Web Analytics Made Easy - Statcounter




آسیای مرکزی در یک چارچوب منطقه ای و ترکمنستان در قالب مناسبات دوجانبه، برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است.
منطقه آسیای مرکزی شامل پنج کشور ترکمنستان،تاجیکستان،ازبکستان،قرقیزستان و قزاقستان از جهت ژئوپلتیکی و اقتصادی منافع پنهان و پیدای زیادی برای کشورما دارد.
در یک نگاه راهبردی، در چهار دهه گذشته این منطقه در سایه تمرکز پررنگ دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما بر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، تا حد زیادی مغفول واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دهه نود میلادی، انتظار این بود که پس از فروپاشی شوروی سابق و ایجاد واحدهای سیاسی جدیدی که با کشور ما دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی هستند، غفلت‌های راهبردی دهه‌های گذشته جبران شده و این منطقه به یکی از طرف‌های اصلی مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران تبدیل شود.
متاسفانه این انتظار تحقق پیدا نکرد و در نتیجه عدم استفاده بهینه ما از فرصت‌های موجود در آسیای مرکزی، این منطقه به عرصه حضور پررنگ رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران تبدیل شد.

* فرصت‌سوزی‌ها  و تمرکز دولت تدبیر و امید بر مذاکره با دولت‌های بزرگ غربی، ایران به بازیگر دست چندم در معادلات منطقه‌ای اورآسیا تبدیل شد
در هشت سال گذشته نیز در ادامه فرصت‌سوزی‌های گذشته، تمرکز دولت تدبیر و امید بر مذاکره با دولت‌های بزرگ غربی و عدم درک صحیح از مزایای توسعه مناسبات با کشورها و بلوک‌های منطقه‌ای، شرایط فوق‌الذکر تداوم پیدا کرده و ایران به بازیگر دست چندم در معادلات منطقه‌ای اورآسیا تبدیل شد.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اعلام تغییر راهبردی مسیر سیاست خارجی ایران از نگاه به دول بزرگ به توسعه مناسبات با کشورهای همسایه، رخدادهای مثبت و چشمگیری، در صد روز نخست دولت رخ داده است.

پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی سازمان همکاری‌های شانگهای، بهبود مناسبات ایران با دول عربی حوزه خلیج فارس، مدیریت مناسب بحران ایجاد شده در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان، تعامل موثر در تحولات اخیر افغانستان و در نهایت سفر اخیر رئیس جمهور به عشق‌آباد از نمودهای بارز  دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در عرصه مناسبات منطقه‌ای است.

* پیام دولت جدید ایران برای بهبود و ارتقاء مناسبات با کشورهای همسایه به خوبی در این کشورها شنیده شده است

بررسی فضای و رسانه‌ای و سیاسی کشورهای همسایه ایران در سه ماهه اخیر، حکایت از این دارد که پیام دولت جدید ایران برای بهبود و ارتقاء مناسبات با کشورهای همسایه به خوبی در این کشورها شنیده شده و مورد استقبال مقامات آنها قرار گرفته است. این مساله بارها در رسانه‌های شاخص کشورهای همسایه مورد تاکید قرار گرفته است.

سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به عشق آباد برای شرکت در پانزدهمین نشست «سران اکو» در عشق‌آباد از یک منظر، از جهت توسعه مناسبات دوجانبه ایران با کشورهای عضو این سازمان و از منظر دیگر از جنبه تقویت جایگاه منطقه‌ای کشورمان حائز اهمیت است.

تقویت مناسبات ایران با همسایگان شمالی به ویژه ترکمنستان تضمین‌کننده منافع متقابل برای هر دو طرف است.منطقه آسیای مرکزی علاوه بر اینکه، بازار مناسبی برای محصولات ایرانی است، می‌تواند کریدور ورود کالاهای ایرانی به بازار روسیه و چین نیز شود.

ایران نیز برای کشورهای این منطقه از مزیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.هیچ یک از کشورهای واقع در منطقه آسیای مرکزی به آب‌های آزاد راه ندارند، براساس این شرایط، با تقویت کریدور شمال به جنوب، ایران می‌تواند به حلقه طلایی ارتباط این کشورها به آبراه‌های بین‌المللی تبدیل شود.
امید این است که در سایه تحولات مثبت رخ داده در راهبردهای سیاست خارجی کشورمان، بازتعریف مناسبی از مزیت‌های آسیای مرکزی برای منافع ملی ایران صورت گرفته و در آینده شاهد حضور مقتدر ایران در این منطقه باشیم.

==============================================

عبدالقیوم شکاری کارشناس مسائل آسیای مرکزی و مدرس دانشگاه

===============================================

انتهای پیام/2307/

منبع: فارس

کلیدواژه: ایران سیاست خارجی ایران به حلقه طلایی کارشناس مسائل آسیای مرکزی ارتباط آسیای مرکزی دیپلماسی منطقه ای رئیسی پانزدهمین نشست سران اکو در عشق آباد از جهت توسعه مناسبات مناسبات با کشورها کشورهای همسایه آسیای مرکزی منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی

وزارت حمل و نقل ازبکستان اعلام کرد این کشور برای ایجاد کریدور حمل و نقل و لجستیک از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی برنامه‌ریزی می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزات حمل و نقل ازبکستان در بیانیه‌ای اظهار داشت برای تقویت تجارت آسیای مرکزی تلاش می‌کند تا بلاروس، روسیه، قزاقستان و پاکستان از مسیر افغانستان به یکدیگر متصل شوند.

وزرای حمل و نقل این کشورها در «ترمذ» ازبکستان اواسط هفته گذشته درباره این کریدور نیز گفتگو کردند.

براساس بیانیه وزارت حمل و نقل ازبکستان، شرکت‌کنندگان در این نشست درباره اتصال آسیای مرکزی و کشورهای مشترک‌المنافع و آسیای جنوبی از طریق توسعه یک کریدور حمل و نقل چند وجهی با هدف افزایش ظرفیت تزانزیت ازبکستان گفتگو کرده‌اند.

این طرح شامل برنامه‌هایی برای تقویت حمل و نقل کالا از طریق تجزیه و تحلیل محموله‌های ترانزیتی، دیجیتالی کردن اسناد و ساده‌سازی فرآیندهای تزانزیتی میان کشورها است.

تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستانتلاش ازبکستان برای گسترش همکاری اقتصادی با افغانستانکاهش 50 درصدی تعرفه ریلی ازبکستان با افغانستان

کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان در نوامبر 2023 میلادی یادداشت تفاهمی را برای ایجاد این کریدور در جریان مجمع حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای در تاشکند امضا کردند.

به گزارش رسانه‌ها، ازبکستان خاطرنشان کرد که از سال 2021 حمل و نقل بار از طریق افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی