Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@11:47:05 GMT

ابطال دائمی پروانه معدن بوکست تاش خواسته مردم است

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۶۹۰۱

ابطال دائمی پروانه معدن بوکست تاش خواسته مردم است

گلچهره محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در حاشیه برگزاری گردهمایی حمایت از شاهوار در شاهرود با بیان اینکه همه سازمان‌های مردم نهاد و اجتماعی در کنار دولت‌ها در جهان امروز به دو مؤلفه بیش از هر شاخصی می‌اندیشند، نخست آب و دیگری محیط زیست؛ بیان کرد: ایران ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه قانون برنامه ششم توسعه بر اساس دو شاخص توجه ویژه به آب و محیط زیست برنامه‌ریزی شده است، افزود: شاهوار زیستگاه حساس کشورمان است که در اسناد بالادستی به وضوح درباره آن نکاتی ذکر شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را به عنوان زیستگاه حساس در کنار جنگل ابر برای منطقه دشت بسطام و شاهرود مشخص کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگ آب

این فعال مدنی با بیان اینکه در اسناد ملی نیز دیده می‌شود که الزامات تحقق گام دوم انقلاب در بخش محیط زیست مورد تاکید قرار گرفته است، بیان کرد: آب، کشاورزی، گردشگری و … در تحقق گام دوم اهمیت دارد و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این موارد را مورد بررسی قرار داده است که مجموع اینها نشان می‌دهد اسناد بالادستی در کنار برنامه ششم توسعه به مقوله مهم آب و محیط زیست نگاه ویژه دارد.

محمدی با بیان اینکه جنگل ابر از لحاظ تراز ملی در کنار دریاچه ارومیه قرار گرفته است، تاکید کرد: شاهوار سپر حفاظتی جنگل ابر محسوب می‌شود لذا فقط منظر محیط زیست شاهوار نیست که مورد توجه مردم ما قرار گرفته و سمن‌های زیست محیطی و محیط زیستی درباره آن هشدار می‌دهند بلکه شاهوار در مؤلفه‌های ارزشمندی که ما برای منابع آب شیرین در دنیا و ایران اسلامی به آن توجه داریم نیز اهمیت دارد آن هم درست در زمانی که جنگ آب را شاهد هستیم و تنش آبی در شهرهای بسیاری از کشور مشاهده می‌شود که حتی به قطع شدن خط انتقال آب اصفهان به یزد و بروز مشکلات در زمینه کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان منجر شده است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به منابع آب شیرین شاهوار که بی نظیر است، توجه بیشتر داشته باشیم، تاکید کرد: کوهنوردان امروز به وضوح می‌توانند تائید کنند که چشمه‌های آب شیرین شاهوار چقدر ارزشمند و ویژه است.

تخریب گسترده در شاهوار

فعال سازمان‌های مردم نهاد در استان سمنان همچنین با بیان اینکه منابع آب شیرین در کنار وحوش بی نظیر شاهوار چه از نظر پرندگان، کل و بز، قوچ و میش و خرس و عقاب سانان و … از جمله دیگر مسائلی است که باید به آن توجه داشت، گفت: امروز زاد و ولد وحوش و آینده نسلی آنها با تخریب شاهوار و انفجارهایی که صورت گرفته، به مخاطره افتاده است همچنین گونه‌های گیاهی بسیار ارزشمندی که در شاهوار وجود دارد، منظر گردشگری ارزشمندی که دامنه شاهوار دارد همگی سبب می‌شود که این منطقه ویژه باشد.

محمدی با بیان اینکه شاهوار در واقع یک ثروتی است که می‌توانیم بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای از آن استفاده کنیم اما تخریب‌هایی‌که در معدن صورت گرفته همه این موارد را با مخاطره روبرو کرده و آینده شهرستان شاهرود را با معضل ریزگردها درگیر خواهد کرد، تاکید کرد: در فصل چهارم سند آمایش استان سمنان و در ملاحظات ایمنی و دفاعی و امنیتی ذکر شده که مخاطرات از لحاظ گسل و رانش زمین و لرزش زمین در کوه شاهوار وجود دارد که انفجارها و تخریب‌ها می‌تواند این گسل‌ها را فعال کند از سوی دیگر باطله هایی که طی یک دهه در شاهوار رها شده، ما را با مخاطرات جدی در آینده روبرو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه همه اینها باعث می‌شود که ما با تمام وجود از این ثروت و انفال الهی حفاظت کنیم و از مسئولان تراز اول کشور و استان بخواهیم که برای ابطال پروانه بهره برداری معدن تاش و جبران خسارت‌هایی که در تمام این سال‌ها پدید آمده اقدام کنند، ابراز کرد: از مسئولان شهرستان، روحانیان، نماینده شاهرود و میامی و … انتظار داریم که در برابر زیاده خواهی ها بایستند.

تولید آلومینا بدون شاهوار هم ادامه دارد

این عضو کارگروه نجات شاهوار همچنین با اشاره به اینکه ابطال کامل پرونده بهره برداری بوکسیت در شاهوار خواسته مردم است، گفت: بدون داشتن معدن تاش در سال ۹۹ آلومینای ایران (بهره بردار بوکسیت تاش در شاهوار) با تمام ظرفیت کار کرده است یعنی حتی باید گفت ظرفیتی بالاتر از آن برای کار نداشته که به کار بگیرد در نتیجه به فکر توسعه و ایجاد کارخانه دیگر هستند تا ورق آلومینیوم در بجنورد تولید کنند اما این دلیل نمی‌شود که به تعرض مردم دیگر سرزمین‌ها فکر کنند.

محمدی در خاتمه گفت: ما توصیه می‌کنیم که به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نگاهی انداخته شود و همگان بدانند تمام اعتراضاتی که به فعالیت‌های مخرب شاهوار صورت گرفته، فرافکنی افراد نیست و اسناد بالادستی و گزارش‌های متقن و محکم یک دهه کارشناسان دلسوز دستگاه‌های اجرایی و فریاد فعلان رسانه‌ای و محیط زیستی وجود دارد که می‌خواهند از موجودیت خودشان در امروز و آینده دفاع کنند تا منابع و ثروت الهی شأن برای آیندگان بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز در مقابل درب محیط زیست شاهرود گردهمایی حمایت از شاهوار برگزار شد. شاهوار از ابتدای دهه ۹۰ با تخریب گسترده و بی پروای معدن بوکسیت روبرو است تا جایی که تخریب پوشش گیاهی، مشکلات زندگی وحوش، منابع آبی، گرادیان هوا، بروز مشکلات باطله‌ها و بستن راه آب‌ها و… به گفته کارشناسان در این کانون آبساز و حیات بخش رخ داده است.

کد خبر 5368316

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز پژوهشهای مجلس برنامه ششم توسعه شاهرود قانون برنامه ششم قله شاهوار شاهرود تخریب منابع طبیعی بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه معلولان واکسن کرونا گرگان عکس استانها ایلام آلودگی هوا لیگ برتر فوتبال ایران بارش باران شیوع کرونا محیط زیست منابع آب آب شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۶۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد

اصغر جهانگیر درخواست ابطال مصوبه مزد ۱۴۰۳ از سوی دیوان عدالت اداری گفت: تاکنون سه فقره شکایت به خواسته ابطال بخشنامه مورد سوال به دیوان عدالت اداری واصل شده است که موضوع به معاونت هیات عمومی و هیات‌های تخصصی ارسال شده و پرونده در مرحله تبادل لوایح است که ان‌شا‌الله پس از وصول پاسخ و تکمیل تحقیقات پرونده و نظرات هیات‌های تخصصی بیمه و کار و تامین اجتماعی خواهند داد رسیدگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، وی در رابطه با مصوبه مزد سال ۱۴۰۳ و اینکه فعالان کارگری معتقدند که دیوان عدالت اداری با توجه به عدم امضای نمایندگان کارگری در شورای عالی کار و بند‌های این مصوبه باید نسبت به این مساله ورود کرده و آن را ابطال کند، آیا در این خصوص تصمیمی اتخاذ شده است، گفت: دیوان عدالت اداری به عنوان محلی برای حل و فصل دعاوی در محیط جامعه و اداری و کارگری شناخته می‌شود و لذا اگر کسی معتقد است که احجافی بر او صورت گرفته یا تخلف قانونی صورت گرفته است یا تضییع حقی از او شده است باید برای احقاق حقوق خود به دستگاه قضایی و دیوان عدالت مراجعه و طرح شکایت کند و صرف اینکه اعتقاد داشته باشیم که از افراد تضییع حقی شده، اما شکایتی نکنند دیوان مستقلا وارد نمی‌شود.

وی افزود: در این خصوص تاکنون سه فقره شکایت به خواسته ابطال بخشنامه مورد سوال به دیوان عدالت اداری واصل شده است که موضوع به معاونت هیات عمومی و هیات‌های تخصصی ارسال شده و پرونده در مرحله تبادل لوایح است که ان‌شا‌الله پس از وصول پاسخ و تکمیل تحقیقات پرونده و نظرات هیات‌های تخصصی بیمه و کار و تامین اجتماعی خواهند داد رسیدگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • یخ؛ جواهر کمیاب!
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ویدیو کامنت| دلایل خستگی دائمی چیست؟
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود