Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دولت آمریکا بار دیگر معافیت های پیشین عراق برای واردات و خرید برق و گاز از جمهوری اسلامی ایران را تمدید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز (شنبه) در این ارتباط گفت که ایالات متحده به عراق ۱۲۰ روز دیگر برای خرید و واردات برق از ایران معافیت داده است.

بر اساس این معافیت، عراق می‌تواند به مدت چهار ماه دیگر یعنی از اوایل آوریل تا آگوست، به واردات برق و گاز از ایران ادامه داده و مشمول تحریمهای ظالمانه واشنگتن نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراق بیش از ۶ میلیارد دلار بدهی های معوقه بابت واردات برق از ایران دارد که تحریم های ظالمانه آمریکا مانع پرداخت و تسویه این مبلغ شده است.

منابع غربی و عراقی به خبرگزاری فرانسه گفتند که آمریکا به مقامات عراقی چراغ سبز نشان داد تا دو میلیارد دلار بدهی واردات گاز به ایران از طریق حساب بانکی سوئیس را آزاد کنند.

عراق بیش از یک سوم انرژی مورد نیاز خود را از طریق واردات برق و گاز از جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌کند.

دولت «دونالد ترامپ» با خروج یکجانبه از توافق هسته ای برجام به خیال تحمیل فشار حداکثری، صنعت انرژی ایران را در اواخر سال ۲۰۱۸ با تشدید تحریم ها، در لیست سیاه قرار داد؛ اما به بغداد یک سری معافیت های موقت به منظور واردات گاز و برق اعطا کرد. 

منبع: فردا

کلیدواژه: معافیت عراق خرید انرژی از ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۵۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی

بین الملل تابناک: سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن، حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق، تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید، شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی و هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن

نیروهای مسلح یمن بامداد شنبه شب سرنگونی پهپاد «ام‌کیو-۹» متعلق به ارتش آمریکا در آسمان استان صعده در شمال یمن را سرنگون کرد.

نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این پهپاد در حین انجام مأموریت خصمانه خود با موشک مناسب که به نام آن اشاره نشده هدف قرار گرفته شد.

در ادامه بیانیه ارتش یمن آمده است که یک کشتی نفتی انگلیسی به نام (ANDROMEDA STAR) در دریای سرخ نیز با موشک دریایی مناسب هدف حمله قرار گرفت.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرد که این سری از عملیات برای یاری ملت مظلوم فلسطین و نیز حمله آمریکا و انگلیس به کشورمان صورت گرفته است.

در پایان این بیانیه نیز تأکید شده که عملیات نظامی ارتش یمن تا شکسته شدن محاصره غزه و توقف حملات به آن ادامه خواهد یافت.

ساعاتی پیش بود که یک مقام آمریکایی به شبکه «سی بی اس» این کشور، سرنگونی پهپاد ارتش ایالات متحده در سواحل یمن را تأیید کرد.

این مقام آمریکایی البته اشاره‌ای به علت سرنگونی نکرد و نگفت به خاطر نقص فنی بوده یا هدف حملات ارتش یمن قرار گرفت.

این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند.

حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق

حمله ساعاتی پیش به میدان گازی در سلیمانیه در کردستان عراق، ۴ کشته برجای گذاشته است.

 دولت محلی کردستان عراق ضمن تأیید این حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه در شمال عراق، اعلام کرد که در این حمله ۴ کارمند خارجی که به تابعیت آنها اشاره نکرده، کشته شدند.

دولت کردستان عراق به شمار زخمی های احتمالی و عامل این حمله موشکی هیچ اشاره ای نکرده است.

ساعاتی پیش بود که منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گفت و شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

منابع امنیتی به شمار کشته ها و زخمی ها اشاره نکرده بودند.

وزارت نیروی عراق نیز در این باره گزارش داد که به دنبال حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، خدمات پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

دولت اقلیم کردستان عراق ساعتی پیش نیز در این ارتباط اعلام کرد که در نتیجه حمله به میدان گازی کورمور در سلیمانیه انتقال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت برق به منطقه متوقف شده است.

این در حالی است که مقامات شهرداری چمچمال که محل حمله موشکی بوده، در این باره اعلام کردند: این حمله با یک پهپاد انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور اصابت کرد.

تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید

رویترز به نقل از یک مقام مطلع کاخ سفید اعلام کرد که دیدار از پیش‌ برنامه‌ریزی شده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه آتی میلادی به تعویق افتاده است.

 این مقام کاخ سفید در این رابطه گفت: ما مشتاق بازدید رئیس‌جمهور اردوغان از کاخ سفید در زمانی که برای طرفین مساعد باشد هستیم. ما نتوانستیم برنامه‌های‌مان را تطابق دهیم و نمی‌توانیم در این زمان هیچ برنامه دیداری را به شما اعلام کنیم.

مطابق با گزارش‌ها، ایالات متحده پیشتر از اردوغان دعوت کرده بود تا در تاریخ ۹ مه به ترکیه سفر کند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که جو بایدن هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای برای دیدار با رجب طیب اردوغان ندارد.

کربی در رابطه با سفر احتمالی اردوغان به واشنگتن و بازدید از کاخ سفید گفته بود: هنوز هیچ برنامه خاصی برای بازدید رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد و من هیچ نظر خاصی در این رابطه ندارم.

شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی

آژانس «عملیات دریایی انگلیس» (UKMTO) اعلام کرد که روز جمعه یک کشتی در نزدیکی سواحل یمن هدف دستکم ۲ موشک قرار گرفت و آسیب دید.

این آژانس امنیت دریایی گفت که این حادثه در نزدیکی سواحل بندر «مخا» در یمن رخ داد و تاکنون کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

این آژانس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بر اثر حمله اول «انفجاری در نزدیکی این کشتی رخ داد که خدمه کشتی آن را احساس کردند.»

بر اساس این گزارش، «به نظر می‌رسد که حمله دوم با ۲ موشک انجام شد که خساراتی به کشتی وارد کرد.»

پیش از آن شرکت امنیت دریایی «آمبری» انگلیس گزارش داده بود که حمله‌ای در سواحل مخا رخ داده است.

این شرکت با اعلام اینکه «سه موشک مشاهده شده است» افزود: یک تانکر حامل پرچم پاناما، نزدیک‌ترین کشتی به این موشک‌ها بوده است. این کشتی پیشتر تحت مالکیت انگلیس بود و در نوامبر ۲۰۲۳ مالکیت آن تغییر کرد.»

آمبری اعلام کرد که این کشتی در حال حاضر در «سیشل» ثبت شده و در زمینه «تجارت مرتبط با روسیه» فعالیت می‌کند و از «پریمورسک» روسیه در حال حرکت به «وادینار» در هند است.

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران

 لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش "آناتولی" آستین با نادیده گرفتن موفقیت عبور موشک های ایران از لایحه های پدافند هوایی رژیم اسرائیل که ادعای غیرقابل نفوذ بودن آن را داشت, به خبرنگاران گفت: "از این حمله درس زیادی آموخته شده است."

وی ادعا کرد: آنها از مهمات زیادی استفاده کردند و هدف آنها تحمیل خسارت قابل توجه در اسرائیل بود.

آستین در ادامه ادعاهای خود گفت؛ "ایران باید کارآمدی سیستم های تسلیحاتی و برنامه ریزی خود را بررسی کند. فکر می کنم اسرائیل نشان داده است که توانایی قابل توجهی برای دفاع از خود دارد."

 

دیگر خبرها

  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • تمجید کرزی از حمایت ایران از مردم افغانستان
  • مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد