Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه گرامیداشت روز دانشجو و برگزاری نشست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نمایندگان اتحادیه ها و تشکل های دانشجویی در روز شنبه 13 آذر خبرگزاری دانشجو به منظور اطلاع از مطالبات فعالین دانشجویی از وزیر بهداشت به گفتگو با تعدادی از آنها پرداخته است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در آستانه گرامیداشت روز دانشجو نشست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان اولین وزیر کابینه دولت سیزدهم با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برگزار خواهد شد خبرگزاری دانشجو به منظور اطلاع از مطالبات فعالین دانشجویی از وزیر بهداشت با محمد امین جعفری، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان، علی بزرگخو، دبیر دفتر تحکیم وحدت، سعید خلیفه، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی، مهدی دشتبانی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و محمد حسین عباسی، مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی کشور به گفتگو پرداخته که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جعفری، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به مطالبات این اتحادیه دانشجویی جهت ارائه در نشست با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: در این نشست بحث افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، کندی انتصابات در وزارت بهداشت و همچنان مدیریت کرونا در کشور و سرعت واکسیناسیون مطرح خواهند شد.

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که در این نشست مطرح خواهد شد وضعیت مالی و اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی است چرا که با شیوع ویروس کرونا دانشگاه‌های علوم پزشکی با وضعیت تابسامانی در پرداخت حقوق پرسنل و اساتید و تامین دارو مواجه اند و از طرفی دانشگاه‌ها بسیار بدهکار شده اند؛ از این رو سوال ما از وزیر بهداشت این خواهد بود که برای تراز مالی منفی وزارت بهداشت چه برنامه‌ای دارد.

جعفری، با بیان اینکه ما در این نشست پیشنهاد‌هایی از جمله خرید خدمت توسط اساتید، ایجاد کلینیک‌های بالینی مشترک و کاهش هزینه کرد‌ها با کاهش پرسنل را برای رفع مسائل مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه خواهیم کرد، گفت: هزینه حق الزحمه‌ای که به اساتید تمام وقت در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌شود تقریبا یک سوم بخش خصوصی است و همین مسئله موجب شده تا اساتید میل بسیار زیادی برای خروج از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی درمانی داشته باشند و این مسئله‌ای است که موجب شده وقت اختصاص یافته از طرف اساتید به دانشجویان و بیماران بخش دولتی به شدت کاهش یابد.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان، گفت: طبق قانون اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی نباید در بخش خصوصی فعالیت کنند، اما آنچه که در عمل اتفاق افتاده این است که اساتید وقت کمتری را به دانشجویان اختصاص می‌دهند که قطعا از تبعات آن تربیت دانشجویان بی سواد وکاهش کیفیت خدمات درمانی در مراکز دولتی در بلند مدت است. با این وجود پیشنهادی که ما در این راستا به وزیر بهداشت ارائه خواهیم کرد یکسان سازی حق فنی در بخش دولتی و خصوصی است که در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از جانب رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شده، اما این موضوع به دلیل هزینه بر بودن روی زمین مانده است؛ از این رو می‌طلبد تا وزیر بهداشت پیگیری‌های لازم را در مجلس و دولت انجام دهد که این مسئله هم حل شود.

جعفری، با اشاره به اینکه در نشست فعالان دانشجویی با وزیر بهداشت به وضعیت فرهنگی بسیار نامناسب دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اشاره خواهیم کرد، گفت: پروتکلی برای وضعیت پوشش حرفه‌ای نظام سلامت وجود دارد، اما این پروتکل کنار گذاشته شده است و نظارتی روی آن صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی وزارت بهداشت و وزارت علوم صرفا به برنامه‌های کمی و ارائه گزارش محدود شده، تصریح کرد: سوالی که در نشست با وزیر بهداشت طرح خواهیم کرد این است که با وجود برگزاری این همه برنامه و جشنوار‌های نشریات، قرآن و ورزش این برنامه‌ها تا چه میزان در بعد اخلاقی در تعمیق دانشجویان موثر بوده اند. ما معتقدیم که باید در برنامه‌های فرهنگی وزارت بهداشت بازاندیشی صورت بگیرد تا به سمت برنامه‌های کیفی پیش برویم.

همچنین بزرگخو، دبیر دفتر تحکیم وحدت در مورد مطالبات و برنامه‌های نمایندگان این اتحادیه دانشجویی در نشست فعالان دانشجویی با وزیر بهداشت گفت: محور کلی بحث‌های نمایندگان دفتر تحکیم وحدت در مورد حکمرانی هوشمند در نظام سلامت خواهد بود که شامل چند بخش است.

وی با بیان اینکه ما در این نشست برای زنجیره تامین کالا‌های سلامت محور و رصد جدی دارو و تجهیزات طرح‌هایی را ارائه خواهیم کرد، افزود: لزوم سرمایه گذاری بیمه‌ها روی نسخه‌های الکترونیکی در جهت جلوگیری از اشتباهات پزشکی و ایجاد سیستم‌های جلوگیری از قاچاق از جمله پیشنهاداتی هستند که در این نشست ارائه خواهند شد.

بزرگخو، تصریح کرد: همچنین در این نشست به موضوع نظام پرداخت، جمعیت، ناباروری، سقط جنین، حکمرانی هوشمند در زمینه استارت آپ‌های نظام سلامت، تقویت بستر‌های مشارکت مردمی و جنبش خیرین سلامت و همچنین تقویت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه سلامت عمومی خواهیم پرداخت و پیشنهاداتی را ارائه خواهیم کرد.

محمد حسین عباسی، مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: بنده به عنوان نماینده دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این نشست به حضور بسیج دانشجویی در خط مقدم دفاع از انقلاب و ولایت و همچنین تداوام این حرکت با قدرت بیشتر در دوره جدید خواهم پرداخت.

وی با بیان اینکه بنده در این نشست بر لزوم تحول فرهنگی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید خواهم کرد، افزود: در این نشست به فعالیت‌های بسیج دانشجویی در صحنه‌های حساس از جمله مقابله با کرونا شامل حضور در کنار کادر درمان، تولید اقلام مورد نیاز از جمله ماسک و مشارکت در طرح مواسات و همدلی اشاره خواهد شد. همچنین به بیان فعالیت‌های بسیج دانشجویی در اکثر دانشگاه‌های کشور در حوزه واکسیناسیون و همچنین مشارکت دانشجویان بسیجی در واکسیناسیون عمومی در محل سازمان بسیج دانشجویی و حرم مطهر امام رضا (ع) می‌پردازم.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی از سال ۹۷ با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب به موضوع مسئله یابیورود کرده، افزود: ورود بسیج دانشجویی به نقش آفرینی‌های تخصصی که یکی از اهداف این مجموعه در کنار تربیت نیرو‌های تراز انقلاب اسلامی است از دیگر موضوعاتی است که در نشست با وزیر بهداشت مطرح خواهد شد.

عباسی با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی امروز افتخار دارد که پرچم مسئله محوری را به دست گرفته و بسیاری از مسائل نظام سلامت و جمعیت با محوریت تشکل‌ها پیگیری می‌کند، تصریح کرد: تاکنون پنج مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی شده اند؛ اما این مراکز نیازمند حمایت و ارتباط بیشتر با وزارت بهداشت هستند و تا این ارتباط به خوبی شکل نگیرد ممکن است برخی بر این جریان سوار شوند.

وی با بیان اینکه پیش از این اولویت‌های ده گانه‌های بسیج دانشجویی در حوزه سلامت در قالب بیانیه‌های مختلف عنوان شده اند با این وجود اولویت‌های مطرح شده در این بیانیه‌ها بار دیگر در نشست فعالان دانشجویی با وزیر بهداشت بازخوانی می‌شوند، اضافه کرد: ما در این نشست به موضوع جمعیت تاکید ویژه‌ای خواهیم کرد چرا که وزارت بهداشت در این حوزه بسیار تاثیر گذار است، چون این مسئله می‌تواند در آینده به یک بحران تبدیل شود و تاثیرات ناگواری برای کشور به همراه داشته باشد.

مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: با توجه به اینکه بسیج دانشجویی در مسائل صنفی همواره زبان گویای دانشجویان است بنده در این نشست بار دیگر پیگیر افزایش حقوق دستیاران پزشکی خواهم بود و همچنین بر لزوم تغییر اولویت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و توجه به پژوهش‌های فایده محور و مسئله محور، تغییر سیتم ارتفاء اساتید، لزوم نظارت بیشتر در استان‌ها و به ویژه شهرستان‌های کوچک‌تر و لزوم تغییر سریع مسئولین دانشگاه‌ها تاکید می‌کنم.

وی تصریح کرد: مسئله بعدی که به آن اشاره خواهم کرد دانشجویان تعهدی هستند که به تدریج در حال فارغ التحصیل شدن هستند، اما در به کارگیری آن‌ها مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات قبل از تبدیل شدن به بحران باید برطرف شوند.

عباسی به بحث افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در چند وقت اخیر اشاره کرد و افزود: پیشنهاد ما در رابطه با افزایش ظرفیت دانشجویان رشته‌های پزشکی به وزیر بهداشت تامل بیشتر و پرهیز از تصمیمات شتاب زده در این زمینه خواهد بود.

وی بیان کرد: بسیج دانشجویی طبق وظیفه ذاتی که دارد در این نشست آمادگی خود را برای کمک به وزیر بهداشت اعلام خواهد کرد.

خلیفه عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: نمایندگان این اتحادیه در نشست با وزیر بهداشت به طور مفصل و با ارائه آمار و ارقام به موضوعاتی از قبیل افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، کمبود متخصص، توزیع نامناسب پزشک و تعارض منافع در نظام سلامت خواهند پرداخت.

وی افزود: همچنین یکی از موضوعاتی که نمایندگان این اتحادیه به آن می‌پردازند عدم استفاده از ظرفیت طب سنتی در درمان کرونا است، چون وزارت بهداشت تاکنون پاسخ قانع کننده‌ای در این رابطه ارائه نکرده است.

دشتبانی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: نمایندگان این اتحادیه دانشجویی در نشت فعالان دانشجویی با وزیر بهداشت در مورد بحث تعارض منافع و نقش انحصار طلبی برخی پزشکان در جلوگیری از تحول در نظام سلامت کشور به بیان نظرات خود خواهند پرداخت. همچنین محور‌های مطالبات مطرح شده از سوی این اتحادیه در نامه به رئیس جمهور به ویژه در حوزه نظام سلامت بازخوانی خواهند شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزیر بهداشت روز دانشجو فعالان دانشجویی تعارض منافع حکمرانی هوشمند نظام سلامت دانشگاه های علوم پزشکی نمایندگان این اتحادیه نشست با وزیر بهداشت سازمان بسیج دانشجویی اسلامی دانشجویان بسیج دانشجویی ارائه خواهیم عضو شورای مرکزی وزیر بهداشت نظام سلامت افزایش ظرفیت وزارت بهداشت دانشگاه ها برنامه ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۹۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی ساعت ۷ صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با عنوان "پویش سلامتی را قدم بزن" و باشعار "سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی" برگزار شد.

بیشتر بخوانید

برگزاری همایش پیاده روی کارکنان سپاه قمربنی هاشم(ع) در شهرکرد

این همایش با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، از ستاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد واقع در بلوار کاشانی برگزار شد.

برپایی ایستگاه سلامت غربالگری فشارخون و دیابت، ایستگاه نقاشی ویژه کودکان، ایستگاه مشاوره سلامت روان و جوانی جمعیت، تجلیل از خانواده ها، اجرای حرکات نمایشی باحضور ورزشکاران حرفه ای، اجرای موسیقی زنده، ورزش صبحگاهی، قرعه کشی و اهدای جوایز از برنامه‌های جانبی این همایش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی