اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در ۱۷ روستای آستانه اشرفیه آغاز شد
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۵۸۷۷
بخشدار بخش مرکزی آستانه اشرفیه با اشاره به بحران زباله در روستاهای این شهرستان اظهار داشت : ۷۰ نفر از همیاران محیط زیست در روستاهای مجری طرح تفکیک زباله از مبداء شناسایی و برای آنان کارت شناسایی توسط دهیاران صادر شده است .
وی خاطرنشان کرد: همیاران محیط زیست در روستاهای آستانه اشرفیه ، با مراجعه به در منازل اهالی، آنان را با طرح تفکیک زباله از مبداء آشنا می سازند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته وی، در اجرای این طرح زباله دان های روستاهای مذکور توسط دهیاران جمع آوری و اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در این مناطق آغاز شده است.
وی با تاکید بر ضرورت کاهش حجم زباله های تولیدی در مناطق روستایی این منطقه یادآور شد:بطور متوسط در هر هفته حدود ۱۰ تن زباله در مناطق روستایی بخش مرکزی آستانه اشرفیه تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه این حجم از زباله های تولیدی پیش از این توسط شرکت تعاونی دهیاران بخش مرکزی جمع آوری و در محل انباشت زباله واقع در روستای کشل آزادسرا انتقال می یافت افزود: تخلیه زباله در روستای کشل آزادسرا به یک بحران جدی و زیست محیطی تبدیل شده و از این پس به منظور ساماندهی این منطقه، امکان تخلیه زباله در این جایگاه وجود ندارد.
وی مقابله با بحران زباله و پسماند را نیازمند اجرای طرح های فرهنگی و به ویژه طرح تفکیک زباله از مبدا عنوان و تصریح کرد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در اولویت برنامه ها و فعالیت های دهیاران منطقه قرار گرفته است.
علیزاده ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و همچنین دیگر برنامه های آموزشی و فرهنگی در روستاهای بخش مرکزی آستانه اشرفیه شاهد کاهش تولید زباله در این مناطق باشیم.
بخشدار بخش مرکزی آستانه اشرفیه در پایان از کلیه اهالی مناطق روستایی ، گروه های مردمی و تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند خواست تا در اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء با دهیاران این منطقه مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.
این کارگاه آموزشی با حضور جمعی از همیاران محیط زیست ، دهیاران ، کارشناسان محیط زیست و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در محل سالن اجتماعات فرمانداری آستانه اشرفیه برگزار شد.
بخش مرکزی آستانه اشرفیه با داشتن ۷۱ روستا دارای ۵۹ دهیاری مصوب و حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت است.
برچسبها آستانه اشرفیه مدیریت پسماند گیلانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: آستانه اشرفیه مدیریت پسماند گیلان آستانه اشرفیه مدیریت پسماند گیلان اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء بخش مرکزی آستانه اشرفیه محیط زیست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
اَنجدان از روستاهای قدیم اراک، مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده است و امروزه از مقاصد و جاذبههای گردشگری استان مرکزی محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، در قسمت مرکزی اراک در دهستان مشکآباد روستای دیدنی به اسم انجدان وجود دارد. این روستا در منطقهای کوهستانی است و دو کوه برف شاه و کوه چشمه در پیرامون آن قرار گرفتهاند و غارهای زیادی نیز در مجاورت این روستا قرار دارد.
آب و هوای خوب و مطبوع و وجود چشمهسارها، این روستا را به مکانی دلپذیر برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است، به نحوی که بسیاری از شهرهای اطراف آخر هفته را در این روستای خوش آب و هوا میگذرانند.
فاصله انجدان تا شرق اراک ۳۷ کیلومتر است و ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا بعد از قرن ۹ قمری خاستگاه نویسندهها و ادیبان زیادی بوده است که تعدادی از آنها از جمله شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی و ملأ داعی انجدانی هستند.
روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیهها و مساجد زیادی دیده میشود که نشان میدهد فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی دارد. تعدادی از این مساجد همچون مسجد جامع که قدمت آن به قرنهای آغازین اسلام بازمیگردد و از آثار تاریخی این روستا به شمار میرود.
از دیگر آثار تاریخی روستای انجدان بقعههای زیبای آن است که از میراث ارزشمند به جای مانده دوره صفوی محسوب میشود.
واژه «انجدان» معرب واژه «انگدان» است و قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش بازمیگردد. در متون تاریخی از آن به عنوان «انکوره» و «انغوزه» نیز نام برده شده است.
نام این روستا برگرفته از نام گیاه انگدان است که صمغ آن در این روستا تولید میشود و برای صادرات به کشورهای دیگر نیز استفاده میشود. نام انجدان در منابع قدیمی بهصورتهای انکوان و انکدان نیز آمده است.
چنانکه از منابع برمیآید، استفاده از واژه انجدان پس از اقامت امامان اسماعیلی در این محل رواج یافته است، از پیشینه کهن انجدان تا سده هشت قمری، ۱۴ میلادی آگاهی دقیقی به جز سنگ قبرهای یافت شده و اطلاعات محلی در دست نیست.
ناحیهای که امروزه انجدان در آن قرار دارد، در سدههای نخستین اسلامی (احتمالاً) جزو کوره دوراخور قم بوده است، اما در هیچیک از منابعی که از دوراخور نام بردهاند، به انجدان یا نامی مشابه آن اشاره نشده است.
این روستا ۱۰ سال است که به روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی تبدیل شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است، از زمانی که روستای انجدان به روستای هدف گردشگری تبدیل شده قیمت زمینهای آن افزایش پیدا کرده است و عدهای از جوانان نیز به این روستا مهاجرت کردهاند.
بیشتر اهالی روستا کشاورز و دامپرور هستند و محصولاتی از جمله گردو، بادام و انگور به عمل میآوردند. صنایع دستی پر رونق این روستا گلیمبافی، قالیبافی و منبتکاری است که حتی میتوانید آنها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.
یکی از آئینهای سنتی این روستا چغچغهزنی است که در ایام محرم رواج دارد و حتی در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است. ایام محرم در این روستا بسیار پر شور برگزار میشود و بسیاری از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم ویژه خود را به این روستا میرسانند.
غارهای بزرگ و کوچک زیادی در روستای انجدان وجود دارد که علاقهمندان به غارنوردی از آنها دیدن کنند. غار گیوهکش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه از غارهای معروف این روستا است.
چشمههای زیادی در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که طراوت و شادابی خاصی را به باغها و کوچههای روستا داده است. در بسیاری از کوه باغها مسیری از جریان آب وجود دارد که جذابیت باغهای اطراف را دوچندان کرده است.
این روستا موزه مردمشناسی نیز دارد و علاقهمندان میتوانند برای بازدید و تماشای اشیای تاریخی و فرهنگی که با سبک زندگی و فرهنگ مردم مرتبط است، به این موزه بروند. بر اساس نقل قولهای گوناگون روستا در حمله مغولها به ایران به شدت آسیب دید و مردم برای فرار از گزند مغولها در زیر روستا نقب حفر کردند و در زیر زمین مشغول به کار شدند.
قدمت این روستا را بیش از هزار سال تخمین زدهاند. سنگ قبری نیز در یکی از قبرستانهای این روستا به دست آمده که متعلق به نوه سلمان فارسی است. در این سنگ اشاره به انجدان اصفهان شده است.
شهر اراک قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در گذشته زیر نظر اصفهان اداره میشده است و در منطقه روستای دیگری به این نام وجود ندارد. این احتمال است که سلمان فارسی زاده این روستا بوده و از اهالی این روستا محسوب میشده است؛ این سنگ قبر هماکنون در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری میشود.
با در نظر گرفتن این واقعیت، احتمالاً قدمت این روستا به قبل از اسلام باز میگردد.
کد خبر 747295