشت کار هم به آن اضافه کنی، می‌شوی یک عدد، مثبت اندیشِ‌ موفقِ کار‌آفرین. کسی که نان بخور و نمیر کارمندی به مذاقش سازگار نیست، کسی که نمی تواند 30 سال از بهترین سالهای عمرش را چشم و گوش بسته در کنج یک اداره در‌جا بزند

یکی از کارآفرینان زنجانی هم که طعم تلخ شکست مالی را چشیده است، با شروع دوباره به مراحل خوبی از تولید رسیده و با کفش‌دوزی گام‌های ترقی را می‌پیماید.

گفت‌وگوی این کارآفرین را با فارس در زیر می‌خوانید:

آقای سلیمی خودتان را معرفی بفرمایید؟

بنده مرتضی سلیمی از شهرستان ابهر 30 ساله هستم و در کار تولید کفش مشغول به کارم.

در مورد شغلتان بفرمایید؟

من تولیدی کفش دارم، یعنی در کار تولید کفش‌های بچه‌گانه هستم و سایزهای کفش کودک را تولید می‌کنیم.

از کی تولیدی کفش شما شروع به کار کرد؟

من کار تولیدی کفش را از 4 سال پیش شروع کرده‌ام و خوشبختانه در این مدت از تولیداتم راضی هستم.

چه شد که به تولید کفش روی آوردید؟

خب داستانش طولانی است، ولی من در آن برهه زمانی پس از یک شکست مالی که منجر به ورشکستگیم شد، تصمیم گرفتم که تولیدی کفش را راه‌اندازی کنم.

 یعنی در زمانی که هیچ بنیه مالی نداشتید، شروع به تولید کفش کردید؟

بله باید از جایی شروع می‌کردم، البته با تحقیق این کار را شروع کردم، هر چند سختی‌های خاص خودش را هم داشت، اما بالاخره موفق شدم، به نظرم برخی از اوقات در زمان ورشکستگی تصمیمات خوبی گرفته می‌شود که به موفقیت نزدیک‌تر است و خوشبختانه من هم در این برهه زمانی موفق شدم.

و ماجرای آن وام 25 میلیون تومانی چه بود؟

وام 25 میلیون تومانی، وامی بود که از واحد اشتغال کمیته امداد برای راه‌اندازی کارگاه گرفتم، البته این مبلغ را برای خرید دستگاه گرفتم، اما دستگاه‌ها آنقدر گران است که هزینه زیادی لازم است.

یعنی این مبلغ شروعی برای کار شما بود؟

همه مبلغ راه‌اندازی کارگاه نبود، ولی با این مبلغ توانستم محلی را اجاره کنم و کارگاه را راه‌اندازی کنم، چون همانطور که گفتم قیمت دستگاه‌ها بسیار بالاست.

کار را به تنهایی شروع کردید و یا همکار هم داشتید؟

ببینید با توسعه کارگاه به مراتب تعداد افرادی که در آن مشغول شدند هم بیشتر شد و در حال حاضر 6 نفر خانم در کارگاه مشغول به کار هستند.

همچنین 6 نفر در کارگاه خدماتی با دستگاه کار می‌کنند و 5 نفر هم در بخش تولید فعالیت دارند.

اشتغال غیرمستقیم هم دارید؟

بله داریم، در حال حاضر 12 نفر هم به صورت غیرمستقیم از طریق همین کارگاه صاحب شغل شده‌اند.

ببینید یک موضوعی درباره اشتغالزایی عرض کنم که هر چقدر تعداد کارگاه‌های فعال و یا تولیدی‌های زیاد باشد، چرخه اشتغال به جریان افتاده و تاثیر بسزایی در اقتصاد خواهد داشت، کارگاه ما هم از این امر مستثنی نیست و خوشحالم که علاوه بر اشتغال مستقیم به اشتغال غیرمستقیم چند نفر هم کمک کرده است.

چطور شد که پس از یک شکست تلخ به موفقیت رسیدید؟

ببینید، رسیدن به موفقیت کار آسانی نیست و ما در واقع شب و روز کار کرده‌ایم که کارگاه را راه‌اندازی کنیم و سپس آن را حفظ کنیم..

همین الان نیز با جان و دل برای کارگاه تلاش می‌کنیم، چون دوست داریم که تولیدات به موقع باشد و فعالیت هم روز به روز بیشتر شود.

یعنی شما فکر کنید، از روی اولی که کلید راه‌اندازی کارگاه را زدیم مرتب به دنبال گسترش آن بودیم و در طی این مدت 5 دستگاه اضافه کردیم.

خب اضافه کردن 5 دستگاه کار ساده‌ای نیست و نیازمند سرمایه و دوندگی بسیار است که خوشبختانه موفق به این امر شدیم.

در حال حاضر تولیدات اصلی شما در این تولیدی کفش چیست؟

ببینید تخصص ما کفش کودک است، یعنی در سایزهای ۲۲،۲۵، ۲۶ و ۳۰ تولید داریم. البته یک بخش از کارگاه نیز در حوزه برش فعال است، یعنی برش کفش را انجام می‌دهیم و سپس دوزنده‌ها در کارگاه خودشان کار دوخت را انجام می‌دهند.

تولیدات کارگاه شما در کجا استفاده می‌شود؟

ببینید تولیدات ما تقریبا در همه کشور وجود دارد و از کل کشور تقاضا داریم. البته یک موضوعی که وجود دارد، این است که صنعت کفش نیاز به پول دارد و اگر دستگاه‌های بیشتری اضافه شود، قطعا تولیدات هم بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر ما در کارگاه تولید دستی داریم و دستگاه تزریق نداریم که اگر این دستگاه را هم اضافه کنیم، قطعا تولیدات بیشتری را خواهیم داشت. یعنی در صورت توسعه کارگاه و اضافه شدن دستگاه‌ها تولیدات از ۱۰۰ جفت در روز به ۲ هزار عدد هم می‌رسد.

از مشکلات کاری خودتان می‌فرمایید؟

ببینید، هیچ شغلی بدون مشکل نیست و قطعا برای موفقیت باید مشکلات را هم پشت سر گذاشت و در حال حاضر مشکل اصلی ما نقدینگی است که اگر حل شود، توسعه بیشتری در کارمان خواهیم داشت.

البته که در صورت توسعه کارگاه افراد بیشتری هم شاغل خواهند شد و به اشتغالزایی شهر هرچند در حد چند نفر کمک خواهد شد.ب

بازار فروش کفش راضی کننده است؟

ببینید راضی کننده است، ولی الان مدتی است که بازار خراب شده است و وقتی بازار خراب باشد، قطعا تولیدکننده هم مشکلاتی خواهد داشت، یعنی زمانی که فروش نداریم، در تامین حقوق کارگران هم دچار مشکل می‌شویم.

شما در بحث فعالیت‌های اجتماعی هم حضور دارید در این باره هم توضیح می‌دهید؟

نمی‌دانم اسمش را چه می‌توانم بگذارم، ولی با توجه به نیازی که کشور مشاهده می‌کردم، تعدادی از کفش‌های تولیدی خود را ماهیانه به لرستان می‌فرستم و یک زوج خیر آنها در بین نیازمندان توزیع میکنند.

همچنین در ایام کرونا هم 3 هزار ماسک توزیع کردیم، البته این کارها برای کمک به نیازمندان است و هدف از بیان این موضوعات فرهنگسازی در بحث کمک به نیازمندان بود.

شما چه توصیه‌ای برای جوانان و افرادی که همچون شکست خورده‌اند دارید؟

ببینید، کسی راضی به ضرر مالی نیست، ولی من برای  ادامه کار نیاز داشتم که این موضوع را فراموش کنم و به دنبال شغل دیگری بودم تا موفقیت حاصل شود.

در واقع، علاقه به انجام کار باعث می‌شود انسان سختی‌ها را به جان بخرد،  همانطور که من  از کارم راضی بوده و برای سر پا نگه داشتن آن فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ام و اگر علاقه به شغل خودم نداشتم با وجود تمام مشکلات موجود قادر به طی این مسیر نبودم.

راز موفقیت در تولید کفش چیست؟

اولین گام در ورود به کسب و کار جدید، آشنایی با فرآیندهای تولید، انواع مواد اولیه و نحوه تهیه آن و شناخت تجهیزات مورد نیاز است و در کنار آن طراحی مناسب و موردپسند بودن طرح ها نیز توسط مشتری اصل مهم و اساسی است که باید مد نظر قرار گیرد.

 کیفیت کفش تولید شده در کارگاه و قیمت مناسب آن در مقایسه با کفش های خارجی باعث نیازمندی من به کارگاهی بزرگتر شده است که در صورت حمایت مسئولان خواهم توانست برای تعداد بیشتری از جوانان اشتغالزایی کنم. 

هدایت صفری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان زنجان نیز در این باره می‌گوید: اگر کارآفرین، آموزش های مهارتی را برای مددجویان ترتیب دهد، کمیته امداد هزینه‌های این آموزش را پرداخت می‌کند و اگر هم کارآفرین بتواند تعداد مشخصی از مددجویان را شاغل کند و آن ها را استخدام کند، تسهیلات کارفرمایی به کارآفرین تعلق می گیرد.

همچنین روی فروش محصولات و بازاریابی نیز، کمیته امداد با توجه به ارتباطی که در کشور دارد، به کارآفرین کمک می کند تا بازار خوبی را ایجاد کند.

درباره برنامه‌های کمیته امداد در زمینه اشتغالزایی مددجویان بفرمایید؟

ببینید برنامه‌های این نهاد برای اشتغالزایی سالیانه است و طبق سهمیه‌بندی اشتغالزایی می‌شود، هرچند شاید امکانی فراهم شود که با همکاری سایر ارگان‌ها این تعهدات بیشتر هم محقق شود.

برای مثال در همین سال جاری از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۵۹۶ فرصت شغلی با اعتباری بالغ‌بر ۴۳ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان از منابع صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ، تبصره ۱۶ بانکی و تسهیلات اشتغال روستایی برای مددجویان عزیز تحت حمایت ایجاد شده است .

ما تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های موجود در حوزه اشتغال‌زایی برای مددجویان تحت حمایت، در کنار حفظ رویکردهای گذشته،  فرصت‌های جدیدی در حوزه اشتغال مددجویان تحت حمایت این نهاد در قالب راهبران شغلی و کارآفرینان حرفه‌ای نیز  ایجاد کنیم.

یعنی امسال با اجرای طرح راهبران شغلی برای 565 نفر از مددجویان شغل ایجاد شده و از طریق مراکز کاریابی هم 184 مددجو با مهارتهایی که داشتند در شغل‌های مرتبط مشغول به کار شدند.

البته برنامه‌ریزی‌شده است تا پایان امسال ۵ هزار و ۱۰۱ فرصت شغلی برای مددجویان تحت حمایت این نهاد ایجاد شود.

آیا در حوزه آموزش مهارت‌های فنی هم فعالیت دارید؟

بله، این مرحله نخست در اشتغالزایی است، یعنی قبل از اجرای طرح دوره‌های آموزشی طبق استعدادهای مددجویان برگزار می‌شود.

یعنی برگزاری دوره‌ها در قالب سرفصل‌های مهارت‌آموزی ، کارآفرینی و حرفه‌آموزی اجرایی می‌شود و امسال 2 هزار و۳۵۵ نفر از مددجویان برای توانمندسازی در حرفه‌های گوناگون و دستیابی به شغلی پایدار و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی از آموزش‌های لازم برخوردار شدند.

آیا به طرح‌هایی که اجرا می‌شود، نظارت هم می‌شود؟

بله، تلاش کمیته امداد در حوزه اشتغال‌زایی ارتقاء خدمات اثربخش به مددجویان تحت حمایت با نگاه توانمندسازی به‌منظور افزایش اعتماد عمومی به کارکردهای محرومیت‌زدایی نظام و تقویت مسئولیت‌های اجتماعی اقشار و دستگاه‌های مختلف برای رشد شاخص‌های خدمت‌رسانی این نهاد به اقشار نیازمند است.

بازرسان کمیته امداد به صورت مستمر بر اجرای طرح‌ها نظارت دارند که طرح اجرایی از محل اجرا منحرف نشود و البته در صورت امکان برای بازاریابی و سایر مسائل آنها نیز کمک شود.

انتهای پیام/73005

منبع: فارس

کلیدواژه: اشتغال جوانان کارآفرینی شغل زنجان کمیته امداد مددجویان تحت حمایت برای مددجویان کمیته امداد حال حاضر راه اندازی تولیدی کفش تولید کفش دستگاه ها کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محدودیت را یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها عاملی شدند تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن آرزوی موفقیت و پیروزی برای کشور در عرصه‌های ملی و بین المللی ابراز داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – در طول دوران رهبریشان و حتی قبل از آن، به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علاقه‌مند به پیشرفت و توسعه کشور از جنبه‌های مختلف شناخته می‌شده‌اند و هر کجا مدیریت میدانی به دست ایشان بوده و مانعی وجود نداشته، نتایج خوبی را همراه داشته است.

وی با اشاره به جایگاه برجسته رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – در دید رهبران دنیا اظهار داشت: ایشان قدم‌هایی بلندی برداشته‌اند؛ اما متأسفانه ما دچار حجاب معاصرت هستیم و این حجاب واقعیت‌ها را کم و گاهی بسیار کم تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

عملیات «وعده صادق» در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد

امام جمعه قم با اشاره به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» بیان داشت: پس از این عملیات نگاه کشورها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند. حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

وی افزود: این موفقیت در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد و معتقدم اگر امید در نسل جوان ما جوانه بزند و نسل جوان به جای پرداختن به جذابیت‌های کاذبی که دنیای غرب برای آن‌ها ایجاد کرده است با امید به آینده تلاش کند، موفقیت و پیشرفت را در پی خواهد داشت.

از تحریم استقبال نمی‌کنیم

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری محدودیت را، علی رغم انتظار دشمنان، یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: تحریم‌ها عاملی شدند تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این انقلاب با دعای پاکان و صالحان به پیروزی رسید و إن شاء الله بتوانیم این راه را استوارتر از گذشته طی کنیم و مطابق پیش بینی رهبر معظم انقلاب – مد ظله العالی – تا ظهور امام عصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – ادامه دهیم.

طلاب در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه وجود دارد و طلاب فاضل و اندیشمند زیادی داریم که امیدهای آینده حوزه هستند؛ اما متأسفانه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی کشور،  طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند. باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان بتوانند بدون دغدغه بدرخشند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیاد ریاست جمهوری، با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا ابراز داشت: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده.

وی علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد؛ اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دکتر دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

دیگر خبرها

  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند / جایگاه معلم و ارزش علم آموزی از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند/ جایگاه معلم و تعلیم و تربیت از منظر امام رضا(ع)
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • کارنامه دولت در مازندران/ بازگشت کارخانه های ورشکسته به تولید
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • کشف یک کارگاه تولید همبرگر غیر مجاز در نظرآباد
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی