Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر تماشاخانه «نوفل‌ لوشاتو» گفت: نکته مهمی که دوست دارم به حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر بگویم این است که در این دوره از گروه های نمایشی جوان حمایت بیشتری نماید، امیدوارم امسال آثار براساس کیفیت سنجیده شوند.

داوود نامور در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون وضعیت فعلی تئاتر نسبت به دوران اوج کرونا گفت: خوشبختانه نه تنها نسبت به سال گذشته بلکه در مقایسه پنج ماه پیش هم وضعیت تئاتر رشد چندین برابری داشته و ما شاهد آن هستیم که گروه‌ها و مخاطبان بسیار بیشتری بار دیگر راهی سالنهای نمایش شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در همین راستا ادامه داد: تئاتر نسبت به دوران افول کرونایی خود رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، ما می‌توانیم با یک رصد کوتاه متوجه شویم که این روزها تعداد زیادی از آثار روی صحنه رفته و تعداد مخاطبان تئاتر چندین برابر شده است. وضعیتی که می تواند ما را به آینده این هنر در ادامه سال و حتی سال جدید امیدوار نماید.

مدیر تماشاخانه نوفل‌لوشاتو آینده تئاتر کشور در سال جاری را اینگونه ترسیم کرد: این روزها تعداد گروه‌هایی که برای اجرای تئاتر آماده شده و درخواست اجرا می‌دهند بسیار زیاد شده است، این یعنی که اهالی تئاتر بار دیگر به این هنر روی آورده اند، این اتفاق طبیعتا ناشی از بازگشت مخاطبان است، پس اگر در ادامه بار دیگر زمزمه‌های منفی بابت موج تازه کرونا یا سویه جدید شنیده نشود، هنر تئاتر می تواند جان دوباره ای گرفته و به دوران اوج خود باز گردد.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

وی درباره وضعیت اجراهای عمارت نوفل لوشاتو تاکید کرد: خوشبختانه از سال گذشته و همزمان نمایش «هولودومور» به کارگردانی رها حاجی زینل را داشتیم، این نمایش در عرصه بین المللی هم درخشان حاضر شد و جوایزی را از آن خود کرد، از آن پس می توانم به جرات بگویم تمامی آثار این عمارت نمایشی با اقبال خوبی روبرو شدند و هر چه به پاییز امسال نزدیکتر شدیم این اقبال چندین برابر شد. هم اکنون عمارت نوفل‌لوشاتو شاهد اجرای دو اثر حرفه ای و یک اثر دانشجویی است که هر سه اثر با استقبال روبرو شده اند.

مدیر مجموعه آموزشی افرا اضافه کرد: وقتی یک سالن تئاتر سه اثر نمایشی روی صحنه داشته و هر سه مورد استقبال قرار می گیرند یعنی وضعیت تئاتر نسبت به قبل بسیار بهتر شده است، مهم اینجاست که سالن داران، هنرمندان و مدیران نمایشی بتوانند این وضع را حفظ کرده و آن را بهبود ببخشند. 

وی درباره احتمال حضور عمارت نوفل لوشاتو به عنوان میزبان آثار جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: نه تنها عمارت نوفل لوشاتو بلکه به نظر من وقت آن رسیده که تئاتر خصوصی حضور بسیار پررنگ تری در جشنواره تئاتر فجر پیدا کند، البته شخصا نامه نگاری های فراوانی را «حسین مسافر آستانه» دبیر این جشنواره انجام داده و امیدوارم که در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شاهد تاثیرگذاری بیشتر تئاتر خصوصی در این رویداد مهم هنری باشیم. البته این را بگویم که وقتی این جشنواره مهمترین اتفاق نمایشی کشور است خصوصی و یا دولتی بودن آن معنا نداشته و ما باید از تمام ظرفیتمان برای بالا بردن کیفیت آن استفاده کنیم. 

نامور در همین رابطه ادامه داد: اتفاقا تجربه سالهای گذشته نشان داده که اکثریت آثار موفق در جشنواره تئاتر فجر در سالنهای خصوصی روی صحنه رفته و اکثریت نامزدها و برندگان هم از آثاری بودند که میهمان تماشاخانه های خصوصی بوده اند. پس بهتر است در این دوره از جشنواره بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود در جشنواره تئاتر فجر دست پیدا کند. 

وی در همین رابطه افزود: نکته مهمی که دوست دارم به حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر بگویم این است که در این دوره از گروه های نمایشی جوان حمایت بیشتری نماید، امیدوارم امسال آثار براساس کیفیت سنجیده شوند و اگر گروهی جوان و حتی کار اول اثری را روی صحنه می برد به درستی مورد بررسی قرار گرفته و اگر شایسته است راهی جشنواره شود.

نامور ادامه داد: به عنوان مثال وقتی یک گروه نمایشی با گروهی جوان می تواند اثری را به جشنواره های خارجی رسانده و در آنجا جوایزی ویژه را دریافت کند باید مورد حمایت مستقیم جشنواره تئاتر فجر قرار گیرد. به نظر من جا دارد که جشنواره به طور مستقیم از آن گروه دعوت کرده و از آثار تازه آن برای حضور در جشنواره تئاتر فجر حمایت کند.

این کارگردان تئاتر درباره احتمال صد در صدی شدن ظرفیت سالنهای تئاتر افزود: شخصا فعلا با اینکه صد در صد ظرفیت سالن به تماشاگران تخصیص داده شود موافق نیستم، یعنی به نظر من هنوز برای این اتفاق زود است و باید تا پایان سال برای آن صبر کرد. البته در قبال سینما صحبت هایی صورت گرفته اما بحث تئاتر با سینما متفاوت است. در سینما مخاطب ماسک خود را گذاشته و تا پایان اثر را تماشا می کند اما در تئاتر بخش اجرایی یعنی گروه بازیگران و عوامل ماسک ندارند و همین عاملی است که هنوز نمی‌توان به صد در صدی شدن ظرفیت سالنها فکر کرد. 

وی ادامه داد: حال که مخاطبان تئاتر بعد از مدتها به سالنها بازگشته اند به نظر بازگشت وضعیت صد در صدی ظرفیت کمی عجولانه بوده و می تواند تبلیغات منفی برای این هنر داشته باشد. 

نامور با اشاره به حمایت ویژه مرکز هنرهای نمایشی در دوران کرونا اضافه کرد: به شخصه وظیفه خود می دانم که از حمایت های مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی از گروه های تئاتری تشکر کنم، بدون شک اگر حمایت پنجاه درصدی بلیت و همچنین حمایت تولید آثار از سوی این مراکز نبود گروه ها اشتیاق چندانی به تولید تئاتر در دوران کرونا نداشتند، انصافا هم نسبت به گذشته مبالغ کمک هزینه ها به گروه ها افزایش یافته در سریع ترین زمان ممکن بودجه آن تامین شده و به دست گروه می رسد. 

مدیر عمارت نوفل لوشاتو ضمن تشکر از اهالی رسانه خاطرنشان کرد: اهالی رسانه در دو سال گذشته زحمات فراوانی برای تئاتر کشیدند و سعی کردند این هنر را حمایت کنند، این اتفاق ویژه ای است که آنها را شایسته قدردانی می کند. 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار تئاتر اخبار نمایش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر اخبار نمایش جشنواره تئاتر فجر عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه صد در صد گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین عباسی و تهیه‌کنندگی رضا عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

«نظامِ ابن عربی» در روز‌های آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.

پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تک‌بازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»

عرفان رجایی به‌عنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سال‌هاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جاده‌هاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محیی‌الدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم می‌گیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامه‌ها و عکس‌های عاشقانه‌اش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایت‌گر داستانی عاشقانه باشد، اما...»

ایلیا شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید شایان مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید محمدی (هماهنگی و برنامه‌ریزی)، ابوالفضل فتحی (منشی صحنه)، علی حیدری (طراح صحنه)، مرتضی نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگ‌ساز)، یاسمین عباسی (تنظیم‌کننده)، علی حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایه‌گذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه عرب، یزدان موسی خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲۵ گروه سرود فجر به مرحله نهایی
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • وزیر صمت: یک جهش اساسی امسال در کیفیت خودرو اتفاق می‌افتد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود