Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، شرایط آب و هوایی، مراتع بکر، کوه‌ها و جنگل‌ها باعث شده استان ایلام یکی از مناطق مستعد توسعه فعالیت‌های دامداری و دامپروری باشد.

استان ایلام هم اکنون با داشتن ۲.۵ درصد از جمعیت دامی کشور و تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز و سفید یکی از استان ها‌ی پیشرو در زمینه تولیدات دامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند دامداری و دامپروری از گذشته تاکنون در استان ایلام نشان داده است این استان جایگاه و منطقه‌ای مناسب برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با دام است.

در این ارتباط هر چند تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، اما همچنان بیشتر دامداری‌ها به شکل سنتی و بدون برنامه ریزی و نقشه راه فعالیت می‌کنند.

دامداری‌های استان ایلام این روز‌ها با دردسر‌های نبود نهاده‌های دامی دست و پنجه نرم می‌کنند و با متحمل شدن ضرر و زیان فراوان، محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که نیاز سالانه ۵ هزار تنی نهاده‌های دامی در استان به ۳۰ هزار تن در سال به علت خشکسالی رسیده و تعداد مازاد دام عشایر نیز به ۳۰۰ هزار رأس افزایش یافته است.

به هر حال با وجود اینکه دولت دام مازاد را خریداری می‌کند و به ازای هر یک کیلوگرم گوشت دام خریداری شده سه کیلوگرم جو یارانه‌ای تحویل می‌دهد، اما مشکلات تأمین نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد.

افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت‌های غیراصولی فروش شیر و حمایت نشدن دامداران و عشایر از سوی مسئولان سبب شده طی ماه‌های گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از واحد‌های دامداری در سطح استان باشیم که ادامه این روند می‌تواند ضربات جبران ناپذیری را به صنعت دامداری وارد کند.

فعالیت یک هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی و نیمه صنعتی در ایلام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: استان ایلام از دیرباز مهد و تمدن دام و دام داری بوده است.

درخشنده رحیمی اضافه کرد: دامداری یک ریشه تاریخی در استان داشته و شغل بسیاری مردم منطقه از قدیم بوده است، بنابراین بیشترین استعداد و پتانسیل استان در بخش دام و طیور در استان ایلام است.

او افزود: استان ایلام دارای ۲ میلیون واحد دامی و بیش از یک هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی و نیمه صنعتی در بخش دام و طیور است.

رحیمی در خصوص نهاده‌های دامی تصریح کرد: با توجه به کمبود‌هایی که در این حوزه وجود داشت دولت وارد عمل شده و سامانه‌ای تحت عنوان سامانه بازارگاه تهیه و هم اکنون نهاده‌ها در این سامانه به دامداران توزیع می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: نهاده‌ها بر اساس جمعیت دامی استان توزیع می‌شود.

تأمین نهاده دامداری از طریق سامانه بازارگاه

او عنوان کرد: سامانه بازارگاه برای بخش طیور ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را تأمین می‌کند، چون کالای استراتژیک است و در بخش دام بین ۳۰ تا ۴۵ درصد نهاده دامی استان‌ها را تأمین می‌شود.

رحیمی افزود: همان مقدار که سامانه بازارگاه نهاده در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار می‌دهد، به همان میزان نیز در بین دامداران توزیع می‌شود.

او گفت: نهاده‌ها به ۲ روش نیز توزیع می‌شوند، دامدارانی که طرح صنعتی دارند این دامداران نهاده‌ها را به صورت خام تحویل می‌گیرند.

معاون جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: دامدارانی که دام سبک، دام غیرصنعتی و روستایی دارند، از طریق اتحادیه دامداران استان به آن‌ها نهاده تخصیص داده می‌شود.

توزیع ۷۵۰۰ تن نهاده دامی بین عشایر ایلام

مدیر کل امور عشایری ایلام  اظهار داشت: سایه شوم خشکسالی در مناطق عشایری استان ایلام تأثیر آن بیشتر است، عشایر استان در سال‌هایی که وضعیت نزولات آسمانی خوب است تقریباً میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد علوفه دام خود را از مراتع استان که قابلیت خوبی هم دارد تأمین می‌کردند.

فرشاد یاسمی افزود: متأسفانه امسال به دلیل شرایط سخت خشکسالی، نهاده‌های دامی تنها تأمین کننده خوراک دام عشایر است.

او بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تأمین نهاده دامی عشایر، سهمیه‌ای که به امور عشایری استان اختصاص داده می‌شود بین اتحادیه‌های استان و عشایر توزیع می‌شود.

یاسمی عنوان کرد: تا به امروز نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دولتی بین عشایر استان توزیع شده است.

او با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان قرار شد هفت هزار و ۲۰۰ تن نهاده به عشایر استان اختصاص پیدا کند، افزود: از این میزان تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ تن توزیع شده است.

یاسمی عنوان کرد: با توجه به اینکه شرایط خشکسالی در استان یک شرایط حاد است، نیاز علوفه دامی عشایری استان ۳۰ هزار تن در سال است.

باتوجه به مشکلات دامداران و عشایر استان ایلام نیاز است دولت توجه ویژه‌ای به این قشر که بیشترین اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، داشته باشند.

منبع:مهر

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهاده دامی افزایش قیمت سامانه بازارگاه نهاده های دامی جهاد کشاورزی توزیع می شود استان ایلام عشایر استان نهاده ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص همه نهاده‌های وارداتی از بندر امیرآباد

دکتر حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی مازندران در نشستی که با حضور دادستان شهرستان بهشهر، مدیرکل بندر امیرآباد و سایر مسئولین شهری در بندر امیرآباد برگزار شد گفت: با توجه به نظارت‌های شبانه روزی همکاران بخش قرنطینه اداره دامپزشکی شهرستان بهشهر و اقدامات انجام گرفته، تمامی محموله‌های نهاده وارداتی که اجازه تخلیه آن توسط دامپزشکی صادر شد برابر ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مجوز ترخیص گردید.

او افزود: با توجه به سیاست‌های دولت مردمی و در راستای رشد و جهش‌های حمایت از تولیدات دامی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در کمترین زمان ممکن نسبت به تعیین تکلیف نهاده‌های وارداتی اقدام می‌کند.

دکتر آقاپور کاظمی با اشاره به دقت و جدیت نظارت‌های دامپزشکی، گفت: اقدامات دامپزشکی مازندران نشان داد در حفظ سلامت شهروندان کوتاه نخواهد آمد کما اینکه در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن نهاده در بنادر سه گانه استان اجازه تخلیه داده نشد و حتی در نخستین روز از سال جدید نیز با وجود تعطیلات نوروزی طی اجرای طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی ۵هزار تن نهاده فاسد به کشور مبدا عودت شد.

دادستان بهشهر نیز در این دیدار ضمن تقدیر از اقدامات دامپزشکی از شرکت‌های وارد کننده نهاده خواست در اسرع وقت نسبت به تخلیه نهاده‌های ترخیص شده از سوی دامپزشکی اقدام کنند.

اداره کل دامپزشکی مازندران در راستای نظارت‌های شبانه روزی و تسهیل در امور ترخیص نهاده‌ها نسبت به استقرار نیروی دولتی و همچنین مسئول فنی و بهداشتی بخش خصوصی در بنادر سه گانه استان اقدام نموده به طوری که هیچ کشتی صورت ورود به بنادر مشکلی در ۲۴ساعت شبانه روز جهت نمونه گیری، آزمایشات و صدور مجوز تخلیه محموله‌ها ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع
  • کشف ۵۴ تن نهاده دامی و آرد خارج از شبکه توزیع در شهرستان پلدختر
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبود‌های عشایر
  • ترخیص همه نهاده‌های وارداتی از بندر امیرآباد
  • آمادگی بسیج سازندگی برای برطرف کردن مشکلات و کمبودهای عشایر
  • تعامل دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد شهید ایلام بی‌نظیر است
  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • دست‌درازی به دختر خردسال توسط پدر | مادر با مفتول شوهرش را کشت!