Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، چند وقتی است که تب‌وتاب سرمایه‌گذاری در ترکیه به بالاترین سطح خود رسیده است و رسانه‌های داخلی و خارجی به طور مداوم از اقبال ایرانیان به سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این کشور خبر می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد انگیزه‌های متفاوتی برای خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها وجود دارد. مثلاً؛ برخی از بازنشستگان پس از دریافت سنوات خدمتی خود، به جای خرید ویلا در شمال کشور، خرید ملک در ترکیه را انتخاب کرده تا در تعطیلات نوروزی و تابستانی اوقات خود را در این کشور گذران کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا عده‌ای از جوانان که قصد ادامه زندگی در خارج از کشور را دارند، به دلیل نزدیکی ترکیه با ایران، این کشور را بهترین گزینه برای مهاجرت می‌دانند؛ چراکه به زعم خود در صورت پشیمانی با هزینه کمتری نسبت به سایر کشورها می‌توانند به کشور بازگردند.

اما ماه گذشته، پس از قرار گرفتن ترکیه در لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی به دلیل عدم‌تلاش کافی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، وضعیت اقتصادی ترکیه با سرعت بیشتری تغییر پیدا کرد. این در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش پیاپی ارزش لیر، اقتصاد ترکیه روزهای متفاوتی را تجربه کرده است.

پس از این رویداد، هر دلار آمریکا که معادل ۹ لیر ترکیه بود، به ۹.۶ رسید و این شکاف تا به امروز تداوم یافته است. در چند روز گذشته نرخ برابری دلار و لیر به سطح ۰۸/۱۳ رسیده است که این موضوع می‌تواند تبعات اقتصادی خطرناکی را برای سرمایه‌گذاران خارجی در پی داشته باشد. لازم به ذکر است که صندوق بین‌المللی پول با تحلیل شرایط فعلی اقتصادترکیه، ورود سرمایه به این کشور را ۶/۷- درصد از تولید ناخالص داخلی ارزیابی کرده است.

بروز تنش ارزی خصوصاً در کشورهایی که بدهی خارجی بالایی دارند، برای حاکمیت آنها خطر جدی محسوب می‌شود؛ از همین رو، بانک مرکزی ترکیه اخیراً طی گزارشی اعلام کرده است، میزان بدهی خارجی ناخالص در ترکیه تا پایان ماه دسامبر سال گذشته نزدیک به ۴۳۷ میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان، ۲۴۷.۶ میلیارد دلار سهم بدهی‌های عمومی دولت بوده است.

با در نظر گرفتن این وقایع، اغلب کارشناسان اقتصادی، آینده مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ارزیابی نمی‌کنند. این در حالی است که ایرانیان هنوز هم اشتیاق خود برای سرمایه گذاری در این کشور را از دست نداده و در حال خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند.

ضرر سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل کاهش ارزش لیر

از همین رو، مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مخاطرات سرمایه‌گذاری در ترکیه، گفت: اتاق مشترک ایران و ترکیه از شرایط اقتصادی به وجود آمده درترکیه و کاهش ارزش لیر خوشحال نیست؛ چرا که این موضوع، هم تجارت بین دو کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده و هم مردم کشور ما که اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور نموده‌اند را متضرر کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در خصوص لزوم کسب اطلاعات دقیق برای سرمایه‌گذاری در این کشور، اظهار داشت: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این کشور را دارند، می‌بایست با کسب اطلاعات دقیق از شرایط اقتصادی ترکیه اقدام کنند؛ چرا که سرمایه‌گذاری ناآگاهانه ممکن است به راحتی منجر به از دست رفتن سرمایه آن‌ها شود.

ظرفیت ۱۵ میلیارد دلاری صادرات ایران به ترکیه

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که مردم به جای خرید ملک در ترکیه، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی مشترک بین دو کشور کنند؛ چرا که امنیت سرمایه‌گذاری در این شیوه بیشتر از سایر روش‌ها است.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود تعاملات تجاری بین ایران و ترکیه، گفت: با توجه به دیدار اخیر مقامات دو کشور در حاشیه اجلاس اکو، درصدد آن هستیم تا تعاملات تجاری بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و به نظر می‌رسد که این اراده هم‌اکنون از جانب دو کشور وجود دارد. ایران دارای ۱۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات به کشور ترکیه است و باید به نحو احسن از این موضوع استفاده کرده و روابط تجاری خود را با ترکیه احیا کند.

کد خبر 5365441 عارفه چلنگر

منبع: مهر

کلیدواژه: بحران اقتصادی ترکیه قیمت لیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه وزارت جهاد کشاورزی لایحه بودجه 1401 قیمت دلار گمرک ایران تجارت ایران و سوریه نهضت ملی مسکن بانک مرکزی ایران سازمان امور مالیاتی سید جواد ساداتی نژاد قیمت سکه بهار آزادی وزارت راه و شهرسازی قیمت یورو اوپک مرکز آمار ایران اتاق مشترک ایران و ترکیه سرمایه گذاری در این کشور سرمایه گذاری در ترکیه میلیارد دلار ملک در ترکیه برای سرمایه خرید ملک ارزش لیر دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد در نشست شورای معاونین و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور، ضمن تقدیر از تلاش معاونین و مدیران وزارت متبوع برای عملکرد مثبت و موفقیت‌آمیز آن‌ها در ایجاد و کنترل آرامش در بازار، گفت: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز کشور تا پایان شهریور ماه تامین است.

وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری روزهای آغازین تصدی‌اش بر وزارت جهاد کشاورزی، افزود: در حالی که برای آرامش بازار و تامین نیاز مردم بیش از ۱۰۰ هزار تن از ذخایر گوشت و مرغ کشور در عید سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شده بود، از تیر ماه همان سال در ذخایر استراتژیک کنجاله، گوشت و مرغ به صفر رسیده بودیم اما با مدد الهی و همت شما مدیران توانستیم مشکلات را پشت سر گذاشته و امروز با یک تجربه موفقیت‌آمیز می‌توانیم سال ۱۴۰۳ را با شرایط بسیار خوبی پیش ببریم.

اوبر ضرورت تبیین و به تصویر کشیدن عملکرد موفقیت‌آمیز وزارتخانه از سوی مسوولان تاکید کردوگفت: امسال اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های کوچک تامین آب، اولویت نخست و اجرای طرح‌های آب و خاک اولویت دوم برنامه‌های وزارتخانه است.

نیکبخت خطاب به روسای سازمان‌ جهاد کشاورزی استان‌های سراسر کشور که به صورت وبیناری در این جلسه حضور داشتند، گفت: مشارکت مردم را جدی بگیرید تا فعالیت‌های آبخیزداری و طرح‌های آب و خاک تقویت شود، آبخیزداری یعنی تولید آب و حفاظت از خاک، و با توجه به این که دانش و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حال حاضر در کشور بومی شده با ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم، قطع یه یقین می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح‌های شیلاتی شامل صید و صیادی، آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان سردآبی و گرمابی، به عنوان حوزه مناسب دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری نام برد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع غذایی از راهکارهای اصلی جلوگیری از ضایعات مواد غذایی است که با فرآوری و تبدیل محصولات درجه ۳ و ۴، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، می‌توان چرخه بازرگانی را به حرکت درآورد .

او به نقش و اهمیت توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی کشور و نیز عملکرد تولید و بهره‌وری غیرقابل مقایسه گلخانه‌ها با تولید در فضای باز اشاره و بر تسریع در صدور مجوزها و برداشتن موانع احداث گلخانه‌ها از پیش پای سرمایه‌گذاران و مردم تاکید کرد.

نیکبخت، از صنعت دام و طیور به عنوان چهارمین فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات صادراتی نام برد و گفت: در سال جهش تولید هستیم و وظیفه داریم در همه محصولات کشاورزی بخصوص محصولات اساسی تولید حداکثری داشته باشیم.

او با بیان اینکه نقش موسسه‌های علمی و دانش‌بنیان نخبگان و دانشجویان در طراحی و اجرای الگوهای مناسب کشت با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور مهم است، افزود: در این راستا همکاران ما در سازمان تات وظیفه خطیری برعهده دارند و تلاش می‌کنند با کمک تولیدکنندگان و کشاورزان، جهش تولید براساس علم و دانش پیش رود.

وزیر جهاد کشاورزی حداکثرسازی تولید را راهبرد وزارت جهادکشاورزی برشمرد و گفت: ما هیچ محدودیت و توقفی در تولید نداریم، هم باید بتوانیم ذخایر استراتژیک را از محل تولید داخل تامین کنیم و هم باید مراقبت کنیم که حلقه‌های فرآیند تولید تا صادرات با حداقل نوسان، حفظ شود.

به گفته او، در این مسیر جذب سرمایه و ثروت مردم به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی می‌تواند راهگشا باشد، بنابراین نباید این اندیشه وجود داشته باشد که صرفا با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانکی می‌توان کشاورزی را توسعه داد که اگر این نگاه را داشته باشیم دچار انفعال و ایستایی خواهیم شد.

مقام‌عالی وزارت ادامه داد: باید بستر جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی را فراهم کنیم و با رفع محدودیت‌ها و موانع، صدور مجوزها را سرعت بخشیم.

نیکبخت شکل‌گیری واحدهای کوچک روستایی با محوریت تولید را مهم خواند و گفت: مراقبت کنید طرح هادی در زمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود.

او از خرید بیش از ۶۰ هزار تن دانه‌های‌ روغنی تاکنون در کشور خبر داد و گفت: کالایی که در سال ۱۴۰۲ توسط وزارتخانه خرید می‌شد، امروز توسط کارخانه‌های روغن‌کشی و واردکنندگان روغن خام خریداری می‌شود و این یعنی صنعت در خدمت تولیدکننده قرار گرفته است.

گفتنی است؛ حل مشکل مسکن کارکنان وزارت جهادکشاورزی، تکریم ارباب رجوع و مقابله با هرگونه رانت و فساد، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه و تاکید وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها