Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در حاشیه سفر به استان کردستان در گفتگو با سیمای مرکز این استان به تشریح لوازم تحقق امت واحده و تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری در این گفتگو، ایجاد تفرقه میان اقوام و مذاهب را یکی از برنامه‌های استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان داشت: دشمن برای تحقق این هدف برنامه ریزی بسیار دقیق و ظریفی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: استکبار تحریکات مختلفی را از ابتدای انقلاب تاکنون در منطقه و داخل کشور برای ایجاد شکاف میان اقوام، مذاهب و نحله‌های مختلف انجام داده و استان کردستان نیز یکی از استان‌های مورد هدف بوده است.
دکتر شهریاری، استان کردستان را سرزمین همزیستی مسالمت آمیز و سلم میان اقوام و مذاهب مختلف نامید و اظهار داشت: خوشبختانه ملت رشید و مجاهد کُرد از ابتدای انقلاب تاکنون با رشادت‌های خود اتحاد میان اقوام، التزام به نظام اسلامی و امنیت در این استان را تثبیت کرده اند.
وی افزود: امنیتی که امروز در استان کردستان شاهدیم حاصل خون شهدا و مجاهدت‌های قوم کُرد است. قوم کُرد، یک قوم فرهیخته و آگاه به زمان است که با رشادت‌های خود از کیان انقلاب اسلامی دفاع کرده و این عین فرهنگی است که ما از قرآن و سنت نبوی آموخته‌ایم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که استان کردستان تبلورعملی اتحاد میان شیعه و سنی در تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: مقام معظم رهبری استان کردستان را استان فرهنگی نامیدند، استان فرهنگی بدین معناست که سبک زندگی در آن محمدی، ایرانی و اسلامی است.
وی ادامه داد: یکی از نشانه‌های مهم اتحاد میان اقوام و مذاهب استان کردستان حمایت‌های روحانیت اهل سنت این استان از نظام اسلامی است که در نوع خودش کم نظیر است. این نشان دهنده اوج فهم و درایت روحانیت استان از فرهنگ ایرانی اسلامی و متن دین و دیانت است.
دکتر شهریاری، با اشاره به حضور ادیان، مذاهب و اقوام متعدد در ایران، یادآور شد: این ادیان و مذاهب در طول تاریخ با یک دیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته اند، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس نسبت به این زندگی مسالمت آمیز احساس خطر کرد. چرا که معتقد بود روحیه ایستادگی و مقاومتی که ملت ایران از خود نشان داده به سایر ادیان و مذاهب نیز منتقل خواهد شد. به همین دلیل دست به ایجاد شکاف و تفرقه میان ادیان، مذاهب و اقوام مختلف زد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه استکبار جهانی در ایجاد تفرقه و شکاف توفیق چندانی در کشور به ویژه استان کردستان نداشته است. البته گروهک‌ها و افرادی فریب خورده با ترور به دنبال ایجاد تفرقه بودند، ولی به دلیل فهم عمیق روحانیت اهل سنت و حضور مردم غیور کردستان در صحنه‌های مختلف انقلاب، دشمن به اهداف خود نرسید.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این‌که علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، نواقصی نیز وجود دارد، تصریح کرد: همچنان نیازمند حفاظت و حراست تامی از این وحدت هستیم؛ وحدتی که مبتکر آن امام راحل و ادامه دهنده اش مقام معظم رهبری هستند. برای نمونه رهبر معظم انقلاب در سفر سال 88 به استان کردستان نکاتی همانند حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت و پخش اذان ویژه اهل سنت از رادیوی استان را بیان کردند که در روحانیت شیعه نوعی نوآوری است و از ابتکارات ایشان به شمار می‌آید.
وی با اشاره به احکام صادره رهبر معظم انقلاب برای حضور اهل سنت کردستان در برخی از مناصب مهم حکومتی و نظامی خاطرنشان کرد: این حرکت نشان دهنده دو نکته است؛ نخست، نگاه مقام معظم رهبری به اهل سنت و تشخیص صلاحیت برای نشستن این افراد در چنین مناصبی است و دوم، قوم کُرد می‌تواند افراد ذیصلاحی در حد فرمانده نیروی دریایی ارتش را تربیت کند.
دکتر شهریاری، دولت و حاکمیت اسلامی و امنیت را دو نعمت الهی برای مردم ایران دانست و تأکید کرد: متأسفانه فقر و تبعیض دو نقص است که در کشور وجود دارد و نتوانستیم آن راحل کنیم. حال اگر فردی بتواند به سبب صلاحیت‌هایی که دارد در جهت رفع این نواقص حرکت کند، ولی به دلیل مذهبش در این کار گمارده نشود، تبعیض است که صدمات آن را در دنیا و آخرت خواهیم دید.
وی ادامه داد: ما داعیه دار تمدن نوین اسلامی هستیم و این تمدن بدون همکاری شیعه و سنی محقق نمی‌شود. تمدن نوین اسلامی یعنی ما از نگاه ملی خارج شده و بین المللی نگاه کنیم. اگر می‌خواهیم ایده تمدن نوین اسلامی را بین المللی مطرح کنیم نباید نسبت به مذهب رفتار تبعیض آمیز داشته باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شایسته سالاری را معیار تقسیم مناصب حاکمیتی در حاکمیت اسلامی بیان کرد و گفت: این‌که برخی می‌گویند به دلیل فلان میزان جمعیت سنی در کشور باید وزارتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود، حرف درستی نیست. چرا که معیار تقسیم مناصب، شایستگی است و اگر فردی شایسته باشد فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز می‌شود.
دکتر شهریاری با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران داعیه دار آرمان جهانی امت واحده است، گفت: به وسیله امت واحده می‌توان به تمدن نوین اسلامی رسید. مقام معظم رهبری نیز با صدور احکام برای اهل سنت، رسیدن به این آرمان را در عمل کلید زده اند و این حرکت ایشان باید الگویی برای کارگزاران نظام باشد.
وی اضافه کرد: یکی از بستر‌های تحقق امت واحده رفتار عادلانه با اقوام و مذاهب است و این رفتار عادلانه را باید در روحیه و فکر کارگزاران نظام نهادینه کرد. البته باید توجه داشت هیچ جایی خالی از اشکال نیست، ولی باید با صبر انقلابی این مشکلات را حل کرد.
دکتر شهریاری در پایان سخنان خود، وحدت میان امت اسلامی را آرمان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برشمرد و گفت: ما در مجمع در حال بررسی عملی و نظری تحقق امت واحده و توصیف فرضیه تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب حجت الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تمدن نوین اسلامی مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی استان کردستان اقوام و مذاهب دکتر شهریاری اتحاد میان میان اقوام امت واحده اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۴۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟

این اهمیت از آن‌روست که با توجه به آمارهای منتشر شده از‌سوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت می‌دهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی برنامه‌های مذهبی هستند. اما این‌که چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریال‌سازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.   سینما و فیلمسازی مذهبی  سینما ذاتا هنری قصه‌گو و در عین‌حال وابسته به تکنولوژی محسوب می‌شود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستان‌های برآمده از باورها و عقاید انسان‌ها در طول تاریخ است. همچنین به‌دلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که می‌تواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکل‌گیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغه‌های اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. به‌طورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و می‌توانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.   چرا سینمای دینی در ایران شکل نمی‌گیرد سینمای ایران اسلامی که به‌عنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سال‌هاست در تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما به‌نظر می‌رسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آن‌هم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر اسلام به‌گونه‌ای که مطلوب خودشان است، به میدان آورده‌اند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجه‌ریزی و سریال‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام‌(ص) آن هم بدون رعایت ابتدایی‌ترین ملاحظاتی که می‌توان داشت.   تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را می‌توان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه هم‌راستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخر‌ترین آنها می‌تواند مجموعه‌هایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبان‌ها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه از‌سوی برخی با سهل‌انگاری دنبال می‌شود اما ماجرای آنها عمیق‌تر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش می‌شود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعه‌های تلویزیونی نه فقط به‌دور از اهداف سیاسی و ضد‌شیعی ساخته نشده‌اند بلکه دقیقا می‌دانند چه هدفی را دنبال می‌کنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل می‌گیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانه‌ها‌ و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود می‌دانند.   تصویری تحریف شده از امام صادق‌(ع)  به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق‌(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، از‌جمله پوشاندن چهره مبارک بنیان‌گذار مذهب شیعه‌(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) پایه‌گذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمی‌گوید.همین امر سبب شد برخی‌ مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق‌(ع) در مسجد النبی‌(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعه‌ای که مدعی روایت زندگی امام صادق‌(ع) است، نمی‌تواند بی‌هدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیان‌گذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟    حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریال‌سازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلی‌ها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق‌(ع) گرفته‌اند. آنها برخلاف شیعیان اثنی‌عشری، که امام موسی کاظم‌(ع) برادر کوچک‌تر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفته‌اند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق‌(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریان‌های صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی هم‌راستا با تفکر شیعی است‌ و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.   سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنش‌هایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری می‌شود، می‌توان به‌خوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دو‌قطبی‌سازی و پاک‌کردن تاریخ بهره می‌برند. به‌طور مثال شاید فیلمنامه‌ای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به‌خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب به‌تازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامه‌ها را از بین رویدادهایی برمی‌گزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیان‌شان را ستایش می‌کند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیت‌های ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا می‌کند.حتی برخی منتقدان شبکه‌های عربی نیز در مورد این سریال گفته‌اند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.    وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست به‌کار می‌شود ساخت سریال‌هایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد راهبری می‌شود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوان‌المسلمین در مصر و حماس‌ در فلسطین که بزرگ‌ترین دشمن آنها محسوب می‌شود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آورده‌اند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلام‌هراسی را در دنیا تقویت کند.    در جنگ روایت‌ها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایت‌ها، سینمای ایران شیعی برای روایت صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و می‌توان به مجموعه‌هایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هر‌کدام دوره‌ای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار داده‌اند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیان‌گذار مذهب شیعه، به‌شدت احساس می‌شود.همان‌طور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آورده‌های علمی مسلمانان قطعا به جایی نمی‌رسید یا دست‌کم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانه‌های غرب را تا دوره‌ای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدن‌ها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغه‌مند و شیعه مواجه هستیم؟   دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبان‌های اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکل‌گیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانه‌ای با ماهیت سکولار است» گذشته و نه‌فقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواسته‌ای دارد و فیلم‌های دفاع‌مقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بوده‌اند.   جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما می‌توانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما به‌عنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطه‌ای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصه‌ها و پیروزی‌های علمی و فرهنگی است که موجب شکل‌گیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشی‌شدن دارد؛ ضمن این‌که امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیده‌شدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دست‌به‌کار شود تا در این جنگ رسانه‌ای از موثرترین و فراگیرترین رسانه‌ها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهم‌تر و ضروری‌تر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه می‌خواهد،  حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژی‌ها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتح‌شده با دنیای خارج است. در آخر این‌که به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلام‌شناسی می‌خواهد تا فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران دست‌به‌کار شوند و مدیران سینمایی و صدا‌وسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهره‌مندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.

دیگر خبرها

  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم
  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • تبریک شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به معلمان و کارگران
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی