Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیران علمی جایزه سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان پس از بررسی آثار رسیده و اعلام اسامی راه یافتگان، به تحلیل وضعیت و سطح آثار دریافتی این جشنواره پرداختند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی خندستان، دبیر علمی بخش نمایشنامه نویسی این جشنواره با اشاره به استقبال خوب و خارج از تصور نمایشنامه نویسان، گفت: واقعیت این است که تعداد آثاری که به دبیرخانه‌ی جایزه ارسال شد ذهنیت اولیه ما را نسبت به استقبال نمایشنامه نویسان حوزه کمدی کاملاً عوض کرد یعنی ما فکر نمی‌کردیم با این تعداد متن مواجه شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد ۳۶۰ اثر در بخش تألیفی و ۱۱۵ اثر در بخش اقتباسی یعنی ظرفیت بالقوه ای در ادبیات نمایشی ما به شکل پراکنده و پنهان وجود دارد و حالا با امکانی که جایزه خندستان برای شناسایی و مجموع کردن آن فراهم آورده قرار است به فعل تبدیل شود. این، اصلی ترین انگیز ی ما در ضرورت تداوم جایزه‌ی خندستان است. در واقع مهم‌ترین رویداد، شناخت ما از وضعیت این نوع از درام طی سال‌های اخیر بود که هم به شکل آماری و هم تحلیلی به یک نتیجه‌ی قابل تعریف رسیدیم.

جمشید خانیان بااشاره به کیفیت آثار رسیده، افزود: طنز نویسی، طنز نمایشی و کمدی نوشتن ضمن اینکه نیاز به شناخت اصول و قواعد این نوع از ادبیات دارد به طنازی در جوهره‌ی وجود نویسنده هم احتیاج دارد. این ویژگیِ مهمِ همه نویسندگان آثار طنز و کمدی است. کمدی برای آفریده شدن، به جز دانش قواعد به یک انرژی دوبرابر در خلق موقعیت‌ها، آدم‌ها و رویدادها نیاز دارد. مجموع اینها، یعنی شناخت نویسندگان از ساختار درام و کمدی درام و بعد هم داشتن این جوهره‌ی طنازی، کیفیت اثر را رقم می‌زند. این تجربه‌ی ما در خوانش ۴۷۵ اثر رسیده به دبیرخانه‌ی جایزه است.

وی گفت: تعدادی از آثار رسیده در پردازش یک متن نمایشی دچار مشکل بودند، تعدادی دیگر به طور کامل به یک متن کمدی تبدیل نشده بودند و آثاری هم با خلق موقعیت‌های کمدی و آدم‌های کمدی، یک داستان نمایشی کمدی را رقم زده بودند. با این حال ارزیابی‌ها به ما می‌گوید هرچند که ما وضعیت مطلوبی در این نوع ادبی _ نمایشی نداریم، اما این گرایش به سمت نگارش و تولید آثار کمدی و استقبال از آن به طور جدی در بین نمایشنامه نویسان ما وجود دارد وبسیار امیدوارکننده است.

خانیان این اقبال خوب نمایشنامه نویسان از نوع کمدی را به نوعی محصول شرایط خاص زندگی امروز و فضای اجتماعی حاکم بر آن هم دانسته و ادامه داد: البته این گرایش شاید پاسخ و واکنشی طبیعی و طنازانه به وضعیت موجود جهان امروز ما باشد که پر از خشونت، عصبیت، جنگ و خونریزی است. چیزی که شکلی از آشکار سازی عیب‌های بشری است که طنز و کمدی به شیوه‌ی تعریف شده‌ی خود، آن را انجام می‌دهند.

کیفیت و سطوح علمی پژوهشی متفاوت در آثار

دبیر علمی بخش پژوهش سومین جایزه نمایشنامه‌نویسی کمدی خندستان نیز بااشاره به استقبال دور از انتظار هیئت‌داوران برای بخش پژوهش این جشنواره، گفت: تعداد و کیفیت آثار ارسال‌شده برای این بخش موجب شگفت‌زدگی هیئت‌داوران شده است.

لیلا پرویزی کارگردان گفت: متأسفانه ملت ما ضعف بزرگی در زمینه ثبت و ضبط وقایع دارند که می‌توان به آن به مثابه یک ضعف تاریخی نگریست که همواره بیش از هر حوزه دیگری در حوزه پژوهش خود را نشان داده است، به همین دلیل انتظار نداشتیم که در بخش پژوهش جشنواره خندستان نیز استقبال چندانی از سوی مخاطبان صورت بگیرد.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر افزود: خوشبختانه برخلاف آنچه تصور می‌کردیم استقبال خوبی صورت گرفت و حدود ۵۸ اثر در این بخش به دبیرخانه ارسال شد که ۴۱ اثر به بخش پژوهش، جستار و تجربه نگاری و ۱۷ اثر به بخش جایزه استاد مهدی ممیزان تعلق دارد.

وی بابیان اینکه این آثار کیفیت و سطوح علمی پژوهشی متفاوتی دارند، تاکید کرد: این تنوع در مدیوم به‌ویژه در بخش جایزه استاد مهدی ممیزان باعث شد آثار بسیار متنوع باشد و هیئت‌داوران شگفت‌زده شوند.

به گفته پرویزی، آثار در این بخش در دو بخش مقاله و تصویر (فیلم، هنرهای تجسمی و زیرمجموعه‌های آن) مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که در نهایت سه مقاله در بخش مقالات و ۴ اثر در بخش تصویر به مرحله نهایی راه یافت.

وی درباره میزان استقبال پژوهشگران از این بخش نیز توضیح داد: در بخش مقالات، جستار و تجربه نگاری مشخصاً رغبت پژوهشگران به نوشتن مقاله نسبت به جستار و تجربه نگاری بیشتر بود و شاهد این مدعا هم تعداد آثار رسیده در این بخش است. در بخش جایزه استاد مهدی ممیزان نیز تنوع آثار زیاد بود و گرایش به سمت تهیه فیلم، گزارش و مصاحبه بود.

کمبود منابع درباره مهدی ممیزان مشهود بود

داور بخش ممیزان سومین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان معتقد است به دلیل اینکه تاکنون تلاشی جدی برای چاپ آثار مرحوم مهدی ممیزان انجام نشده است، پژوهشگران و هنرمندان بدون منابع لازم نتوانسته بودند درباره آثار او آن‌طور که شایسته و بایسته است بنویسند یا اثری ارائه کنند.

علیرضا ارواحی گفت: آثار دریافتی در بخش جنبی جشنواره خندستان که به مهدی ممیزان می‌پرداخت دارای دو سویه‌ی اصلی بود، نخست تلاش نویسندگان و هنرمندان برای ارائه اثر و دوم بالابودن سطح کیفیِ تعداد اندکی از آثار.

وی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر این دو سویه را نبود منابع لازم درباره آثار و شخصیت این نمایشنامه‌نویس اصفهانی دانست و تاکید کرد: متأسفانه تا به امروز پس از گذشت بیست سال از فوت مهدی ممیزان تلاشی جدی برای چاپ آثار او انجام نشده و پژوهشگران و هنرمندان بدون منابع لازم نتوانسته بودند درباره آثار او آن‌طور که شایسته و بایسته است بنویسند و یا اثری ارائه کنند.

به گفته ارواحی، کمبود و یا حتی نبود منابع مورد نیاز باعث شد تا برخی پژوهشگران و هنرمندان صرفاً به ایده‌های خلاقانه روی بیاورند و آثاری ارائه دهند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت آثار در بخش ممیزان از حیث کمی چگونه بود، اظهار کرد: از نظر کمی، انتظار می‌رفت که تعداد آثار کمتری دریافت شود ولی پژوهشگران و هنرمندان به این موضوع علاقه نشان دادند و آثار متنوعی ارائه کردند که تلاش آنان ستودنی است.

داور بخش ممیزان سومین جشنواره نمایش‌های کمدی خندستان اضافه کرد: این آثار در دو بخش قابل دسته‌بندی است، نخست آثار نوشتاری (شامل مقاله، جستار و…) و دوم آثار دیداری و شنیداری (شامل فیلم، پادکست، کاریکاتور، تایپوگرافی و…) که آثار دریافتی بخش اول با بخش دوم تقریباً یکسان بود.

ارواحی همچنین پرداختن به آثار و شخصیت مهدی ممیزان در جشنواره خندستان را گام مهمی برای معرفی این نمایشنامه‌نویس پرکار اصفهانی دانست و گفت: متأسفانه نمایش و تئاتر اصفهان غالباً به یک نام محدود می‌شود و هرکجا از نمایش و تئاتر اصفهان حرفی به میان می‌آید، کمتر یادی از افراد اثرگذاری مانند ناصر فرهمند، علی‌محمد رجایی، محمدمیرزا رفیعی، مهدی ممیزان و دیگر هنرمندان مهم این عرصه می‌شود. به نظر می‌رسد در سال‌های پیش رو، با همت و تلاش پژوهشگران و فعالان هنری و نهادهای مربوطه، بیش از پیش درباره‌ی هنرمندان مغفول تئاتر و نمایش اصفهان خواهیم شنید.

به گزارش ایمنا، سومین جشنواره نمایشنامه نویسی کمدی خندستان به همت دفتر تخصصی تئاتر اصفهان (تالار هنر) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه هجدهم آذر ماه ۱۴۰۰ با معرفی برگزیدگان در تالار هنر اصفهان برگزار خواهد شد.

کد خبر 539661

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خندستان جشنواره نمایشنامه نویسی خندستان نمایش تئاتر اصفهان تئاتر تئاتر کمدی نمایش کمدی نمایشنامه تئاتر نمایشنامه نمایشنامه نویس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پژوهشگران و هنرمندان نمایشنامه نویسان نمایشنامه نویسی سومین جشنواره کمدی خندستان آثار رسیده بخش پژوهش ی خندستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و تشویق بیشتر دانش‌آموزان به درس خواندن، در این دوره میزبان ولاگ‌‎هایی از دانش‌آموزان سراسر ایران شد. بر این اساس، دانش‌‎آموزان پایه اول تا نهم از یک روز درس خواندن خود با فیلیمومدرسه در قالب اسکول ولاگ (ویدیو درس خواندن)، از خود فیلم گرفته و با انتشار آن در آپارات، در این رویداد شرکت کردند.پ

در بخش آراء مردمی این رویداد هم ۹۷ هزار و ۴۳۱ رأی توسط مردم به ویدیوهای بارگذاری شده، اختصاص پیدا کرد.

میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه در خصوص آثار راه یافته به دومین دوره جشنواره ولاگ، بیان کرد: امسال تعداد شرکت‌کنندگان دو برابر دوره قبل بود و تعداد بینندگان و افرادی که رأی خود را ثبت کردند هم سه برابر شده بود. جریانی که نشان‌دهنده پیوند تکنولوژی با زندگی نسل امروز است و لزوم همراهی بیشتر با این نسل است.
سطح کیفی ولاگ‌های ارسالی هم موضوع دیگری بود که حیدری با اشاره به آن گفت: در بین بیش از ۵۰۰ ولاگ شرکت داده شده در جشنواره، شاید تعداد خیلی کم و انگشت‌شماری از آن‌ها دارای کیفیت مناسب نبودند و بقیه آثار از نظر کیفی در سطح بالایی قرار داشتند.

به گفته مدیر اجرایی فیلیمومدرسه، حضور خود فرد در ویدیو به همراه اجرای خوب و خلاق، داشتن سناریو و داستان در ویدیوها، کادربندی درست، کیفیت بالای ضبط صدا و تدوین با سلیقه و همچنین طراحی کاور مناسب از ملاک‌هایی بودند که در داوری‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

همچنین در این دوره به برترین ولاگ سال در دو بخش انتخاب داوران و رأی مردمی، به هر کدام ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق گرفت و به بهترین اجرا و خلاقانه‌ترین ولاگ هم در هر بخش ۵ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

برگزیدگان و شرکت‌کنندگان دومین دوره جشنواره ولاگ‌‏، از شمال تا جنوب کشور را شامل می‌شدند. اسامی این برگزیدگان نیز به این شرح است: علی ایمانی از گرگان، جایزه نفر اول انتخاب داوران، ابوالفضل حسن زاده از تهران جایزه نفر اول آراء مردمی، نیما فنی‌اصل از بوشهر، جایزه بهترین اجرا، فرید بیات از تهران، جایزه خلاقیت.

دیگر خبرها

  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی