Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@14:10:40 GMT

روند صعودی شاخص قیمت کالاهای صادراتی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۷۵۹۶

روند صعودی شاخص قیمت کالاهای صادراتی

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی نسبت به فصل قبل ۲۰.۸ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ (١٣.٧ درصد) حدود ٧.١ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز آمار، قیمت کالا‌های صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح شاخص قیمت کالا‌های صادراتی از کلیه کد‌های تعرفه صادراتی کشور سال ١٣٩۵ (سال پایه) استفاده شده است. داده‌های مورد استفاده در این طرح از آمار‌های ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل تابستان ١۴٠٠ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است؛ لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن‌ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه داده‌های قطعی سال ١۴٠٠ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی
در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل قبل ۲۰.۸ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ (١٣.٧ درصد) حدود ٧.١ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) نسبت به فصل قبل ٢.٠ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ (٣.٣ درصد) حدود ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد و…» (٢,٧ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «اشیا هنری، اشیا کلکسیون یا عتیقه» (١٧١.١ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه
در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶۰.۶ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١۴٠٠ (١٩٣.١ درصد) ٣٢.۴ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٤.٠ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١٤٠٠ (١٢.٧ درصد) ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و …» (۳۲.۱ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و…» (۶۷۴.۵ درصد) است.

تورم سالانه
در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر با ۷.۱۹۱ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه‌ی بهار ١۴٠٠ (١٩٣.٩ درصد) ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالا‌های صادراتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر با ٩.٩ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه بهار ١۴٠٠ (۶.۹ درصد) حدود ٣.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد و …» (۶۵.۴ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» (۴۲۳.۸ درصد) است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شاخص مرکز آمار قیمت کالاهای صادراتی واحد درصد افزایش داشته فصل تابستان ١۴٠٠ تورم نقطه به نقطه مبتنی بر داده اصلی طبقه بندی HS مربوط به گروه نسبت به فصل بهار ١۴٠٠ تورم فصلی ٧ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران

به گزارش خبرنگار مهر، نعمت الله حاتمی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسی ستاد تنظیم بازار شهرستان در قالب سه تیم به صورت روزانه برای نظارت بر قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در شهرستان فعال شده است

وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار در اقلام کالاهای اساسی مورد رضایت مردم و مسئولین نیست و همه دستگاه‌های عضو باید به وظایف قانونی خود عمل کنند

حاتمی با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی بازار و رصد قیمت‌ها ادامه دارد، افزود: برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و ممانعت از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و دیگر تخلفات، انجام گشت‌های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار ضروری است.

وی افزود: مسئولان شهرستان باید وضعیت عرضه کالاهای اساسی را رصد کنند و اجازه سودجویی را به متخلفان ندهند.

معاون سیاسی فرماندار دهلران از عموم مردم این شهرستان خواست چنانچه اطلاعی از وقوع هرگونه تخلف دارند مراتب را طی تماس با شماره ۱۲۴ اطلاع دهند تا برخورد قانونی و قاطع شود.

حاتمی با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی، تصریح کرد: نظارت در سطح شهرستان باید تقویت شود و مصوبات ستاد تنظیم بازار باید اجرایی شوند

وی به راه اندازی دوشنبه بازار و جمعه بازاربرای عرضه برخی محصولات و کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت عمده و پایین‌تر از نرخ بازار در شهرستان خبر داد؛ گفت: جهاد کشاورزی و شهرداری باید به قید فوریت مکانی برای این بازار جانمایی کنند.

معاون سیاسی فرماندار ویژه شهرستان دهلران گفت: مسئولان باید برابر مسولیت که پذیرفته‌اند باید پای کار باشند و مطالبات به حق مردم در حوزه‌های مختلف پیگیری کنند.

کد خبر 6088093

دیگر خبرها

  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید