Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@10:35:29 GMT

چرا ماکرون به امارات سفر کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۰۹۷۲

چرا ماکرون به امارات سفر کرد؟

"امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه، در راستای سفر دوره‌ای به خاورمیانه، در توقف اول خود در امارات، قرارداد فروش ۸۰ فروند جنگنده رافال و ۱۲ فروند بالگرد کاراکال به ارزش 17 میلیارد یورو را با دبی امضاء کرد.

معصومه پورصادقی، کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار ایران آنلاین، سفر دوره ای ماکرون به امارات، قطر و عربستان سعودی را با هدف افزایش همکاریهای سیاسی و اقتصادی و نظامی با کشورهای منطقه ارزیابی کرده و گفت: این سفر که تنها یک ماه قبل از واگذاری ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به فرانسه و در آستانه آغاز رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۲ این کشور انجام می شود، با اهداف استراتژیک و نظامی کاخ الیزه در منطقه، قابل تحلیل و بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجهیز منطقه به تسلیحات نظامی
وی افزود: در حقیقت ماکرون در تلاش است تا همزمان با انتخابات پیش رو در فرانسه و شکست های پی در پی داخلی و همچنین ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در سال 2022 ، نقش پررنگی را در منطقه ایفا کرده و با حضور فعال در عرصه بین المللی و منطقه ای، بر مشکلات داخلی سرپوش بگذارد. از طرفی دیگر نیز شاهدیم که آمریکا در منطقه، توجه اش را به چین جلب کرده و ماکرون نیز در همین اثنا در تلاش است تا با حضور فعال خود در منطقه، نقش فرانسه در مسائل منطقه و بین الملل را فعال تر از همیشه جلوه دهد.
پورصادقی تصریح کرد: از سویی دیگر رئیس جمهوری فرانسه تلاش دارد وجهه پاریس را در منطقه خلیج فارس بهبود بخشیده و در ابعاد تجاری، اقتصادی و منافع مشترک میان پاریس و کشورهای منطقه نقش برجسته ای را ایفا کند.  فرانسه همچنین درنظر دارد تا به منظور ایفای نقشی سیاسی در منطقه خاورمیانه و بهره برداری از خلاء قدرتی نظیر ایران و نقش آفرینی در برخی درگیریهای منطقه، حضور سیاسی خود در منطقه را تحکیم بخشیده و بحرانها و حوادث منطقه ای را با فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی مدیریت کند.
این کارشناس تصریح کرد: در حقیقت پیام اول ماکرون در سفر دوره ای به کشورهای منطقه، حمایت همه جانبه از دوستان و هم پیمانان منطقه ای از طریق فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی است. در اثبات این امر نیز می توان به قرارداد تسلیحاتی اخیر پاریس با دبی به ارزش 17 میلیارد یورو، اشاره کرد. قراردادی که قطعا تناقضات رفتاری و کلامی کشورهای غربی در تضمین اجرای حقوق بشر و امنیت جهانی بیش از پیش آشکار می کند.

تبدیل خاورمیانه به بشکه باروت
وی افزود: اما نکته مهم دیگر در سفر ماکرون به خاورمیانه، به همزمانی آن با دور هفتم مذاکرات وین بازمی گردد. شاهد بودیم که رئیس جمهوری فرانسه همزمان با پایان مذاکرات وین، اظهارات ضد ایرانی را مطرح کرده و دور کنونی مذاکرات هسته‌ای با ایران را ناموفق خواند. این همزمانی سفر و اظهارات خصمانه علیه تهران، درست زمانی که نتایج مذاکرات وین از سوی مقامات اروپایی موفقیت آمیز توصیف شده است؛ پیامی جز تفرقه افکنی به دنیا مخابره نمی کند. چرا که پاریس در تلاش است تا در مذاکرات وین، ایران را مقصر جلوه داده و با این اقدام امتیازات بیشتری را از طرف ایرانی مطالبه کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با ابتکار عمل، متون پیشنهادی خود را به طرف های مذاکره ارائه داده و بر لغو تحریم های یکجانبه و ظالمانه پافشاری کرد. اما در نقطه مقابل شاهد بودیم که طرف های اروپایی از جمله فرانسه به جمع بندی نرسیده و برای بررسی بیشتر متون پیشنهادی تهران، به پایتخت های خود بازگشتند. بنابراین کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، مقصر تعلل و کندی مذاکرات بوده و تلاش در مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات کنونی، اقدامی خصمانه علیه تهران تلقی شده و راه به جایی نخواهد برد.
معصومه پورصادقی در عین حال تصریح کرد: حقیقت آن است که ایران برنامه هسته ای صلح آمیز را دنبال کرده و تاکنون درچهارچوب قراردادهای بین المللی و آژانس اتمی رفتار کرده است؛ اما آمریکا، فرانسه و انگلیس میزان قابل توجهی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را به کشورهای منطقه فروخته و خاورمیانه را به بشکه ای باروت تبدیل کرده اند. در همین راستا نیز ادعای کشورهای خواهان صلح و امنیت بین المللی، پذیرفتنی نیست؛ چرا که همین کشورها منطقه را به چالش کشیده و با امضای قراردادهای تسلیحاتی و نظامی کلان، صلح و امنیت منطقه ای را به سرابی دست نیافتنی تبدیل کردند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کشورهای منطقه مذاکرات وین منطقه ای دوره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۰۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی

وزیر دفاع بلاروس در دیدار امیر آشتیانی گفت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع کشورمان با همتای بلاروسی خود در حاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با  اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

آشتیانی با اشاره به ظرفیتهای متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیتهای موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقتنامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید کردند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد