Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در کنار اهداف مهمی ازجمله بی‌اعتبار کردن اسناد عادی به‌عنوان منشأ بسیار از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی دارای نواقصی ازجمله تهدید کردن مالکیت عمده کشاورزان بر زمین‌های کشاورزی است. از این‌ رو ضروری است تا مجلس در کنار برطرف کردن ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان، این ایراد را نیز برطرف کنند تا قانون مذکور موجب ایجاد چالش‌های جدید برای حاکمیت و مردم نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتبار اسناد عادی در کشور که سبب به حاشیه رانده شدن اسناد رسمی شده است، معضلات و مشکلات زیادی را برای کشور رقم‌زده است. مواردی مانند فرار مالیاتی، زمین‌خواری، فروش یک ملک به چند نفر، افزایش قابل‌توجه پرونده‌های قضایی و زمان رسیدگی به آن‌ها و فرار از دِین از مهم‌ترین آسیب‌های اقتصادی–اجتماعی ناشی از اعتبار اسناد عادی هستند.

در نهایت برای کاستن از این آسیب‌ها مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ طرحی را تحت عنوان «طرح ارتقاء اعتبار اسناد رسمی» اعلام وصول کرد. این طرح در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با تغییر نام و تحت عنوان «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طرح مذکور به دلیل مواجه‌شدن با ایرادات شورای نگهبان به مجلس بازگرداند شد.

پس‌ از آنکه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایرادات وارد شده از سوی شورای نگهبان به طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را برطرف کرد این طرح در ۶ تیر ۱۴۰۰ مجدداً به تصویب مجلس رسید که باز هم برای چندمین بار توسط شورای نگهبان دارای اشکال و ابهام تشخیص داده شد. برای بررسی و برطرف کردن ایرادات مطرح‌شده طرح مذکور در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

علاوه بر ایرادات واردشده از سوی شورای نگهبان به طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، کارشناسان و صاحب‌نظران نیز ایراداتی به این طرح وارد می‌دانند. ازجمله مهم‌ترین این ایرادات مبهم ماندن وضعیت مالکانی است که نمی‌توانند بر اساس قوانین موجود سند رسمی دریافت کنند.

در حال حاضر در مورد معامله املاکی که سند رسمی مالکیت به نام مالک فعلی نداشته باشند، صاحب‌ملک ناچار است که معامله را با اسناد عادی انجام دهد. دلیل این امر نیز در این است که یا سند رسمی به وی داده نمی‌شود یا در فرایند اخذ سند رسمی با موانع و مشکلات پرهزینه‌ای وجود دارد که مالک را از اخذ سند رسمی منصرف می‌کند به همین دلیل تا زمانی که مالک نتواند سند رسمی اخذ کند که البته این پروسه نیز از پروسه‌های زمان‌بر محسوب می‌شود، افراد ناچار هستند که معاملات خود را از طریق اسناد عادی انجام دهند.

به‌عنوان نمونه مالکان زمین‌های خرد کشاورزی ازجمله افرادی هستند که به‌ واسطه طرح فوق دچار مشکلات پرهزینه‌ای خواهند شد و مالکیت آن‌ها با تهدید مواجه می‌شود. بی‌توجهی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به مالکین مانند صاحبان زمین‌های خرد کشاورزی در حالی است که این افراد بیش از ۸۰ درصد مالکان زمین‌های کشاورزی را تشکیل می‌دهند.

 بر اساس ماده (۲) قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی (۱۳۸۵) مالکین زمین‌های خرد کشاورزی نمی‌توانند‌ سند رسمی مالکیت دریافت کنند. این در حالی است که اولین پیش‌نیاز ثبت رسمی معاملات داشتن سند رسمی مالکیت به نام مالک ملک است و در صورت نبود سند رسمی، افراد نمی‌توانند معاملات خود را به‌صورت رسمی ثبت کنند و الزام این افراد به ثبت رسمی معاملات مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود خواهد آورد. این بی‌توجهی در حالی است که مالکیت بخش اعظمی از کشاورزان کشور بر زمین‌های خود با تهدید مواجه می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی شود.

از این‌ رو ضرورت دارد تا مجلس شورای اسلامی این ایرادات را نیز در کنار ایرادات مطرح‌ شده از سوی شورای نگهبان برطرف کند تا اجرای این قانون در کنار برطرف کردن برخی چالش‌ها موجب ایجاد چالش‌های دیگر برای حاکمیت و مردم نشود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح الزام به ثبت رسمی معاملات ثبت رسمی معاملات سند کشاورزی کشاورزان سند زمین کشاورزی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول سوی شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی اسناد عادی سند رسمی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست فولاد: ویسی از نبردن فولاد عصبانی بود/ نظارت بیشتر مانع از تضییع حق تیمی می‌شود

اسماعیل حاجی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه فولاد خوزستان بار دیگر متوقف شد تا به رده چهاردهم جدول رده‌بندی سقوط کند، اظهار کرد: یکی از بهترین بازی‌های فولاد خوزستان برابر آلومینیوم اراک برگزار شد. فولاد از فرصت‌ها گلزنی متعدد خود یک گل ساخت و آلومینیوم هم یک موقعیت در کل بازی داشت و همان موقعیت تبدیل به گل شد. استرس و اضطراب ناشی از شرایط جدولی که در موقعیت سختی هستیم باعث شد تا بازیکنان نتوانند از این موقعیت‌ها به گل برسند. بازی خوبی برابر آلومینیوم انجام دادیم و امیدوارم در بازی‌های بعدی مقابل تراکتور و دیگر تیم‌ها نتایج خوبی بگیریم.

سرپرست تیم فولاد خوزستان درباره صحبت‌های عبدالله ویسی پس از دیدار با آلومینیوم که همراه با اعتراض شدیدی بود و کمیته انضباطی او را برای ادای توضیحات فراخواند، گفت: الان پایین جدول شرایط خیلی حساس شده و تیم‌ها برای بقا می‌جنگند. یک مقدار باید نظارت بر روی داوری‌ها بیشتر باشد که خدای ناکرده حق کسی ضایع نشود. منظور دقیق صحبت‌هایی را که ویسی کرد متوجه نشدم ولی حتماً با او صحبت می‌کنم، چون او بعد از آنکه تیمش برد را از دست داد بسیار عصبانی و ناراحت شد.

حاجی زاده در واکنش به اینکه ویسی گفته بود «نجاست فوتبال را ول کرده‌ایم و برای تیمی حاشیه درست می‌کنیم که نماد فوتبال ایران است. فولاد خوزستان باید در فوتبال ایران باشد.» تصریح کرد: فصل بدی را برای فوتبال خوزستان پشت سر می‌گذرانیم. سه تیم انتهای جدولی خوزستانی هستند. صنعت نفت، فولاد و استقلال خوزستان مستحق موفقیت‌های بیشتری هستند. سابقه نداشته سه تیم خوزستان، استانی که نماد فوتبال ایران هستند در خطر سقوط باشند. سر همین مسائل نیاز بیشتری به نظارت بر داوری‌های مسابقات داریم تا حق هیچ تیمی ضایع نشود و فوتبال را عادلانه دنبال کنیم.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصلحت قطعی همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • سرپرست فولاد: ویسی از نبردن فولاد عصبانی بود/ نظارت بیشتر مانع از تضییع حق تیمی می‌شود
  • فهرست انتخاباتی شورای وحدت فقط از کانال‌ رسمی منتشر می‌شود
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد
  • واگذاری هزار فقره سند مالکیت در بندر خمیر
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است