Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@06:57:49 GMT

قبض گاز آذرماه شما چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۳۵۷۱

قبض گاز آذرماه شما چقدر است؟

24 درصد مشترکان پر مصرف و بد مصرف مشمول تعرفه‌های بازدارنده گاز می‌شوند و گاز بهای 76 درصد مشترکان تقریبا بدون تغییر است؛ هزینه گاز 4 درصد مشترکان پرمصرف، 4 برابر می‌شود.

محاسبه هزینه قبض گاز پرمصرف‌ها از ابتدای آذرماه، همراه با جریمه بدمصرفی است. به‌طوری که رقم قبض این گروه از این ماه 3 تا 4 برابر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌ بیان ساده تر، اگر جزو پرمصرف‌های گاز هستید و قصد اصلاح مصرف هم ندارید، از این ماه قبضی دریافت می‌کنید که مبلغ آن تقریباً 4 برابر هزینه قبضی است که انتظارش را داشتید. اما پرمصرف‌ها چه کسانی هستند و باید چه کارهایی برای کاهش مصرف خود انجام دهند؟

بر اساس مصوبه هیأت وزیران که از ابتدای آذرماه اجرایی شده، گازبهای سه پله اول مصرفی هیچ تغییری نکرده است. به این معنی که خوش مصرف‌های گاز همان مبلغی را برای گازبهای آذرماه پرداخت می‌کنند که از سال 1394 می‌پرداخته‌اند. اما از پله چهارم به بعد تعرفه پله بعدی، 40 درصد نسبت به تعرفه پله قبلی افزایش می‌یابد تا اینکه در پله آخر یعنی پله دوازدهم که شامل مشترکین پرمصرف پردرآمد می‌شود، تعرفه گاز نسبت به تعرفه‌های قبلی 4 برابر می‌شود. 3 پله پایانی جدول حدود 4 درصد از مشترکین پرمصرف را شامل می‌شوند که قبض گاز این مشترکین پرمصرف 4 برابر می‌شود. اگر حجم گاز مصرفی شما نیز از تعریف مصرف برای پله سوم عبور می‌کند، جزو کسانی می‌شوید که نیاز به اصلاح مصرف دارید. البته دامنه مصرف بر اساس 5 اقلیم تعریف می‌شود که سردترین شهرهای ایران در اقلیم یک و گرم ترین‌ها در اقلیم 5 قرار می‌گیرند. جدول و نمودار نشان می‌دهد که هر مشترک در اقلیم‌بندی مشخص چقدر مجاز به مصرف گاز برای جلوگیری از اعمال جریمه بر قبض خود است.

مشترکانی با قبض صفر و یا تخفیف

علاوه بر اینکه خوش مصرف‌ها (3 پله اول مصرف) هزینه قبضشان با تعرفه سال 1394 تعریف می‌شود، دولت تعرفه‌های جدید را به‌گونه‌ای طراحی کرده که به اقشار کم درآمد و خوش مصرف فشار اقتصادی وارد نشود. به این ترتیب که در مصوبه دولت آمده است: «بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی 16 آبان‌ماه تا 15 اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یابد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف (پاداش صرفه‌جویی) معادل سه واحد درصد و تا سقف 45 درصد در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد. همچنین شرکت ملی گاز مکلف شده است ضمن دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف 1 تا 3 جدول زیر را از ابتدای سال به نرخ صفر محاسبه کند.»

چگونه مصرف را کاهش دهیم؟

#درست_مصرف_کنیم؛ هشتگی است که این روزها برای مصرف صحیح انرژی بویژه گاز رایج شده است و پایبندی به آن نه فقط برای تضمین پایداری شبکه گاز کشور بلکه برای کاهش هزینه قبض پرمصرف‌ها اهمیت دارد. اما چگونه؟ چند راهکار ساده برای این موضوع توصیه می‌شود:

کنترل دمای خانه در محدوده 21-18 درجه سانتی‌گراد با استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور یا ترموستات دیواری می‌تواند مصرف سوخت را تا 15 درصد کاهش دهد. استفاده از دوش‌های کم مصرف حمام و شیرهای دارای پرلاتور کم مصرف، نقش مؤثری در کاهش مصرف آب و گاز دارد. همچنین با کاهش طول مدت استحمام، مصرف گاز و آب به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. با روش‌هایی مثل پوشیدن لباس گرم در منزل، نصب پرده‌های ضخیم پنجره و تنظیم دمای منزل در محدوده 21-18 درجه سانتی‌گراد، می‌توان مصرف سوخت ساختمان را تا 10 درصد کاهش داد. دمای آبگرمکن/ پکیج برای مصرف بهینه باید در محدوده 60-50 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. درهنگام خرید لوازم گازسوز به برچسب انرژی روی آن توجه و محصولاتی با رده برچسب A و B انتخاب شود. به ازای هر درجه کاهش دمای داخلی ساختمان، مصرف گرمایشی ساختمان 6 درصد و مصرف کل ساختمان درفصل سرما به میزان 5درصد کاهش می‌یابد، پس خانه‌هایمان را بیش از حد گرم نکنیم. در زمستان کانال‌های کولر را هم از بالا و هم از پایین مسدود کنیم. البته در صورت استفاده از بخاری حتماً محلی را برای تبادل هوا و تأمین اکسیژن مورد نیاز بخاری در نظر بگیرید.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز، 24 درصد از مشترکانی که پرمصرف و بدمصرف هستند، حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند. جریمه‌های بازدارنده برای این بخش درنظر گرفته شده است. اگر پرمصرف‌ها این 7 راهکار را برای اصلاح مصرف خود رعایت کنند، هم جریمه نخواهند شد و هم حدود 10 درصد (60 میلیون مترمکعب در روز) از مصرف گاز بخش خانگی کاسته می‌شود که مفهوم آن افزایش پایداری شبکه گاز کشور است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: 4 برابر می شود هزینه قبض پرمصرف ها درصد کاهش مصرف گاز مصرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان جدید بیماری آلزایمر

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که قرص معمولی دیابت به نام تیازولیدیندیون‌ها (TZDs) می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

این داروی درمان دیابت که به راحتی در دسترس است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز و یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود. آن‌ها مقاومت به انسولین را هدف قرار می‌دهند و هورمون را قادر می‌سازند تا کنترل گلوکز را بهبود بخشد.

در مطالعه‌ای که بر روی بیش از نیم میلیون بیمار انجام شد، احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کردند ۲۲ درصد کمتر بود.

دکتر جین ژو، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه آریزونا گفت: دیابت نوع ۲ با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل ازجمله دو زیرگروه اصلی آن، بیماری آلزایمر و دمانس عروقی (VaD) مرتبط است.

هم دیابت و هم آلزایمر با گردش خون ضعیف ارتباط دارند و تیازولیدیندیون‌ها می‌توانند با کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون به مقابله با آن کمک کنند. این دارو جریان خون را افزایش می‌دهد تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد که به کاهش علائم آلزایمر کمک می‌کند.

این مطالعه گسترده، سوابق سلامتی آمریکایی‌هایی را که بین ژانویه ۲۰۰۰ تا دسامبر ۲۰۱۹ مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده بودند، ردیابی کرد. موارد آلزایمر و دمانس عروقی به ترتیب ۱۱ و ۵۷ درصد در میان افرادی که با آکتوس (Actos) یا آواندیا (Avandia) و تیازولیدیندیون‌ها دیگر درمان شدند در مقایسه با افراد تحت درمان با دارو‌هایی مانند متفورمین یا سولفونیل اوره کاهش یافت.

دکتر ژو اظهار کرد: بیماری‌های عروقی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند بنابراین کاهش تیازولیدیندیون‌ها در دمانس عروقی ممکن است پیشرفت آلزایمر را نیز کاهش دهد. برخی از مطالعات که تیازولیدیندیون‌ها را با دارونما یا مراقبت‌های استاندارد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه می‌کنند، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را گزارش کرده‌اند.

تصور می‌شود که عوامل سبک زندگی مانند دیابت نوع ۲، نقش کلیدی در ایجاد آلزایمر دارند.

دکتر ژو توضیح داد: نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که تیازولیدیندیون‌ها در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق محافظت بیشتری دارند و ممکن است تیازولیدیندیون‌ها منجر به کاهش چاقی مرکزی عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل شوند.

این امر امکان مقابله با زوال عقل را از طریق قرص‌های پیشگیرانه باز می‌کند، اگرچه همه دارو‌های دیابت کاهش خطر یکسانی نداشتند و مصرف‌کننده سولفونیل اوره ۱۲ درصد بیشتر از کسانی که متفورمین دریافت می‌کردند در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

دکتر ژو گفت: مطالعات آینده برای استفاده مجدد از دارو‌های ضد دیابت خوراکی برای پیشگیری از زوال عقل ممکن است اولویت‌بندی تیازولیدیندیون‌ها را در نظر بگیرد. مصرف‌کنندگان سولفونیل اوره می‌توانند در مقایسه با مصرف‌کنندگان متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها در معرض خطر بالای زوال عقل باشند بنابراین، نظارت منظم بر عملکرد‌های شناختی در این جمعیت مهم‌تر است.

مکمل سولفونیل اوره با متفورمین یا تیازولیدیندیون‌ها ممکن است تا حدی اثرات جانبی زوال عقل آن را جبران کند.

آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بیش از ۹۲۰هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این رقم در دهه آینده به سرعت افزایش خواهد یافت. تمرکز بر این اقدامات پیشگیرانه که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند تا حدودی مانع از ابتلای افراد به زوال عقل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • دستور کاهش مصرف آب در ادارات دولتی
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • درمان جدید بیماری آلزایمر