Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@15:16:23 GMT

باقری کنی: عقب‌نشینی نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۵۰۸۴

باقری کنی: عقب‌نشینی نمی‌کنیم

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین بار دیگر بر مواضع صریح تهران مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تاکید و تصریح کرد که جمهوری اسلامی در این مسیر، از خواسته‌های خود عقب نخواهد نشست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «علی باقری کنی» در گفتگو با خبرگزاری آنسا ایتالیا گفت: جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های خود در مسیر فعال سازی دوباره قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها عقب نشینی نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



باقری کنی گفت: با توجه به اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید گام نخست را بردارد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که پیشنهاد‌های ارائه شده از جانب تهران به گروه ۱+۴ در روند مذاکرات وین «مستند و منطقی» است و به همین دلیل می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد. به گفته این دیپلمات ارشد، جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات باور دارد و درباره نتایج احتمالی «خوش بین» است. با این وجود، رفتار‌های غیرسازنده گذشته از سوی برخی امضاکنندگان و نقض مکرر تعهدات آنها، ما را ملزم می‌کند که خوش باور نباشیم.

ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی و دیگری با موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. این پیشنهاد‌ها مبنای برای مذاکره است و طرف مقابل باید پاسخ مستند به پیشنهاد‌های تیم ایران ارائه کند. با این وجود، منتظر خواهیم ماند تا ببینیم در دور بعدی مذاکرات، که در ظرف چند روز آینده برگزار خواهد شد، چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از این در گفتگو با الجزیره هم تاکید کرد که پیش نویس پیشنهاد‌هایی که طرف ایرانی با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا به گروه ۱+۴ داده، به گونه‌ای است که طرف مقابل نمی‌تواند این پیشنهاد‌ها را رد کند.

به گفته باقری، ایران در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که روز قبل به طرف مذاکره کننده ارائه شده است، پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد.

با ارائه پیشنهادات تهران که حاکی از ابتکار عمل در وین است اکنون همه‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند و طرف آمریکایی به این توافق بازگردد، توافق احیا می‌شود.

با این حال واکنش غربی‌ها به این دور از گفتگو‌ها مایوس کننده بوده است و نشان میدهد که تصور نداشتند ایران با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشد.

دور اول مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم در حالی روز جمعه گذشته در وین پایان یافت که تیم ایران پیشنهاد‌های مشخصی به طرف‌های توافق اعلام کرده و انتظار می‌رود سایر طرف‌ها با رویکردی واقع بینانه این بسته‌ها و پیشنهادات را بررسی کرده و پاسخ منطقی به این پیشنهادات ارائه کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لغو تحریم قرارداد هسته ای دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم ها پیشنهاد ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۵۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 

یک مقام ارشد حماس می‌گوید که پیشنهادی که از سوی طرف صهیونیست در مذاکرات دریافت کرده تغییر خاصی را در مواضع آن نشان نمی‌دهد و اگر «اصلاحات اساسی» در آن ایجاد نشود، احتمال توافق پایین خواهد بود. 

به گزارش تایمز اسرائیل، این مقام حماس در خصوص طرح مذکور گفت: «پیشنهاد طرف اسرائیلی که ارائه شده تغییر اساسی در موضع آن را نشان نمی‌دهد. این طرح پاسخ واضحی به مشکل عقب‌نشینی [اشغالگران از غزه] و آتش‌بس کامل نمی‌دهد». 

گفتنی است، صبح امروز (شنبه) خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات را دریافت کرده و پس از اتمام بررسی‌ها، پاسخ متقابل آن را اعلام خواهد کرد. 

گفته شده این پیشنهاد پیش‌تر به میانجیگران مصری و قطری تحویل داده شده بود. 

مهم‌ترین خواسته‌های حماس در مذاکرات، برقراری آتش‌بس دائمی و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه بوده است. 

به تازگی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر در بیانیه مشترکی از حماس خواسته‌اند توافق روی میز را بپذیرد. با این حال این جنبش اعلام کرده که به خواسته‌های اصلی خود پایبند است و تحت فشار آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • جدیدترین موضع‌گیری مقاومت فلسطین درباره مذاکرات آتش‌بس
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • حماس: پاسخ رسمی تل‌آویو به پیشنهاد‌های خود را دریافت کردیم
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • مقاومت فلسطین: اشغالگران مجبور شدند پیشنهاد خود را تغییر دهند
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است