Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  میدان امام اصفهان یا همان نقش جهان سال‌ها تنها اثر ثبتی جهانی نصف جهان بود؛ یادگاری از معماری صفویه که هیچ گردشگر داخلی و خارجی فرصت بازدید از آن و ساعتی قدم زدن در بازارچه هایش را از دست نمی‌دهد. مکانی که میعادگاه مردم اصفهان در حساس‌ترین روز‌های سال و مهمترین وقایع سیاسی- اجتماعی بوده و همیشه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دمی آسودن در پهنه‌ای به وسعت تاریخ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میدان امام، اما هیچ گاه از گزند افراد غافل درامان نبوده، دو دهه پیش قدکشیدن عمارت جهان نما، این اثر تاریخی را درخطر حذف از میراث جهانی یونسکو قرار داد، در این سال‌ها بلندمرتبه سازی‌های بی ضابطه بار دیگر دوستداران میراث فرهنگی را نگران حریم بصری میدان نقش جهان کرد؛ کارشناسان بار‌ها از رطوبت و نم زدگی دیوار‌های برخی قسمت‌های آن اظهار نگرانی کردند و امروز مغازه دارانی را می‌بینیم که به جای مرمت دست به تخریب مغازه هایشان زده اند آن هم با ادعای دکوراسیون جدید.

آسمان و ریسمان بافی برای خدشه زدن به یادگار تاریخی

در بازارچه‌های منتهی به میدان دیدن آجر‌های قدیمی دیوار در برخی مغازه‌های فروش صنایع دستی شگفت زده ام کرد؛ به سراغ برخی از آن‌ها رفتم و در این باره پرس و جو کردم.

در یکی از مغازه‌ها فروشنده گفت: لایه‌های گچ دیوار را تراشیده ایم تا به آجر‌های صفوی برسیم و این اصالت را به مشتری خود نشان دهیم.

مغازه دار دیگری گفت: گردشگران امروز طرح‌های جدید را می‌پسندند، تلفیق معماری گذشته در کنار طرح‌های جدید معماری برای آن‌ها جذاب است؛ و مغازه دار دیگری گفت: دیوار‌های مغازه ما آسیب ندیده بلکه به عمد آجر‌های قدیمی دیوار را نمایان کرده ایم تا به نوعی دکوراسیون را تغییر داده باشیم و توجه مشتری را جلب کنیم. 

هرگونه تغییر در بنا، فقط با مجوز میراث فرهنگی

محمدعلی هاشمی مسئول حفاظت پایگاه میراث فرهنگی شهرستان اصفهان به خبرنگار ما گفت: حدود ۱۰ فروشگاه در میدان نقش جهان و بازار بزرگ اصفهان به بهانه بازسازی و طراحی دکوراسیون جدید، آسیب دیده اند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی واحد‌های متخلف به مالکان آن‌ها اخطار داده و مدت مشخصی برای رفع تخلف اعلام می‌شود و اگر این افراد اقدامی به منظور رفع تخلف نکردند با تشکیل پرونده‌قضایی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مسئول حفاظت پایگاه میراث فرهنگی شهرستان اصفهان گفت: هم‌اکنون نیز سه پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است.

هاشمی بیان کرد: هر تغییراتی که مالکان در میدان امام اعمال کنند، بایستی با نظارت و مجوز اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد و در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: میدان امام یک بافت تاریخی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند به همین دلیل مالکان باید مراقب باشند تا تغییر، بازسازی و طراحی دکوراسیون جدید به این اثر تاریخی آسیب نرسد.

مسئول حفاظت پایگاه میراث فرهنگی شهرستان اصفهان افزود: اگر مالکان واحد‌ها قصد تغییر فضای کاری خود را داشته باشند، ناظران متخصص از میراث فرهنگی به آنان معرفی می‌شوند تا به صورت رایگان مشاوره کارشناسی ارائه کنند.


مرمت واحد‌ها فقط به منظور رفع آسیب، مجاز است

علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: میدان امام یک اثر ثبت شده ملی و حتی جهانی است و هیچ کس با هیچ عنوان یا دلیلی حق تغییر در ظاهر آن را هم ندارد.

وی گفت: بر این اساس تغییر مغازه‌ها در حاشیه میدان، فقط در صورتی امکان پذیر است که به‌منظور رفع آسیب در مغازه و اصلاح امور باشد.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: به این معنی که دکوراسیون مغازه‌ای نیاز به تعمیر داشته باشد و البته این عمل هم با رعایت قوانین مربوط صورت بگیرد.

قلی‌نژاد اضافه کرد: اگر فردی بخواهد در میدان امام دکوراسیون مغازه‌اش را تغییر بدهد باید به اداره میراث فرهنگی مراجعه کند، سپس کارشناس مغازه را مشاهده می‌کند و در صورت نیاز مجوز‌های لازم صادر می‌شود.

وی بیان کرد: اگر تغییر دکوراسیون غیرقانونی انجام شود، قطعا برخورد قانونی خواهد شد و پرونده‌هایی هم که در این زمینه تشکیل شده ناظر بر این مدعاست.

هر اثر تاریخی و باستانی که در فهرست میراث ملی یا جهانی شماره ثبت می‌گیرد باید طبق اصولی حفاظت و نگهداری شود و در واقع اصالت اثر از هر نوع سودجویی و منفعت طلبی اقتصادی مهمتر است.

اتفاقات گاه و بیگاهی که در حریم و ظاهر چنین آثاری در اصفهان رخ می‌دهد نشانه‌ای از بی توجهی برخی مردم و مسئولان به این موضوع است. گویا هر بار باید تخلفی در بوق و کرنای رسانه‌ها و فضای مجازی دیده و شنیده شود تا با فشار دوستداران میراث فرهنگی و افکار عمومی جلوی ادامه آن گرفته شود.

گزارش از عارفه ماندگاری


انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میدان نقش جهان میراث فرهنگی میراث فرهنگی میدان امام نقش جهان مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!

در کشفی که به نظر می‌رسد از مجموعه «پیشتازان فضا» یا یک فیلم مارولی بیرون آمده باشد، دانشمندان دریافته‌اند که گوجه فرنگی اساسا در یک «جهان موازی» زندگی می‌کند. این کشف زمانی انجام شد که محققان دانشگاه ایالتی میشیگان به تماشای آنچه در بین ریشه‌های گیاه گوجه‌فرنگی رخ می‌دهد، پرداختند.

به گزارش ایسنا، در مطالعه جدیدی که در مجله ساینس ادونسز(Science Advances) منتشر شده است، محققان دریافتند که ریشه‌های گوجه فرنگی دسته منحصر به فردی از متابولیت‌ها به نام آسیل قند را تولید می‌کنند. پیش از این تصور می‌شد که این ترکیبات فقط در موهای تیره روی سطح برگ‌ها و ساقه‌های گوجه فرنگی ساخته می‌شوند که به کرک معروف هستند.

به نقل از اس‌اف، آسیل قندها مولکول‌های تخصصی متشکل از هسته‌های قندی هستند که با زنجیره‌های اسید چرب تزئین شده‌اند. در کرک گوجه فرنگی، این متابولیت‌ها به دفاع از گیاه در برابر آفات کمک می‌کنند. با این حال، آسیل قندهای ریشه کاملا متفاوت از همتایان زیرزمینی خود بودند.

دانشمندان با استفاده از روش‌های شیمی تجزیه و تحلیل پیشرفته، به این نتیجه رسیدند که فراوان‌ترین آسیل قند موجود در ریشه گوجه فرنگی، به جای هسته ساکارز موجود در آسیل قندهای کرک، دارای هسته قندی است که از گلوکز مرتبط با اینوزیتول ساخته شده است. ترکیبات ریشه همچنین دارای زنجیره اسیدهای چرب متمایزی بودند.

راشل کروین(Rachel Kerwin)، نویسنده مطالعه اول، محقق فوق دکتری در یک بیانیه رسانه‌ای می‌گوید: آنچه در مورد این متابولیت‌های تخصصی بسیار قابل توجه است این است که آنها معمولا در سلول‌ها و بافت‌های بسیار دقیق سنتز می‌شوند.

به عنوان مثال آسیل قندها را در نظر بگیرید. آنها را در برگ‌ها یا ساقه‌های یک گیاه گوجه فرنگی نمی‌بینید. این متابولیت‌های دفاعی چسبنده از نظر فیزیکی درست در نوک کرک‌ها ساخته می‌شوند.

آیا آسیل قندهای ریشه و کرک از طریق یک مسیر متابولیک ساخته می‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال، محققان تحقیقاتی مولکولی انجام دادند. آنها ژن‌هایی را در ریشه‌های گوجه فرنگی شناسایی کردند که بسیار شبیه به ژن‌های بیوسنتزی شناخته شده کرک آسیل قند بودند. یکی از ژن‌ها به طور خاص، ASAT1-L نامیده می‌شود.

سپس دانشمندان از ویرایش ژن کریسپر(CRISPR) برای حذف عملکرد ژن‌های ASAT1 و ASAT1-L استفاده کردند. به طور قابل توجهی، گیاهان گوجه فرنگی فاقد ژن ASAT1-L هیچ آسیل قند قابل تشخیصی در ریشه خود تولید نکرد، در حالی که سطوح آسیل قند کرک تحت تأثیر قرار نگرفت. زمانی که ژن ASAT1 حذف شد برعکس این اتفاق افتاد. این نشان می‌دهد که گوجه‌فرنگی‌ها دو مسیر متابولیک آسیل‌قند جداگانه ایجاد کرده‌اند که یکی برای کرک‌ها و دیگری برای ریشه‌ها است.

با کاوش دقیق‌تر، گروه تحقیقاتی دریافتند که ژن‌های کرک و آسیل قند ریشه نزدیک به هم روی ژنوم گوجه فرنگی قرار گرفته‌اند. تصور می‌شود که این نوع سازمان‌دهی ژنومی، که به عنوان یک خوشه ژن بیوسنتزی شناخته می‌شود، به ژن‌ها امکان تنظیم و توارث مشترک را می‌دهد.

رابرت لاست(Robert Last)، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد: در کنار مسیری که سال‌ها در حال مطالعه آن بودیم، در اینجا دومین جهان موازی را پیدا می‌کنیم که در زیر زمین وجود دارد.

تجزیه و تحلیل تکاملی نشان داد که ژن ASAT1-L احتمالا زمانی پدیدار شد که ژن اجدادی ASAT1 شبیه‌سازی شده است. سپس این دو ژن از هم جدا شدند و برای کرک و ریشه تخصصی شدند. وقتی دانشمندان به سایر اقوام گوجه‌فرنگی نگاه کردند، داستان حتی جذاب‌تر شد. آنها کشف کردند که ژن ASAT1-L و آسیل قندهای ریشه در برخی از گونه‌های گوجه‌فرنگی وحشی یافت می‌شوند، اما در عموزاده‌های دورتر مانند بادمجان یافت نمی‌شوند. این نشان می‌دهد که توانایی ساخت آسیل‌قندهای ریشه تقریبا به تازگی در درخت خانوادگی گوجه‌فرنگی تکامل یافته است.

هدف از تولید این متابولیت‌های مرموز زیرزمینی چیست؟

پاسخ صادقانه این است که ما هنوز نمی‌دانیم.

با توجه به شباهت آنها به ترکیبات محافظ کرک، یک احتمال این است که آسیل قندهای ریشه به گوجه فرنگی کمک کنند تا از آفات و عوامل بیماری‌زای ساکن خاک جلوگیری کند. آنها همچنین ممکن است در جذب میکروب‌های مفید در ناحیه ریشه نقش داشته باشند. مطالعات آینده می‌تواند عملکردهای زمین‌شناختی آنها را مشخص کند.

اگر متوجه شویم که این آسیل قندهای ریشه در دفع ارگانیسم‌های مضر مؤثر هستند، آیا می‌توان آنها را در گیاهان دیگر پرورش داد و در نتیجه به رشد گیاهان بدون نیاز به قارچ‌کش‌ها و آفت‌کش‌های مصنوعی کمک کرد؟

اینها سوالاتی هستند که در مرکز جستجوی بشر برای آب خالص‌تر، غذای ایمن‌تر و کاهش اتکا به مواد شیمیایی مصنوعی مضر قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لیگ قهرمانان آسیا لغو شد!
  • نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر
  • گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!
  • علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • میدان داری میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو