نالهای بر نابودی ِ بینوا دختران افغان
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۱۲۰۹
گروه تعاملی الف - زریر عباسی؛
قتل و عام دخترکان افغان در غرب کابل در 18 اردیبهشت 1400 صورت گرفت، دهها دخترک بینوا و مظلوم که در آستانه مدرسه شان کشتار شدند و نابود گشتند و داغشان بر دل خانواده هایشان گذاشته شد. بعدا از آن چندین انفجار در نمازهای جمعه شیعیان صورت گرفت و دهها نمازگزار در حال عبادت خدا توسط مجاهدان خدا سلاخی شدند براستی گناه این شیعیان و خصوصا دخترکان چه بوده است؟ حقیقتا با چه منطقی دختران کوچک و شیعیان نمازگزار را تکه و پاره میکنید؟
در خصوص دختران باید بگوییم که پاسخ در پرسش مستور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید اگر بشنوند به چنین افرادی که دیندار بودن به دینی غیر از دین خودشان یا مذهبمند بودن به مذهبی غیر از مذهب خودشان را، گناه میدانند، باید گفت: ای عزیزان همه انسانها مظاهر اسمای خدایند ( وَعَلَّمَ آدَمَ الاسماء كُلَّهَا . آیه ۳۱ سوره بقره ). و آگاه باشید که اسمای خدا دو دستهاند ( تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ . آیه 78 سوره الرحمن ) یعنی خدا دو اسم دارد: اسمی جلالی و اسم اکرامی یا جمالی ( از آنجا که بسیاری از متفکران مسلمان از اکرام با عنوان جمال نیز یاد کردهاند که ما در اینجا نیز تعبیر جمال را به کار میگیریم ) و همه انسانها نیز، بی استثنا، مظاهر یکی از دو اسم جلالی و اسم جمالی، حق میباشند. آن دسته از انسانهایی که مظهر اسم جلالی حق هستند به ایجاد نمایی در اقلیم برون ذات می پردازند و آنانی که مظهر اسم جمالی حق هستند به ایجاد نمایی در اقلیم درون ذات همت میگمارند. در واقع همه دینداران و همه پیروان مذاهبی که در یک دین وجود دارند در حقیقت مظهر اسم جمالی حق محسوب میشوند و مشغول ایجاد نمایی در اقلیم درون ذات میباشند.
حال پرسش از تکفیر کنندگان و کشندگان و قاتلانی که خودشان به یک دین معتقدند، و بیشک مظهر اسم جمالیند، این است که چرا دیگر دینداران و مذهبمندان که آنها نیز مظهر اسم جمالی حق هستند، را میکشید و به قتل میآورید؟! شما به چه مجوزی چنین جنایتی را بر خود حلال میکنید؟! آیا شما از خدا پروا ندارید: « و اذا الموءده سئلت 8 بای ذنب قتلت 9 سوره تکویر: و در آن هنگام ( رستاخیز ) از دختران زنده به گور شده پرسیده شود؟ که به کدامین گناه کشته شدند؟ ». باید همه ما بدانیم و به خود بباورانیم که در عالم همه کس و همه چیز مظاهر اسمای حق هست و لاجرم همهکس و همه چیز در جهان، جهانی که آفریده حق است، محترم و مقدس و عزیزند و کشتار ایشان یا حتی کوچکترین اهانت و توهین به ایشان، توهین و بی احترامی به خود خدا و حق است و لذا روا نباشد.
البته اضافه و تاکید میکنیم که همه انسانها بر اساس شاکله منحصر به فردشان اقدام و عمل میکنند ( قُلْ کُلٌّ يَعْمَلُ عَلي شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدي سَبيلاً . آیه 84 سوره اسرا ) و شاکله هر شخص یا مظهر اسماء جلالی است و یا مظهر اسماء جمالی. که البته تحت این دو اسم اصلی، بینهایت کلمه فرعی و کوچکتر و جزیی وجود دارد.
بنابراین همه انسانها بیاستثنا مظاهر اسمای خدا هستند و بیتردید همه بر سبیل هدایت گام میزنند و لاجرم همگی محترماند و کسی حق هتک حرمت به کس دیگری را به هیچ بهانه ندارد چرا که همه ما و همه ما بر اساس شاکله مان که مظهر اسمی از اسمای خداست عمل میکنیم. جا دارد آیه را تکرار کنیم، میفرماید: ( قُلْ کُلٌّ يَعْمَلُ عَلي شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدي سَبيلاً. آیه 84 سوره اسرا؛ یعنی: بگو هرکس بر اساس شاکله خودش عمل میکنند و پروردگارتان آگاه تر است که چه کسی هدایت یافتهتر است). در واقع بر اساس این آیه، همگان چون بر اساس شاکلهشان که مظهر اسمی از اسمای خداست عمل میکنند هدایت یافتهاند.
دومین گناه دخترکان، دختر و زن بودن ایشان است. باید از ایشان پرسید که آیا زن بودن گناه است؟! آیا زن آفریده خدای تعالی نیست؟! آیا زن مظهر اسمای خدا نیست؟! آیا پیامبر عظیم الشان اسلام نفرمود: « ما اکرم النسا الا الکریم و لا اهانهن الا اللئیم ». آیا حضرت ختمی مرتبت که شما قبولش دارید نفرمود: « انهن یغلبن الکرام و یغلبهن اللئام: یعنی زنان بر مردان بزرگوار چیره و مسلط و غالبند ولی مردان فرومایه بر زنان چیره و غالب و مسلطند». آیا اینها سخن نبی صلوات الله علیه نیست؟!
باید بدانیم و باور بداریم که نه تنها زن از مرد کمتر نیست بلکه طبق قرآن این زن است که متر و معیار است و نه مرد. در آیه 36 سوره آل عمران میفرماید: « و لیس الذکر کالانثی: یعنی مرد همانند زن نیست ». در این آیه شریفه همانطور که بعضی اساتیدمان و بزرگان گفتهاند: متر و معیار زن گرفته شده است ؛ و فرموده است این مرد است که همانند متر و معیار خدا، که زن باشد، نیست. احتمالا عدهای گویند این سخن شما بر فرض درست باشد ؛ اما آیاتی هست که مرد را بر زن قوام دانسته آن آیات را چه میکنید؟
در پاسخ، میگوییم: قرآن یک متن است و آنهم متن مقدس و متون و به ویژه متون مقدس و علی الخصوص متن قرآن کریم، به مثابه یک " مجمع الجزایر " است. یعنی تک تک عبارات و آیات آن معنای مستقلی دارد و هر آیه و عبارت به بخشی از نیازهای زمانهای مختلف انسانها پاسخ میدهد. به دیگر بیان، قرآن از آنجا که متن مقدس و جاودان است پس لاجرم باید پاسخگوی همه انسانها و همه نیازهای او در زمانهای گوناگون باشد بنابراین باید با آن به مثابه یک " مجمع الجزایر " رفتار کرد یعنی تمام متن قرآن را مجمعی از جزایر آیات و عبارات تلقی کرد که انسان میبایست پرسشها و گمشدههای خویش را در آن بجوید و بیابد و این راز جاودانگی قرآن است که باید پاسخگوی همه نیازهای همه انسانها در همه زمانها باشد تا بتواند همیشه زنده و جاویدان باشد. در حدیث هست که « ان القرآن فی کل زمان جدید » و در حدیث دیگر قرآن را « حی لا یمت » معرفی کرده است و لذا عبارت « و لیس الذکر کالانثی » را باید به معنای متر و معیار بودن زنان دانست که امروزه به آن نیاز است. شاید عدهای بگویند چرا زن باید متر و معیار باشد؟ در جواب، میگوییم: چون زنان لطیف ترند و مردها خشن ترند و چون زنان رقیق القلبترند و مردان قسی القلب ترند، چون زنان رحمان و رحیم ترند و مردان غلیظ و شدیدترند و.... لذا در دوره فعلی نیاز است که از خشونت و جنگ و جدل کاسته شود و رحمانیت و رحیمیت جایگزین آن شود. حقیقت آن است که طی صدها و هزاران سال که مردها، متر و معیار بودند، چیزی جز جنگ و خشونت و جنایت ، حاکم نبوده است ولی اکنون نیاز است برای حاکم شدن صلح و امنیت و رافت ، زنها متر و معیار قرار گیرند البته متر و معیار قرار گرفتن زنان با حفظ حدود شرعی و اخلاقی و اسلامی خواهد بود تا عوارض فمنیسم غربی دامن گیر ما نشود.
در هر حال در پایان آرزومندیم که ان شاء الله دیگر شاهد چنین حرکات غیر انسانی در حق شیعیان بی نوای افغان و به ویژه زنان و دخترکان مظلوم آنان نباشیم و جای آن را مروت و مدارا و محبت و کرامت و رحمت به زنان و شیعیان بگیرد و ان شاء الله ملت بزرگ و با فرهنگ غنی و قدیمی افغانستان در کنار هم با احترام به مذاهب یکدیگر و قومیتهای یکدیگر که همه مظاهر اسمای حق هستند با آرامش و صلح و صفا زندگی کنند و بیشتر از این کشور خود را ویرانه و مردم خود را آواره نکنند و بکوشند با تعاون و همکاری راه ترقی و تعالی را بپیمایند. ان شاء الله. البته دولت و حکومت ایران هم باید حداقل به اندازهای که به کشورهای عربی میپردازد به کشورهایی که زمانی جزو ایران بزرگ بودند یعنی: افغانستان و تاجیکستان و کشورهای قفقاز هم توجه جدی کند و نگذارد این بلادی که شباهت تام فرهنگی به ایران دارند در دام یا دامن دیگر کشورها بیفتند (اتفاقی که در خصوص جمهوری آذربایجان افتاده و این کشور که مذهبش شیعه و زبانش ترکی آذری و فرهنگش نزدیک به نوروز ایرانی بوده و بزرگانی مشترک با ایران همچون نظامی و خاقانی دارد و زمانی پاره تن ایران بوده امروز در دامن ترکیه سنی مذهب که زبانش ترکی استانبولی و فرهنگش عثمانی - غربی است افتاده و فرهنگ شیعی و زبان آذری آذربایجان در حال ذوب شدن در ترکیه است یا اتفاقی که در خصوص افغانستان افتاده و این کشور به حیاط خلوت پاکستان تبدیل شده، کشوری که در گذشته نه چندان دور پاره ای از ایران محسوب میشد و در بزرگانی همچون مولوی و ابن سینا و سنایی و ناصرخسرو و... با ایران شریک بوده، در آغوش پاکستان افتاده و زمامدارانش طالبانی شده که در مدارس دینی پاکستان تعلیم و تعلم یافتند).
در پایان این نکته را ذکر کنیم شاید دعاوی و نظرات مطرح شده در این مقاله خلاف آمد عادت و بدیع به نظر رسد اما حقیقتا مسلمین برای نجات از وضعیت فعلی چاره ای جز ابداع مفاهیم جدید ندارند به قول فردی: برای رسیدن به جایی که هنوز نرسیدیم باید از راهی رفت که هنوز نرفتیم. به هر روی این مقاله بیانگر نظرات نگارنده بود که البته مدعی درستی صددرصدی آنها نیست و از نظرات یا انتقادات دیگر عزیزان برای ارتقای بحث استقبال میکند.
منبع: الف
کلیدواژه: همه انسان ها متر و معیار حق هستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی میرسیم
آیتالله «محمدعلی جاودان» استاد اخلاق حوزه علمیه تهران شامگاه پنجشنبه، ششم اردیبهشتماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان، عید اولیای خدا بود، شاید گاهی به ضعف و زحمتِ روزهداری میافتادید، اما یک جریان شادمانی فوقالعادهای در این ماه برای اولیای خدا اتفاق میافتد.
وی بیان کرد: اگر کسی صاحب همت باشد میتواند یک سال قبل از ورود به ماه مبارک رمضان از خودش مراقبت کند که حداقل مراقبت هم این است که در این یک سال به هیچوجه گناه نکند، چنین فردی میتواند در ماه مبارک رمضان جایزهاش را بگیرد و این ماه عید او شود. از ترک گناه بالاتر این است که انسان حتی فکر گناه هم نکند و به همه واجبات عمل و همه محرمات را ترک کند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را ماه ضیافتالله میگویند، گفت: کسی که به مهمانی کسی میرود، مگر میشود صاحبخانه را نبیند، اولیای خدا و کسانی که لایق این مهمانی در این ماه مبارک هستند رحمت خدا در این ماه برای آنها اتفاق میافتد و مشمول رحمت الهی میشوند تا حدی که رحمت را میبینند و میچشند.
جاودان ادامه داد: پیشنیاز رسیدن به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان، مراقبتی است که طی یک سال قبل از ورود به این ماه باید داشته باشیم و کاری که خدا راضی نیست را انجام ندهیم. ما باید آرزوی دیدن رحمت الهی را داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی در بحث حجاب گفت: دولت و نیروی انتظامی یک کار بزرگ را در بحث حجاب بر عهده گرفتهاند و به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند، محترمانه تذکر میدهند و بهصورت مستند آنها را توجیه و قانع میکنند که به اهمیت حجاب پی ببرند. این کار نیروی انتظامی زحمت بزرگی است، چراکه با این طرح در مقابل دشمنان که با تبلیغات فراوان سعی در رواج بیحجابی در جامعه دارند، ایستاده است.
استاد درس اخلاق در توصیه به بانوان محجبه اظهار کرد: در این ایام و هجمه دشمن به حجاب، بانوان مذهبی هر چه میتوانند با پوشش بهتر در ترویج حجاب کمک کنند و پوشش حجاب خود را بیشتر از گذشته رعایت کنند و پوشش بیشتری داشته باشند که وقتی دیگران آنها را میبینند باعث امر به معروف شوند و همه مردم نیز برای ترویج حجاب دعا کنند.
جاودان با طرح این پرسش که چه کار کنیم تا مشمول رحمت خدا قرار گیریم، گفت: خداوند در آیه ۴۵ سوره یس میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و هنگامی که به آنان گویند، از آنچه عذابهای دنیا و آخرت پیش رو و پشت سر شماست بپرهیزید تا مورد رحمت قرار گیرید به این هشدار قطعی و یقینی توجه نمیکنند»، خداوند توصیه فرموده که به گذشته و آینده خود نگاه کنید تا مشمول رحمت قرار گیرید.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ادامه داد: منظور از اینکه به گذشته خود نگاه کنید؛ یعنی اگر فلان روز با دوست خود تند حرف زدید الان بروید، او را پیدا کنید و از او حلالیت بگیرید و بعد از آن هم تصمیم بگیرید دیگر چنین رفتار تندی نداشته باشید و کلاً حرفی که خدا راضی نیست را نزنید و مراقب تمام اعضا و جوارح خود باشید که گناه نکنید. این کار شما باعث میشود که خدا هم به شما رحم کند و مشمول رحمت الهی شوید.
وی افزود: کسب رحمت الهی نیاز به مقدمه دارد؛ شما کاری کنید که از رحمت خدا برخوردار شوید و اگر مشمول رحمت شدید بعد از آن دیگر هیچ غصهای نمیخورید و نگران نیستید و حتی غصه رزق و روزی و فرزند و خانه را هم نخواهید داشت. بنابراین، اگر مواظب خودتان باشید، دست و زبان و گوش و چشم و زبان خود را مراقبت کنید، مورد رحمت خدا قرار میگیرید و بعد از آن دیگر هیچ مشکلی در رندگی نخواهید داشت و زندگیتان به برکت رحمت خدا آسان خواهد شد. پس اگر از خود مراقبت و مواظبت کنید به این رحمت میرسید. رحمت خدا درجات و مراتبی دارد که هر چه بیشتر تلاش کنید مراتب و درجات بیشتری نصیبتان میشود.
این استاد اخلاق با اشاره به ثمره کسب رحمت و فضل الهی اظهار کرد: خداوند در آیه چهارم سوره جمعه میفرماید: «ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ برانگیختن به پیامبری و مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا میکند، و خدا صاحب فضل بزرگ است.» فضل خداوند مرحمت زیادی است و کسی که برخوردار از رحمت و فضل خدا شود در زندگی کم نمیآورد.
جاودان افزود: خداوند قدرت بینهایت است که اگر با او ارتباط بگیرید رحمتش را به شما میدهد. البته برای رسیدن به آن باید مراقبه و محاسبه داشته باشید و بر رفتار و اعمالتان مواظبت کنید تا بر اثر آن مشمول رحمت خدا شوید. بنابراین خدا هر کس را بخواهد در رحمت خودش وارد میکند اما گناه و حسد و چشمچرانی مانع این ورود است و نمیتوان مشمول رحمت خدا شد. رحمت خدا مشمول فرد صالح میشود، کسی که اعمالش درست است و حسادت و بخل ندارد و بیحیا نیست و کارش را دقیق و درست انجام میدهد و خسته هم نمیشود.
وی در پایان گفت: اگر بکوشید میتوانید رحمت الهی را به دست آورید لذا باید واجبات را دقیق انجام دهید و گناه را به دقت ترک کنید؛ این راه کسب رحمت الهی است، پس پاک باشید و گناه نکنید تا مشمول رحمت خدا شوید چون دنیا و آخرتتان نیز آباد میشود.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا