Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، روز گذشته خبری با عنوان «نیروگاه شازند همچنان بی‌توجه به سلامت مردم/ تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه» در خبرگزاری فارس منتشر شد که حاکی از تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه و به دنبال آن آلودگی هوای اراک بود.

تداوم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه درحالی است که اراک امروز 120‌ روز آلاینده را پشت سر گذاشت و مردم در هوای آلوده در حال نفس کشیدن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال این خبر که با واکنش‌های مختلفی همراه بود، مدیرعامل نیروگاه شازند طی خبری که امروز نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده، اعلام کرد: نیروگاه حرارتی شازند به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب یکی از ارکان اصلی تولید برق پایدار در کشور است که در حال حاضر تولید حدود یک ساعت یعنی 2.3درصد برق مصرفی کل کشور را بر عهده دارد.

 نیروگاه در مورد انتخاب نوع سوخت تصمیم گیرنده نیست

شهرام ایرانپک افزود: این درحالیست که برق کل استان مرکزی و بعضی اوقات در زمان‌های کم‌باری کمک به شبکه برق سایر استان‌ها را پوشش می‌دهد و از آنجا که تامین گاز در فصول سرد سال برای بخش خانگی اولویت دارد، سهمیه گاز نیروگاه در زمستان کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب با توجه به درخواست شرکت سهامی مدیریت شبکه برق، نیروگاه به صورت اجباری باید از سوخت مازوت استفاده کند.

مدیرعامل نیروگاه شازند با توضیح این که نیروگاه در مورد انتخاب نوع سوخت تصمیم گیرنده نیست، گفت: با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌های بوجود آمده در سال‌های اخیر جهت تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها، این سهمیه متفاوت خواهد بود، در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل نیروگاه‌ها می‌دهد و گازرسانی به نیروگاه‌ها با کاهش همراه می‌شود.

وی ادامه داد: کمبود گاز در زمستان، توسط سوخت مایع یا سوخت مازوت جبران می‌شود بنابراین نیروگاه شازند هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز ندارد و این مسئله در پایتخت توسط وزارت نفت و دیسپاچینگ ملی برق مدیریت می‌شود.

ایرانپاک افزود: برخی رسانه‌ها در مطالب خود اخیرا عنوان کردند که نیروگاه به دلیل صرفه اقتصادی از سوخت مازوت استفاده می‌کند و این در حالی است که قیمت مازوت پنج برابر قیمت گاز است، همچنین استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها تبعاتی همچون خوردگی تجهیزات نیروگاهی، افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، کاهش راندمان نیروگاه و افزایش خروج اضطراری واحدها را به همراه دارد، این درحالی‌ست که مقدار مصرف سوخت مایع در سال 1398 توسط نیروگاه  معادل 3درصد، در سال 1399 معادل 10درصد بوده و درسال 1400 نیز تا نهم آذر 1400 این نیروگاه از سوخت مایع استفاده نکرده است.

رایزنی به منظور افزایش سهمیه گاز نیروگاه

به گزارش خبرگزاری فارس امیرهادی سرپرست فرماندار اراک نیز طی گفت‌وگویی در خصوص وضعیت‌ آلودگی هوای اراک بیان داشت: مکاتبه‌ای با وزیر نیرو خواهیم داشت تا کاهش مصرف مازوت را در دستور کار قرار دهند، همچنین مکاتبه با وزیر نفت خواهیم داشت تا ضمن افزایش سهمیه گاز برای نیروگاه حرارتی شازند، تغییر ترکیب نوع گاز تحویلی به نیروگاه را نیز دنبال کنند و تلاش خواهیم کرد که ظرف یک هفته آینده به نتایج خوبی از این مکاتبات و رایزنی ها برسیم.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: نیروگاه شازند سوخت نیروگاه آلودگی هوا نیروگاه شازند خبرگزاری فارس سوخت مازوت نیروگاه ها سهمیه گاز مصرف سوخت سوخت مایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۴۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال را به مقصد برسانید

آفتاب‌‌نیوز :

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای تحقق خواسته اهالی فوتبال و هواداران باشگاه استقلال شش هفته زمان دارد، شش هفته‌ای که می‌تواند حیاتی‌ترین فرصت برای مالک جدید باشد تا خود را در دل دوستداران تیم جا بدهد و اگر چه او مالک تیم است، اما اگر در این کار ناکام بماند دیگر هرگز روز خوش نخواهد دید و کارش بسیار سخت می‌شود.

استقلال روی کاغذ مال پتروشیمی است، اما اگر استقلال همیشه نباشد که ارزشی ندارد. پس در وهله اول مالک جدید باید با آرامش و به دور از تنش و استرس و جنگ و دعوا تیم را به جام قهرمانی برساند. پس از کسب قهرمانی و برای فصل آینده زمان برای کار‌های دیگر هست.

دیگر خبرها

  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • استقلال را به مقصد برسانید
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • اختیارات درویش محدود شد؛ سایه ناظر مالی روی امضاهای مدیرعامل پرسپولیس
  • سایه ناظر مالی روی امضاهای مدیرعامل پرسپولیس