Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من»  با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی  شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد

« درخواست ابطال حکم ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی » یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردبیر این سوژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته است شهر اهواز در حالی به عنوان «شهر ملی مینای صبی» ثبت شده است که دارای صنایع دستی مختلف و متنوع بسیاری مانند گلیم بافی، حصیر بافی، منبت‌کاری، عبا بافی، بوریا بافی، میناکاری و... است که علاوه بر برخورداری از شاخص‌هایی مانند بومی بودن، قدمت زیاد، ظرفیت تولید بالا و ... می‌توان اهواز را به نام آن‌ها معرفی کرد.

وی در ادامه گفت:شهرها معمولاً بنا به اقتضای تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی دارای نشانه و یا سمبلی هستند که از آن‌ها به عنوان نماد آن شهر یاد می‌کنند و این نماد به صورت سمبلیک، شاخصه‌ای برای معرفی شهر به شمار می‌رود اما قطعاً میناکاری نمی‌تواند نماد و سمبل اهواز باشد و البته علاوه بر صائبین ، شیعیان زیادی در صنف طلا و جواهرات به این حرفه مشغول هستند.

سردبیر این سوژه می‌گوید اهواز از نمادهای مذهبی مانند علی ابن مهزیار اهوازی و اربعین، نماد فرهنگی مانند دفاع مقدس، شهدا، نمادهای طبیعی مانند رودخانه کارون، نخل، نمادهای مدرن مانند پل سفید، و... بهره می‌برد که برخی از این المان‌ها با ارزش‌های دینی و معنوی مردم اهوازگره خورده‌اند.

وی در ادامه گفت:در حالی که اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان به عنوان متولی در استان به جای تلاش برای ثبت ملی و یا دریافت نشان ملی برای دیگر صنایع دستی که با ارزش‌های دینی و معنوی مردم آمیخته‌اند، سند ملی مینای صبی اهواز را در خردادماه امسال به شهرداری اهواز ابلاغ  و شهردار وقت(ابراهیم نوشادی) را به عنوان دبیر شهر ملی مینای صبی در اهواز معرفی کرد.

 

55 کارگاه فعال مینای صبی/به دنبال حذف پسوند «صبی» هستیم

شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: هر شهری که بیشترین فعالیت را در صنعتی داشته باشد به عنوان شهر ملی آن صنعت معرفی می‌شود و شهر اهواز با توجه به دارا بودن  55 کارگاه فعال مینای صبی، در گزارشی که توسط هیئت داوران ارائه دادند، اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی رأی آورد.

وی معتقد است: هیچ رشته‌ای مانند مینای صبی برای اهواز  ارز آوری  ندارد چرا که مینای صبی به همه کشورهای عربی صادر می‌شود.

معاون  صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان با تاکید بر اینکه صنایع دستی دیگر در اهواز در حداقل هستند، گفت: صنایع دیگر در اهواز به انداز مینای صبی کارگاه ندارند.

قاسمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا با وجود انجام میناکاری توسط افراد غیر صبی اما ثبت ملی مینای اهواز پسوند صبی اضافه شده است، بیان کرد: رشته‌ای که ما معرفی کردیم مینا کاری طلا و جواهرات است و این نوع مینا به مینای صبی معروف است، ما به دنبال این هم هستیم که پسوند صبی را حذف و « نقره، طلا و جواهرات  اهواز» جایگزین آن شود.

حدود 20 تا 25 واحد میناکاری در اهواز فعال هستند

اما اظهارات هوشنگ چحیلی که خود صائبی و مسؤولیت مجمع محلی میناکاران را در اهواز دارد با معاون صنایع دستی استان متفاوت است.

وی می‌گوید: حدود 20 تا 25 واحد میناکاری در اهواز فعال هستند و مینا کاران برای اینکه این صنعت برای آن‌ها درآمدی داشته باشد در کنار آن چند کار دیگر را انجام می‌دهند.

وی افزود: ساخت مینا کاری برای ما هزینه بَر است و  برخی میناکاران به دلیل بحث مالیات فروشگاه‌های خود را تعطیل و یا نیمه تعطیل کرده‌اند، از طرفی با توجه به اینکه این صنعت از آبا و اجدادمان به ما رسیده سعی می‌کنیم آن را نگه داریم.

 

این مسؤول مجمع محلی میناکاران گفت: تولیدات میناکاری ما به استان‌های تهران و اصفهان  ارسال می‌شود و اداره میراث فرهنگی استان به ما گفته است  اگر بتوانید صادر کنید عالی می‌شود.

 

 پیرمردی که زیر یک راه پله انگشتر میسازد گفتند کارگاه میناکاری!

یک زرگر و طلاساز ماهر اهوازی با انتقاد از ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی، اظهار کرد: شهرهایی مانند دزفول را به عنوان شهر کپو بافی، شوشتر را شهر احرام بافی، بروجرد ورشو بافی، و... ثبت کردند اما عنوان نشد که کپو متعلق به خانواده فلان، یا فردی شیعه، سنی، زردشتی و... است در حالی که اهواز  را به عنوان شهر ملی مینای صبی ثبت کردند.

وی افزود: با توجه به وجود جمعیت ارامنه در شهر اصفهان چنانچه فردی ارمنی اقدام به تولید گز کند آیا می‌گویند تولیدی گز ارمنی است؟ آیا اگر زردشتی‌های شیراز اقدام به تولید قطاب کنند باید بگویند تولیدی قطاب زردشتی است؟.

 وی افزود: شهر ملی تعریف دارد، اینکه پیرمردی زیر یک راه پله انگشتری را بسازد و اسم آن را کارگاه میناکاری بگذاریم و بر اساس آن تاییدیه بگیریم کار درستی نیست.


فعالیت میناکاری بیشتر جنبه هنری دارد/تنها 12 واحد میناکاری وجود دارد

اما داریوش احمدزاده رئیس اداره اندازه شناسی  اوزان و مقایس‌ها اداره کل استاندار خوزستان تنها 12 واحد میناکاری را در شهر اهواز تایید می‌کند و می‌گوید:  واحدهای میناکاری ما سنتی کار هستند و با یک تا دو نفر بیشتر کار نمی‌کنند و کار آن‌ها بیشتر جنبه هنری دارد.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی را نباید با خطوط جغرافیایی استانی و شهرستانی تفکیک کنیم چرا که ما با پهنه‌های فرهنگی مواجه هستیم که این پهنه‌ها با پهنه‌های دیگری مشترک و گاهاً در مجاورت هم قرار دارند، بنابراین برخی تقسیم بندی‌های میراث فرهنگی و اختصاص نشان ملی به یک شهر باید تعدیل شود.

احمدزاده گفت: به عنوان مثال برای انتخاب اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی معتقد هستند میناکاری، بومی اهواز و اختصاص به این شهر دارد در حالی که هم صائبین در شهرهای مختلف استان زندگی می‌کنند و هم مینا کاری توسط افراد و اصناف دیگری ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: حصیر بافی نیز  درشهرهای مختلف استان وجود دارد، یا عبا بافی مردانه که در گذشته در منطقه درویشیه اهواز  تولید و توسط مردان، شیوخ، افراد روحانی، شیوخ و... استفاده می‌شد آیا اکنون که کوت عبدالله از اهواز جدا شده است می‌توان این میراث را از اهواز جدا کرد؟

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی طلا و جواهرات میراث فرهنگی صنایع دستی شهر اهواز اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۳۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران

محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه نمایشگاه اکسپو تهران از امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت آغاز به کار می‌کند افزود: این نمایشگاه بین‌المللی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپاست و فارس تنها استان در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در قالب غرفه‌ای ۱۰۲ متری و به‌صورت کاملاً تخصصی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در راستای حمایت از توسعه و ترویج و فروش صنایع‌دستی استان، تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های حوزه اقتصاد صنایع‌دستی کشور در فارس منعقدشده است که در قالب آن زمین نمایشگاهی به وسعت ۱۰۲ متر در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرارگرفته است.

او بابیان اینکه غرفه سازی، اسکان و ایاب و ذهاب هنرمندان به عهده این شرکت است گفت: از ۲۶ هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند ۶ هنرمند دارای مدرک درجه‌یک هنری می‌باشند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۳۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی فارس شامل دست بافته‌های داری، منبت، معرق، خاتم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مسگری، گره چینی و حصیربافی و ... در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

به گفته ثابت اقلیدی برای معرفی بیشتر داشته‌های فرهنگی و صنایع‌دستی این استان در نمایشگاه اکسپو تهران، کلیپ‌های مستند ۵ دقیقه‌ای و کاتالوگ دوزبانه و مترجمین به زبان‌های چینی، فرانسوی، عربی و انگلیسی و... پیش‌بینی‌شده است.

 او همچنین با اشاره به اینکه تجهیز قسمتی از پاویون جمهوری اسلامی هم در اکسپو تهران با المان‌های صنایع‌دستی استان فارس، چون خاتم و منبت است افزود: بی‌تردید برگزاری این رویداد بین‌المللی تأثیر به سزایی در معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی فارس و رونق گردشگری استان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود