Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیاست ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی که از سوی دولت قبل با هدف کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کنندگان به‌ویژه قشر‌های آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه در پیش گرفته شد، این روز‌ها به چالشی مهم در عرصه اقتصاد ایران تبدیل شده و درباره استمرار یا توقف آن در اوضاع کنونی کشور دیدگاه‌های گوناگونی ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این در حالی است که در روز‌های آتی، لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس ارسال خواهد شد و در این میان، یکی از موضوعات مهم اقتصادی که نیازمند توجه کارشناسی دولت و مجلس است، بحث حذف ارز ترجیحی و جایگزینی راهکار‌های مناسب برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه است.

در این باره، حسین هرورانی کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به تبعات منفی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: توزیع ارز دولتی منجر به افزایش قاچاق از کشور شد و علاوه بر این باعث به هدر رفتن بیت المال، بالا رفتن قیمت دلار و ایجاد رانت و فساد گردید. مجموع این عوامل به سبب عدم وجود نظارت کافی و یکپارچه بر نحوه توزیع ارز دولتی از ابتدا تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده به وجود آمد ضمن اینکه سامانه جامع تجارت هم راه اندازی نشد و باعث به هدف اصابت نکردن اهداف ارز ترجیحی شد.

وی ادامه داد: اکنون قیمت کالا‌های اساسی بر اساس نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به فروش نمی‌رسد و این سیاست علی رغم وجود محدودیت‌های ارزی و توزیع ارز دولتی نتوانست به معیشت افراد کمک کند. متاسفانه ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به منابع ارزی کشور ممکن نیست و اگر ادامه پیدا کند، قطعا منجر به کسری بودجه و تورم خواهد شد.

هرورانی با بیان اینکه دو سناریو در قبال ارز ترجیحی پیش روی دولت قرار دارد، گفت: اول اینکه دولت صفر تا صد ثبت سفارش کالا تا زمان رسیدن به دست مصرف کنندگان را رصد کند که این کار تا قبل از این انجام نگرفته است، چون نظام نظارت و توزیع کشور تقریبا فشل است و سوء استفاده گران از این فرصت بهره‌مند شدند. اگرچه دولت فعلی در حوزه نظارت اقداماتی انجام داده، اما باز هم کافی نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: سناریوی دیگر عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات است تا کالا با ارز آزاد وارد شود. در صورت واردات از این طریق دیگر قاچاق کالا به کشور‌های همسایه انجام نمی‌شود و به جای ارز ترجیحی، یارانه نقدی مستقیم یا کارت اعتباری خرید کالا به خانوار‌ها اختصاص پیدا می‌کند.  

وی با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای حذف ارز دولتی گفت: ارز ترجیحی نمی‌تواند به یکباره حذف شود، چون تبعات منفی به همراه خود خواهد داشت؛ بنابراین به علت بررسی بیشتر جوانب کار حذف ارز دولتی باید به صورت تدریجی انجام بگیرد.

هرورانی درباره راهکار‌های مناسب برای حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: یارانه نقدی مستقیم یا کارت اعتباری خرید کالا هر کدام منتقدان و موافقانی دارد. اینکه کدام یک از راهکار‌ها مناسب‌تر هستند بستگی به شیوه اجرا دارد، چون بهترین طرح‌ها هم در صورت عدم اجرای مناسب شکست می‌خورند.

وی اضافه کرد: در حوزه دارو و بیمه اشخاص هم تا زمانی که داروخانه‌ها به صورت هماهنگ عمل نکنند، این طرح نمی‌تواند موفق باشد و زمین می‌خورد. در صورت حذف ارز ترجیحی باید علاوه بر منافع مصرف کننده، منافع داروخانه‌ها هم مدنظر قرار بگیرد نه اینکه بیمه پول داروخانه‌ها را چند ماه پرداخت نکند و یا کالا برای خرید اعتباری در اختیار فروشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد، چون توزیع در چنین مراکزی هم می‌تواند منجر به ایجاد فساد شود، زیرا کالا‌های اساسی در اختیار این فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد و احتمال توزیع خارج از شبکه فروشگاه‌ها وجود دارد. به همین علت شیوه اجرا در انتخاب راهکار جایگزین ارز دولتی بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به تعلل دولت در حذف ارز دولتی به علت بروز تورم در جامعه بیان کرد: در صورت اجرای تدریجی سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلوی بروز تورم و ایجاد مشکلات امنیتی در کشور گرفته می‌شود. زیرا از یک سو از طریق رسانه‌ها اذهان مردم در جریان اقدامات در دست انجام قرار می‌گیرد و از سوی دیگر هم زیرساخت‌ها برای اجرای این سیاست فراهم می‌شود.

هرورانی در پایان سخنانش بیان کرد: مصرف کننده باید بداند در صورت حذف ارز دولتی قدرت خرید او حفظ شده است.   باید به طور کامل مردم در جریان شیوه اجرای سیاست حذف ارز دولتی قرار بگیرند، زیرا آن‌ها یکی از ارکان مهم در اجرای این سیاست هستند.

هرورانی در پایان سخنانش بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته به این نتیجه رسیده ایم که در صورت حذف ارز دولتی تورم ۱۰ درصدی در کالا‌های اساسی ایجاد می‌شود. در صورتی که نظارت تشدی و اجرا شود، افزایش بیش از ۱۰ درصدی را در کالا‌ها شاهد نخواهیم بود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی شهرآورد تهران ارز 4200 تومانی ارز ترجیحی دلار یارانه تورم آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین مازوت فرامرز صدیقی شهرآورد تهران ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف ارز دولتی ارز ترجیحی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس

به گزارش جماران؛ شبکه خبری العربیه گزارش داد سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا برای اعتراض به سیاست‌های دولت «جو بایدن» در قبال غزه از سمت خود استعفا داده است. 

«هالا هاریت» در پیامی در صفحه خود در «لینکدین» نوشت: «من روز ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ بعد از ۱۸ سال خدمت برجسته برای اعتراض به سیاست آمریکا در قبال غزه استعفا کردم.»

استعفای این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه موج استعفای دیپلمات‌های آمریکایی برای اعتراض به حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه محسوب می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم