Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا منادی سفیدان» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به خبرنگاران گفت: ادامه بررسی طرح اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی که مربوط به تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور  است در جلسه امروز بررسی شد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مواد این طرح افزود: ماده نخست مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی انجام شود و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ ادبیات زبان‌های محلی و قومی را متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش دهد، اضافه کرد: یکی دیگر از مواد این طرح تأکید شده که سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش موظف است در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند. البته رسم‌الخط این کتب فارسی بوده و استفاده از سایر رسم‌الخط‌ها ممنوع است.

منادی سفیدان با تاکید بر اینکه مرجع تشخیص زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی است، ادامه داد: در این طرح تأکید شد وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزش خدمت پودمانی در هر منطقه یک دوره آموزشی روش تدریس درس (ادبیات زبان‌های قومی و محلی) برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان علاقمند (ترجیحا معلمان زبان‌های فارسی، عربی  و انگلیسی) برگزار کند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر در مدت سه ماه پس از ابلاغ آن توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه این طرح ۴۲ سال پس از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: هزینه‌های این طرح در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است.

پربیننده ترین تصاویری زیبا از یونان اخبار آموزش و پرورش / امتحانات کدام پایه ها حضوری است؟ ورود سامانه بارشی جدید به کشور اعجابی از حیات وحش + عکس صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۰۹/۱۴)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی کمیسیون آموزش مجلس بودجه 1401 زبان های محلی ادبیات زبان کمیسیون آموزش آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۸۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت مشکلات جیدون سانچو در منچستریونایتد از زبان تیری آنری (زیرنویس فارسی)

جیدون سانچو در این فصل با ترک منچستریونایتد و بازگشت قرضی به دورتموند دوباره احیا شده است و یکی از دلایل اصلی موفقیت و پیشروی دورتموند تا مراحل بالای لیگ قهرمانان اروپا محسوب می شود.

دانلود (4.6MB)

دیگر خبرها

  • علت مشکلات جیدون سانچو در منچستریونایتد از زبان تیری آنری (زیرنویس فارسی)
  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • مشق عشق بر لوح سفید کودکان؛ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد