Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- آمریکا، اتحادیه اروپا و 21 کشور دیگر روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از اعدام‌های فراقضایی صدها نفر از اعضای پلیس و ارتش حکومت پیشین افغانستان به دست طالبان ابراز نگرانی کردند و خواستار تحقیق فوری در باره این جنایات شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا،در هفته‌های گذشته سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی، از جمله دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارش‌هایی از بازداشت غیرقانونی و اعدام فوری صدها نفر از نیروهای امنیتی وابسته به حکومت پیشین افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان خبر داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بیانیه روز یکشنبه ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش آمده است: «تاکید می‌کنیم این رویکرد نقض شدید حقوق بشر و وعده عفو عمومی طالبان است. رهبران جدید افغانستان باید از اجرای عفو عمومی در سراسر کشور و درباره همه گروه‌ها، اطمینان حاصل کنند.» واشنگتن و متحدانش از طالبان خواسته‌اند تا فورا یک تحقیق شفاف درباره این جنایات را آغاز و مرتکبان آن را مجازات کند.
علاوه بر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوییس، ژاپن و اوکراین از دیگر کشورهای امضا کننده این بیانیه هستند.
گروه طالبان در تابستان امسال و پس از ورود به کابل، فرمان عفو عمومی صادر کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی «امارت اسلامی افغانستان» در زمان اعلام این فرمان حتی از بازماندگان قربانیان دو دهه جنگ داخلی این کشور خواست تا این گروه را ببخشند.
گزارش‌های بسیاری حاکی از اختلاف و دودستگی در میان رهبران طالبان وجود دارد. از قرار معلوم گروه حقانی رویه تندتر و خشن‌تری را در برابر دیگر رهبران طالبان در پیش گرفته و پاسخگوی هیچ فرد و نهادی نیست.

کاخ سفید: تحریم‌ها علیه طالبان را بر نمی‌داریم
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن با توجه به وضعیت بحرانی افغانستان در حال بررسی برداشتن برخی تحریم‌ها علیه طالبان است، گفت: سیاست ما در این باره تغییر نکرده است.
وی با اظهار اینکه کمک به مردم افغانستان بدون دخیل کردن طالبان چالش‌های تدارکاتی را به همراه دارد، افزود که نماینده ویژه آمریکا اخیراً با طالبان در قطر گفت‌وگوهایی داشت «اما سیاست ما در این مورد تغییری نکرده است که من از آن آگاه باشم».
سخنگوی کاخ سفید با تایید تلاش برخی از خانواده‌های کشته شدگان حملات 11 سپتامبر برای غرامت و برداشت دارایی‌های توقیف شده افغانستان نیز گفت که دعوی قضایی در این باره وجود دارد و پرسش‌های بیشتر را به وزارت دادگستری آمریکا ارجاع داد.
وزارت خارجه آمریکا نیز هفته گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به درخواست طالبان برای آزادسازی دارایی‌های توقیف شده افغانستان گفته بود که آمریکا از «دسترسی نهادها و افراد تحریم شده به دارایی‌ها خودداری می‌کند».
آمریکا درحالی تصریح می‌کند که از دسترسی طالبان به دارایی‌های محدود شده افغانستان خودداری می‌کند که نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: خانواده‌های کشته‌شدگان 11 سپتامبر خواستار پرداخت دارایی‌هایی افغانستان به خود به عنوان غرامت هستند.
گفتنی است که بیشتر دارایی‌های افغانستان در بانک مرکزی آمریکا نگهداری می‌شود.

تحریم‌های بین‌المللی چالش سازمان‌های کمک‌رسان در افغانستان
مدیر «کمیته بین‌المللی نجات» در افغانستان گفت که تحریم‌های بین‌‌المللی بر طالبان باعث ایجاد مشکلات شدید عملیاتی برای فعالیت سازمان‌های امدادرسان شده است.
 «ویکی آکن» مدیر کمیته بین‌‌المللی (آی‌آر‌سی) افغانستان می‌‌گوید که تحریم‌های بین المللی بر طالبان و منزوی کردن آن‌ها باعث ایجاد مشکلات شدید در پرداخت حقوق  کارمندان و هزینه‌های عملیاتی سازمان‌های امدادرسان شده است.
وی افزود که روند امدادرسانی این سازمان‌ها به مردم افغانستان به شدت نیازمند، در آستانه وقوع "فاجعه بشری" آهسته شده است.
به گزارش «دویچه وله»، آکن در تشریح موانع فعالیت سازمان‌های امدادرسان در افغانستان گفت که تحریم‌های بین‌المللی، محدودیت‌های بانکی و امتناع جامعه بین‌المللی از به رسمیت شناختن طالبان، همگی عواملی هستند که مانع کار این سازمان‌ها می‌شوند.
پس از به قدرت رسیدن طالبان (24 مرداد ماه)، کشورهای کمک کننده پرداخت‌های نقدی به افغانستان را متوقف کردند، دارایی‌های بانک مرکزی این کشور توقیف شد و نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی به این کشور نیز به حالت تعلیق درآمد.
یک سازمان در حال حاضر فقط می‌تواند حداکثر 25 هزار دلار در ماه از حساب بانکی خود برداشت کند. با این حال، کمیته بین‌المللی نجات 40 هزار دلار پول نقد برای تامین مالی برنامه‌هایش در هفته نیاز دارد.
آکن با اظهار اینکه برای یافتن راه‌هایی برای ورود پول به کشور و توانایی تامین مالی کارمندان و فعالیت‌ها، حداقل یک ماه طول می‌کشد، افزود که باید راه‌ حلی برای بحران بانکی افغانستان پیدا شود و حداقل باید مردم عادی در این کشور دوباره به پول خودشان در بانک‌ها دسترسی داشته باشند.
مدیر کمیته بین‌المللی نجات در افغانستان خاطرنشان کرد: چالش دیگر این است باوجودی که طالبان در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، اما هنوز هم مرجعی است که آژانس‌های کمک‌رسانی باید با آن تعامل کنند.

درخواست کمک جبهه پنجشیر از بلک واتر
تهران تایمز به نقل از منابع نوشت که جبهه پنجشیر از شرکت امنیتی خصوصی بلک واتر درخواست کمک کرده بود.
به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «تهران تایمز» با انتشار توئیتی درباره «حقیقت پشت پرده شکست جبهه مقاومت ملی» نوشت که «احمد مسعود» رهبر این جبهه به سربازان اجیر شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر» متوسل شده بود.
این رسانه به نقل از منابع آگاه افزود که احمد مسعود با «اریک پرینس» رئیس شرکت بلک واتر در تاجیکستان دیدار کرده است.
پیش از این «کبیر واثق» معاون والی سابق پنجشیر با تایید حضور احمد مسعود در تاجیکستان گفته بود، او گاهی برای دیدار با نیروها در مناطق مختلف این کشور به افغانستان سفر می‌‎کند.
واثق همچنین گفته بود که مسعود در تلاش است تا کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برای مبارزه با طالبان متقاعد کند
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان 15 شهریورماه در بیانیه‌ای گفته بود که «آخرین تلاش‌های ما در راستای امنیت کامل افغانستان نتیجه داد و با حمایت گسترده مردم، ولایت پنجشیر به‌طور کامل به تصرف طالبان درآمد».
وی تصریح کرده بود که «به مردم شریف پنجشیر اطمینان کامل می‌دهیم که هیچ برخورد تبعیض‌آمیزی انجام نخواهد شد، همه آنها برادران ما هستند و برای یک کشور و یک هدف مشترک خدمت خواهیم کرد».

همکاری قطر و فرانسه برای خروج 329 نفر از افغانستان
در ادامه روند خروج اتباع افغان و خارجی از افغانستان، با همکاری قطر و فرانسه 329 نفر از افغانستان خارج شدند.
 وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس یک ماموریت تخلیه در افغانستان انجام داده و 258 افغان، 11 فرانسوی، حدود 60 شهروند هلندی و تعداد نامشخصی از افراد مرتبط با آنها را از این کشور خارج کرده است.
بیانیه می‌افزاید که این عملیات به کمک دولت قطر سازماندهی شده بود و بیشتر افغان‌های تخلیه شده افراد در حال خطر مانند خبرنگاران و کارمندان سابق ارتش فرانسه بودند.
به گزارش «رویترز»، از 10 سپتامبر تاکنون 110 شهروند فرانسوی و 396 افغان در 10 پرواز به کمک قطر و توسط فرانسه از افغانستان خارج شدند.
مقامات قطری پیش از این گفته بودند که دوحه روند تخلیه و تلاش برای آزادی حرکت از افغانستان را در همکاری با شرکای بین‌المللی خویش ادامه می‌دهد و در عین حال بر ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نیز تمرکز خواهد کرد.
«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر پیش از این گفته بود که طالبان برای تغییر خود در حال کار است بنابراین کشورهای اسلامی نیز باید برای تغییر مطلوب آن‌ها تلاش کنند.

صلیب سرخ: افغانستان با بدترین بحران غذایی چند دهه اخیر روبروست
صلیب سرخ و هلال احمر با اعلام اینکه افغانستان با بدترین خشکسالی و بحران غذایی چند دهه اخیر روبروست، خواستار کمک‎‌های فوری بین‌المللی به افغانستان شدند.
 فدراسیون بین‌المللی هلال احمر و صلیب سرخ با انتشار بیانیه‌ای هشدار دادند که افغانستان در چنگال یکی از بدترین خشکسالی‌ها و بحران کمبود مواد غذایی در دهه‌های اخیر قرار دارد و با فرارسیدن زمستان سرد، یک فاجعه بزرگ انسانی مردم این کشور را تهدید می‌کند.
در این اعلامیه آمده است که حدود 22.8 میلیون نفر، 55 درصد از جمعیت افغانستان، با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند. خشکسالی شدید بیش از 80 درصد از کشور را تحت تاثیر قرار داده، تولید مواد غذایی را فلج کرده و مردم را مجبور به ترک سرزمین خود کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که نزدیک به 700 هزار نفر در سال جاری میلادی به حدود 3.5 میلیون نفر آواره داخلی در افغانستان افزوده شده‌اند و همگی با زمستانی سخت روبرو هستند، زمانیکه دمای هوا در برخی مناطق افغانستان تا 20- درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.
«الکساندر متئو» مدیر آسیا و اقیانوسیه فدراسیون بین‌المللی هلال احمر و صلیب سرخ نیز در این باره گفت: این بدترین بحران خشکسالی و گرسنگی است که افغان‌ها با آن مواجه هستند. برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در ماه‌های آینده، باید اقدامات بین‌المللی بسیار سریع‌تری انجام شود.
متئو که برای بررسی وضعیت افغانستان به کابل سفر کرده، اخیراً با «عبدالسلام حنفی» عاون نخست وزیر و شمار دیگری از مقامات طالبان دیدار کرد.

بلینکن: ناتو بر مبارزه با تروریسم در افغانستان متمرکز است
باوجود خروج نظامیان ناتو از افغانستان، وزیر خارجه آمریکا گفت که این سازمان همچنان بر مبارزه با تروریسم در افغانستان متمرکز است.
 «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پس از گذشت ماه‌ها از خروج مفتضحانه ناتو  از افغانستان گفت که اعضای این سازمان همچنان بر مبارزه با تروریسم در افغانستان متمرکز هستند.
براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، بلینکن گفت: سه ماه پس از پایان ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، متحدین بر مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله شاخه خوراسان داعش متمرکز هستند.
وی افزود: ما تلاش می‌کنیم برای ناتو یک دستورالعمل استراتژیک ایجاد کنیم تا اطمینان حاصل شود ناتو در این جهان در حال تحول، برای مبارزه با تهدیدات جدید آماده باشد.
بلینکن با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان ادامه داد: ما (ناتو) با هم، به عنوان یک ائتلاف، در حال گفت‌وگو و مقابله با بسیاری از چالش‌های باقیمانده در افغانستان، از نگرانی‌های بشردوستانه گرفته تا وضعیت امنیتی هستیم.
گفتنی است که در آخرین عملیات «آنسوی افق» نظامیان آمریکایی در افغانستان 10 غیرنظامی افغان از جمله 7 کودک کشته شدند. آمریکا در ابتدا کشته شدن غیرنظامیان را تکذیب کرد اما در نهایت در فشار رسانه‌ها و وجود مدارک انکارناپذیر کشته شدن غیرنظامیان را تایید نمود.
با این حال مقامات نظامی آمریکا تصریح کردند نتیجه بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد که  این حمله نقض کننده قوانین جنگی نبوده است.
سردار سرتیپ «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیراً با اشاره به 20 سال جنایت نظامیان آمریکایی در افغانستان با اشاره به خروج مفتضحانه آن‌ها از این کشور گفت: آمریکایی‌ها مکار، حیله‌گر و جنایتکار هستند، 20 سال در افغانستان جنگیدند، بالاترین شکست در این دوران شکست در افغانستان بود.

حمله طالبان به مخفیگاه داعش در شرق افغانستان
طالبان اعلام کرد که در حمله به مخفیگاه گروه تروریستی داعش در مرکز ولایت «ننگرهار» دو نفر کشته و یک نفر نیز بازداشت شده است.
 رسانه دولتی «باختر» اعلام کرد که در حمله طالبان به مخفیگاه داعش در منطقه «کابل اده» شهر «جلال‌آباد» مرکز ولایت «ننگرهار» دو عضو داعش کشته و یک نفر دیگر نیز بازداشت شد.
براساس این گزارش، در این عملیات 2 جلیقه انتحاری، 300 کیلوگرم مواد منفجره، یک عدد خودرو 3 چرخه و مقدار زیادی سلاح‌های سبک و بمب مغناطیسی بدست آمده است.
پیش از این «ملا ندا محمد» والی طالبان در ننگرهار گفته بود که پس از تصرف افغانستان، طالبان جستجو برای اعضای مخفی شده داعش را آغاز کرده و تاکنون ده‌ها نفر از این تروریست‌ها بازداشت شده‌اند.
طالبان تاکید دارد درحال حاضر تهدید جدی امنیتی در هیچ بخشی از افغانستان وجود ندارد، مخفیگاه‌های داعش در 70 درصد خاک افغانستان بطور کامل از بین رفته و در 30 درصد دیگر نیز فعالیتش در حال تضعیف شدن است.
«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز چندی قبل در گفت‌وگو با «آناتولی» اظهار کرده بود: داعش در خاک افغانستان بر منطقه‌ای تسلط ندارد. عناصر داعش حملاتی را در مساجد و خیابان‌ها ترتیب می‌دهند. در افغانستان مرکزی به نام داعش وجود ندارد، آنها قدرت نظامی ندارند. البته که تبلیغات به نفع داعش جریان دارد، آن‌ها می‌خواهند از این طریق امارت اسلامی را ضعیف نشان بدهند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا ایران بین المللی افغانستان گفت تحریم های بین خارجه آمریکا بر مبارزه وزارت خارجه بیانیه ای کمیته بین سازمان ها دارایی ها تحریم ها بلک واتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح