Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، عبدالبارى عطوان سردبیرروزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت:رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در دیدار با خبرنگاران اعلام کرد که کشورش پس از باز کردن صفحه جدیدی در روابط با امارات پس از سفر دو هفته قبل شیخ محمد بن زاید ، ولیعهد ابوظبی به آنکارا قصد دارد به تدریج به رژیم صهیونیستی، مصر و عربستان سعودی نزدیک شود، اما آرزوها یک چیز هستند و واقعیت روی زمین چیز دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واضح است که رئیس جمهور اردوغان پس از توافقنامه آشتی مصر با کشور قطر در اوایل سال جاری، گشایش به روی سوریه، ایران و ترکیه و خروج سیاسی از لیبی،  می خواهد به تدریج به سیاست "صفر مشکلات" با همسایگانی که امارات از او ربوده و در حال حاضر در منطقه عربی اعمال می کند، بازگردد اما آنچه ده سال پیش موثر بود اکنون دیگر کارایی ندارد، همچنین پس از فروکش کردن موج «بهار عربی» و عقب نشینی اسلام سیاسی،و وخامت اوضاع اقتصادی ترکیه و پیشروی احزاب مخالف در نظرسنجی ها، این بازگشت را دشوار خواهد کرد، اگر نگوییم غیر ممکن است، شاید اظهارات کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق،که به اردوغان شکست سیاست های خود را یادآوری کرد و گفت: چه اتفاقی برای برادر چهارم و مسلمانت افتاد؟ و عادی سازی شما با کشور (امارات) کشورى که او را متهم به حمایت از کودتای نظامی کردید به چه معناست؟ این سخنان شک و تردیدهای زیادی را در درون  و شاید در خارج، نسبت به این روند قدیمی نو شده به وجود آورده است، زیرا تغییرات زیادی رخ داده است.

هدف اصلی  اردوغان براى سیاست «عقب نشینی»،  سیاست « رقابت منطقه ای» و بازگشایی یکباره چندین جبهه از جمله روابط نزدیکتر با رژیم اشغالگر اسرائیل است، این را دو تماس «صمیمی» با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم اسرائیل و نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم  نشان می‌دهد، که پس از آزادی یک زوج اسرائیلی که به اتهام جاسوسی دستگیر شده بودند، داشتند، زیرا او (اردوغان) می‌خواست تمایل خود برای توسعه روابط بین دو طرف و تقویت همکاری مشترک  تأکید کند، بر اساس روایت رسمی ترکیه، وضعیت «بی‌تفاوتی» در روابط با جنبش «حماس»، کاهش فعالیت‌های اعضای اخوان‌المسلمین و سکوت اخیر رسانه‌های این گروه از نمونه‌های آن است.

نزدیکی رئیس جمهور اردوغان با امارات با ساکت کردن سادات بکیر، یکی از برجسته ترین رهبران مافیا، که در حال پخش "ویدیو هفتگی" از ابوظبی در افشای رسوایی های حزب حاکم و طبقه پیرامون مسائل مالی و شخصی رئیس جمهور بود، او به دستاورد بزرگی دست یافت از جمله قاچاق مواد مخدر با پشتوانه اسناد، پخش این برنامه را به طور کامل پس از آغاز نزدیکی ترکیه و امارات متوقف کرد، سادات بیش از دو هفته است که هیچ ویدئویی پخش نکرده است و ممکن است قبل از دیدار اردوغان در فوریه آینده از امارات اخراج شود، علاوه بر یک صندوق سرمایه گذاری ده میلیارد دلاری امارات، اما این مقدار ناامید کننده بود، زیرا اعلام آن مانع از سقوط لیر ترکیه نشد، بلکه آن را افزایش داد و قیمت آن از مرز 13 لیر در برابر دلار گذشت.

امارات متحده عربی می خواهد اردوغان را نسبت به حمایت از جنبش اخوان المسلمین  دور کند و ارتباط او را با اسلام سیاسی قطع کند، و برخی از شرکت‌های بخش دولتی ترکیه ، به‌ویژه شرکت‌های نظامی، مشابه رقابت آن در کشور قطر (یک شرکت تولید تانک خریداری کرد) را بخرد، اینگونه کشور امارات با استفاده از بحران اقتصادی ترکیه به اکثر خواسته های خود دست یافت، علاوه بر این، استفاده ترکیه ازامارات همانند  کارت فشار بر مصر و عربستان سعودی استفاده مى کند ، به ویژه اینکه این روزها روابط این کشور یعنی امارات با دو کشور در بهترین شرایط نیست ، و اطلاعاتی که از منابع نزدیک دیپلماتیک در اختیار ما قرار دارد، نشان می دهد که مصری ها از سفر ولیعهد ابوظبی به آنکارا و تامین میلیاردها دلار برای حمایت از اقتصاد ترکیه ناراضى هستند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه فوریه آینده به ابوظبی سفر خواهد کرد و این اعتقاد وجود دارد که ممکن است این دیدار پوشش یا مقدمه ای برای سفر از قدس اشغالی باشد، زیرا عادی سازی رسمی روابط  قاهره با ترکیه  ممکن است به تپأخیر بیفتد زیرا مصر به سرعت در حال همگرایی با سوریه است، منتظر نتایج انتخابات لیبی و نقش ترکیه در آن و آنچه ممکن است  رویدادهای "دراماتیک" به دنبال داشته باشد.علاوه بر آن، رهبران مصر به رئیس جمهور اردوغان و نیت های او به ویژه در مورد دور شدن از اسلام سیاسی ، اعتماد ندارند. همچنین ایجاد ائتلاف نزدیک با یونان، قبرس، از نظر سیاسی و نظامی،و میراث تضاد تاریخی بین مرجعیت الازهر و مرجعیت سنی استانبول،می تواند عادی سازی روابط با ترکیه را بسیار به تاخیر بیندازد.

ماله قابل تامل این است که اردوغان خواهان عادی سازی و آشتی با همه دشمنان و مخالفان خود است،و به دنبال اینست که به آنها امتیازات غیرمنتظره بدهد،به استثنای همسایه سوری خود. این در حالی است  که عادی سازی روابط با دمشق و حل مناقشات با آن می تواند به یافتن راه حل برای اکثر بحران های داخلی و خارجی فعلی ترکیه، از جمله بحران های مالی و اقتصادی منجر شود،در حالی که این روزها روند گشایش در روابط عرب ها به  ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس با دمشق با سرعت غیرمنتظره ای پیش می رود (به استثنای قطر)،  رئیس جمهور ترکیه مواضع خود را سخت تر می کند او همه فشارها در این راستا از جمله فشارهای روسیه را رد می کند و اصلاً نمی خواهد نام «سوریه اسد» را از کسی بشنود.

دکتر حسن محلی، نویسنده متخصص در امور ترکیه و به ویژه روابط ترکیه و سوریه، در توضیح موضع اردوغان گفت که او یعنی اردوغان در گودالی افتاده است که نمی تواند از آن خارج شود، پس او با بیش از 100هزار سوری از متحدانش که از حمایت مالی او در ادلب و سایر مناطق شمال سوریه و 35 هزارشبه نظامی مسلح از چچن و هزاران جنگجوی اویغور، ترکمن و آذری چه خواهد کرد؟ از آن مهم تر، بیش از نه میلیون شهروند سوری از جمله پنج میلیون آواره در خود ترکیه هستند. آشتی یعنی ترکیه تعداد زیادی از این آوارگان و افراد مسلح را جذب کند و این غیرممکن است. برای او، و مقدمه ای برای انقلابی علیه او، به ویژه از آنجایی که خصومت نژادپرستانه ترکیه با سوری ها به شدت در حال افزایش است.

18 ماهی که ما را از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه جدا می کند، برای رئیس جمهور اردوغان سردرد نگران کننده ای خواهد بود. اپوزیسیون شورای شهر را در دو پایتخت بزرگ یعنی استانبول اقتصادی و آنکارای سیاسی از آن خود کرده است، اکرم امام اوغلو  شهردار استانبول، نامزد احتمالی مخالفان برای ریاست جمهوری احتمال ا زیادى دارد کاندید شود، به گفته سازمان دهندگان تظاهرات مرسین ، شاید تظاهرات عظیمی که در مرسین آغاز می شود، آغاز یک جنبش سازمان یافته علیه رئیس جمهور اردوغان و حزبش، دیکتاتوری و سوء مدیریت او باشد.

«ده سال» باشکوهی که در آن حزب عدالت و توسعه به دستاوردهای عظیم اقتصادی و سیاسی خود تحت رهبری اردوغان دست یافت، به سرعت در حال فروپاشی است و فتوای برخی «شیوخ» درباره «گام» جدید وی برای مبارزه با ربا، کسی را قانع نکرد، و مایه تمسخر آنها بود، اقتصاد سرمایه داری ترکیه از صد سال پیش از استقلال این کشور بر مبنای بهره استوار بوده است و بدهی های ترکیه که بالغ بر 480 میلیارد دلار می شود، طبق قوانین اسلامی بدهی معاف از بهره نیست و بانک های ترکیه عمدتاً ربوی هستند، کاهش نرخ سود از 19 به 15 درصد به این معنا نیست که اقتصاد ترکیه کاملاً اسلامی و غیرربوی شده است.

بحران اقتصادی بزرگترین چالش برای رئیس جمهور اردوغان و حزب عدالت و توسعه است، فقرا که بزرگترین مرکز رشد احزاب آن را تشکیل می دهند با لیر ترکیه معامله می کنند و چیزی به نام دلار نمی شناسند، بزرگترین بازنده سقوط مداوم آن هستند و نرخ بالای تورم بیش از 20 درصد شرایط زندگی آنها را بسیار سخت می کند، برنده بزرگ آن گربه های چاق هستند که با لیر معامله نمی کنند و بیشتر حساب های بانکی آنها به دلار و یورو است.

به نظر می رسد با توجه به نظرات اکثر کارشناسان اقتصادی ترکیه که با آنها تماس گرفتیم دهه باشکوه اردوغان به پایان خود نزدیک شده است و ماه های آینده منتهی به انتخابات سال 2023 برای ترکیه و مردمش سخت و پر از شگفتی های ناخوشایند خواهد بود، خواه روابط با مصر، امارات یا رژیم اسرائیل احیا شود.. دیگر کار از  کار گذشته است و خدا بهتر می داند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا رجب طیب اردوغان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا رئیس جمهور اردوغان عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۵۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به «حراره» و سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران اظهار داشت: این تعاملات نشان‌دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی‌مابین قائل هستند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و زیمباوه، یادآور شد: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای «مانانگا گوا» رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متأثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه‌طلب بوده است.

امیر آشتیانی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال‌طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزیر دفاع تأکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین‌الملل اظهار داشت: متأسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

امیر آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به‌ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین‌المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را درخصوص توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان‌دهنده سیاست‌های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تأثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا (سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت‌های زیمباوه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر می‌کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

کد خبر 6092264 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور