Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: حدود ۷۰ میلیون از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی و حدود ۳۰ میلیون نیز در معرض فرسایش بادی هستند.

به گزارش ایسنا، مسعود منصور در حاشیه نشست کارگروه ملی مقابله با بیان زایی در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۵ به عضویت کنوانسیون مقابله با بیان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی درآمد و متعاقبا در سال ۱۳۸۹ هیات وزیران مصوبه‌ای را گذراند که در آنجا کارگروه ملی مقابله با بیان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی شکل گرفت و اعضای آن نیز شامل نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف و اثربخش، انجمن‌های علمی، سمن‌ها، اساتید، محققان و سایر دستگاه‌هایی که کارگروه ضرورت می‌داند، شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مهمترین رسالت کارگروه هم افزایی همکاری میان همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از تخریب زمین، فرسایش و احیای مناطق بیابانی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیرداری کشور اضافه کرد: حدود دو سه سالی به دلایل مختلف این کارگروه تشکیل نشد. اما در شرایط جدید با استعلام از دستگاه‌های مختلف نمایندگان آنها برای حضور در کارگروه معرفی شدند. رئیس جمهوری نیز وزیر جهادکشاورزی را به عنوان رئیس این کارگروه منصوب کرد.  بر اساس مصوبه هیات وزیران سازمان جنگل‌ها به عنوان دبیرخانه این کارگروه نقش خود را انجام می‌دهد. همچنین قرار است جلسات کارگروه به صورت منظم و مستمر برگزار شود و امیدواریم مصوبات آن به شرایط کشور کمک کند.

منصور در پاسخ به این سوال که میزان فرسایش خاک در کشور چقدر است؟ گفت: بخشی از کشور که حدود ۷۰ میلیون هکتار است در معرض فرسایش آبی به وسیله سیلاب‌ ها و رواناب‌ها است. حدود ۳۰ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض فرسایش بادی است که عدد کمی نیست. از این ۳۰ میلیون هکتار حدود ۱۳.۵ میلیون هکتار به صورت مستقیم متاثر از فرسایش بادی است و به دلیل اثر و نتایجی که بر روی زیرساخت ها و زیستگاه دارد به عنوان مناطق بحرانی قلمداد می‌شود.

وی اضافه کرد: این عرصه ها نسبت به سایر عرصه‌های موجود در کشور برای اقدامات اجرایی در اولویت هستند. البته بقیه عرصه‌ها هم برای اینکه به این شرایط دچار نشوند نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستند.

منصور با بیان اینکه توانسته‌ایم در ۷.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های ذکر شده اقدامات احیا و تثبیتی انجام دهیم، گفت: نکته حائز اهمیت این است که در مناطقی که اقدامات بیابان زدایی و تثبیتی از جمله نهال کاری، بذرکاری، مدیریت رواناب و... انجام می‌شود میزان فرسایش بادی تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت:۳۵۰۰ کیلوگرم بر متر مربع در هر هکتار فرسایش بادی داریم. وقتی عملیات تثبتی انجام می‌شود این عدد به حدود ۳۵ کیلوگرم بر متر مربع می‌رسد که این موضوع از اهمیت اقدامات بیان زدایی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان جنگل ها معرض فرسایش میلیون هکتار فرسایش بادی دستگاه ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ

به گزارش خبرگزاری مهر، شاپور صفری با اشاره به اینکه مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در حوزه قضائی چهارباغ در سال جدید با جدیت بیشتری در حال پیگیری است، مطرح کرد: با اعلام جهاد کشاورزی شهرستان مبنی بر تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی، اقدامات قانونی برای مقابله در همان مراحل ابتدایی اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه این تغییر کاربری‌ها در روستای «قوهه» بخش مرکزی در حال وقوع بود، افزود: با حضور نماینده دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، مدیریت جهاد کشاورزی، عوامل نیروی انتظامی، یگان امداد و کلانتری‌های تابعه و با همکاری شهرداری چهارباغ و ادارات خدمات رسان برق و گاز نسبت به اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی اقدامات مقتضی انجام شد.

دادستان عمومی و انقلاب چهارباغ ارزش این اراضی که از تغییر کاربری آن جلوگیری شده را حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و در خصوص ۱۶۰ قطعه اعمال قانون شده خاطرنشان کرد: در این عملیات اقدامات قانونی در خصوص ۱۶۰ مورد دیوارکشی غیرمجاز، ۱۲ مورد ویلا و بنای غیرمجاز در حال ساخت، ۵۰ مورد دپوی مصالح، ۹ مورد استخر و ۴۵ مورد محوطه سازی انجام شد.

کد خبر 6095144

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌وبلوچستان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • ۷۳ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی ساوجبلاغ آزادسازی شد
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور