Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ۳۰ روز اول دولت سیزدهم ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد، این روند در ماه‌های بعد نیز پرشتاب پیش رفت تا به امروز که مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به بیش از ۱۰۶ میلیون دوز رسیده است.

خبرگزاری میزان - روزنامه ایران نوشت: تابستان سیاه ۱۴۰۰، آوار کرونا بر سر بیمارستان‌ها و کادر درمان، دعوا و درگیری در صف‌های شلوغ برای تزریق واکسن، به صفر رسیدن ذخیره واکسن، افزایش فوتی‌ها تا مرز ۷۰۰ قربانی در روز و ۵۰ هزار مبتلا، مردم مضطرب و دل نگران و افزایش روز‌به‌روز نارضایتی‌های اجتماعی از نبود شفافیت دولت قبلی در رابطه با تهیه و خرید واکسن، بی‌توجهی به طولانی شدن پیک مرگبار پنجم و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. این‌ها تنها بخشی از میراث به‌جا مانده دولت قبل بود که دولت سیزدهم باید از دل این بحران‌ها و کوران موج پنجم ویروس دلتا عبور می‌کرد.

مسئولان وقت عدم تأمین واکسن را به  اف‌ای تی اف و نبود ارز و تحریم‌ها نسبت می‌دادند و در این میان به‌دلیل عدم واردات واکسن کم‌کم صدای اعتراض‌ها از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و مردم سرگردان در صف‌های واکسیناسیون بالا گرفته بود. گذر از این مرحله سخت و بغرنج مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم بود.

همگان منتظر بودند با روی کار آمدن رئیس‌جمهور و تیم جدید نقشه‌ای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود تا تلفات روزانه ویروس دلتا به حداقل برسد. در این میان البته صدای گلایه‌های کسبه و اصناف گوش همگان را پر کرده بود. رونق اقتصاد کشور و بازگشایی مشاغلی که ۱۸ ماه تعطیل شده بودند به واردات واکسن و واکسیناسیون گسترده عمومی گره خورده بود.

کادر درمان خسته و کلافه بودند و به‌علت نایاب شدن سرنگ و نشت دارو‌های رمدسیویر و فاویپیراویر به بازار آزاد اوضاع درمان کشور به آشفته بازاری بدل شده بود. با طولانی و سخت شدن پیک پنجم و واکسیناسیون تنها ۴ میلیون دوز اول واکسن آمار مرگ‌های روزانه حول و حوش عدد ۷۰۰ می‌چرخید و این یعنی هر دو دقیقه یک نفر جانش را بر اثر این ویروس از دست می‌داد به طوری که رؤسای بیمارستان‌های پایتخت اعلام کردند سردخانه‌ها جا ندارند و حتی تصاویری از دفن اجساد در خارج از آرامستان‌ها در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شد.

با همه این تفاسیر رکورد‌های ابتلا و بیماران حاد کریتیکال روز به روز اعداد جدیدی را در منحنی شیوع اپیدمی ثبت می‌کردند غافل از آنکه راهکاری برای خروج از پیک پنجم ارائه شود. مسئولان پیشین هر اندازه به روز‌های پایانی‌شان نزدیک می‌شدند از زیر بار مسئولیت سنگین‌شان یعنی تأمین واکسن به بهانه‌های جورواجور شانه خالی می‌کردند. تزریق واکسن به شکل قطره چکانی در مراکز تجمیعی ادامه داشت و سالمندان منتظر در صف‌های پر ازدحام اغلب دست خالی به خانه بازمی گشتند.

درخواست‌های مردم نیز متوجه خرید واکسن و واکسیناسیون عمومی بود که بر همین اساس دکتر رئیسی پس از انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون عمومی و البته نجات جان بیماران کرونایی را دو مؤلفه اصلی در مقابله با بحران کرونا عنوان کرد. وی در همان روز‌های تحلیف به داروخانه ۱۲ فروردین رفت و پس از آن مقرر شد دارو‌های مورد نیاز طی روز‌های آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم.

مقصد بعدی وی بیمارستان امام خمینی بود که از نزدیک در جریان کم و کاستی‌های حوزه درمان، مطالبات معوق و خستگی مفرط کادر درمان قرار گرفت و البته حضور رئیس جمهور پس از ۲۲ ماه از شیوع اپیدمی در مرکز درمانی برای پرستاران و پزشکان خسته از پاندمی نوعی دلگرمی به حساب می‌آمد. پس از بازدید از بیمارستان وی دستور داد پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه باشد.

تزریق سلامت به رگ‌های ایرانیان

رئیس جمهور در ادامه مأموریت ویژه برای عبور از دل بحران نفسگیر از همان نیمه‌های مرداد ماه دستور داد تا ضمن توجه به تولید داخل هر چه سریع‌تر واردات واکسن در دستور کار دولتمردانش قرار بگیرد. در این میان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر مأمور شدند تا آبان ماه بیش از ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کنند. طولی نکشید که قول و قرار‌های دولت جدید محقق شد و تنها در ۳۰ روز اول دولت سیزدهم ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد.

در نهایت پس از فراز و فرود‌های فراوان در نیمه نخست سال‌جاری، وزارت بهداشت از حذف گروه‌های سنی در اولویت تزریق واکسن خبر داد. اعلام چنین خبری به مثابه تزریق سلامت در رگ‌های ایرانیان می‌بود و شور و امید دوباره‌ای را به جامعه مضطرب به ارمغان آورد. سفارش خرید ۱۵۶ میلیون دوز واکسن در ۱۰۰ روز اول دولت رئیسی موجب شد در اواخر شهریور ماه با تزریق نزدیک به یک و نیم میلیون دوز واکسن، رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا در ایران بشکند.

همچنین آمار تزریق واکسن به ۶ برابر ماه‌های پیش از مرداد رسیده بود به طوری که تاکنون مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دوز رسیده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد ۹۰ درصد ایرانیان بالای ۱۲ سال و در اولویت تزریق واکسن یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و نزدیک به ۷۵ درصدشان نیز واکسینه کامل شده‌اند. در این میان تنها حدود ۱۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال مشمول دریافت واکسن (۶۷ میلیون با احتساب اتباع) هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: توییت وزیر بهداشت درباره تحقق واکسیناسیون جمعی

بر این اساس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سهولت و تشویق افراد واکسینه نشده دستور داد واکسیناتور‌ها به شکل خانه به خانه برای تزریق واکسن مراجعه کنند. همه این اتفاقات در حالی کمتر از ۳ ماه در کشور رقم خورد که کسب و کار‌ها راه افتادند، آرامش به بیمارستان‌ها بازگشت و تخت‌های غیر کرونایی وارد مدار شدند و از همه مهم‌تر بخشی از مطالبات معوق کادر درمان بخصوص پرستاران پرداخت شد.

در ادامه بازگشایی مشاغل و حذف تردد‌های بین شهری، دولت اعلام کرد تزریق واکسیناسیون تا آبان ماه به ۱۰۰ میلیون دوز خواهد رسید و کم‌کم زمزمه‌های بازگشایی در‌های مدارس و دانشگاه به روی دانش‌آموزان و دانشجویان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بذر امید و نشاط را در دل خانواده‌ها زنده کرد.

گرچه که با تزریق بیش از ۱۰۵ میلیون واکسن جامعه به ایمنی جمعی نزدیک می‌شد و تعداد موارد فوت در نیمه دوم آبان ماه یک مرتبه بعد از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ سد عدد سه رقمی را شکست و موارد ابتلا به روزانه ۳ هزار مبتلای جدید و مرگ و میر دو رقمی رسید، اما در این میان دولت حتی یک بار نیز از پایان و شکست کرونا با واکسیناسیون عمومی حرفی به میان نیاورد.

 

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: واکسیناسیون کرونا دولت سیزدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا دولت سیزدهم میلیون دوز واکسن دولت سیزدهم تزریق واکسن کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۶۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور