Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - سهیل بانی؛ با اعلام محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، بودجه سال ۱۴۰۱، روز یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد. کارشناسان بازار سرمایه، همزمان با نزدیک‌تر شدن به این زمان، به تشریح دغدغه‌های خود درباره تاثیر بودجه ۱۴۰۱ بر روند بورس در سال آینده پرداختند. 

واگذاری دارایی‌های دولت، بهتر از انتشار اوراق

فردین آقابزرگی، کارشناس باسابقه بازار سرمایه، با اشاره بر این نکته که اوراق بدهی مبتنی بر دارایی‌های دولت است، گفت: بهترین شکل برای سامان‌دهی به کسری بودجه، واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت باید طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، خود را کوچک کند. طبق این اصل، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بهتر از انتشار اوراق است. نگهداری این دارایی برای اقتصاد و بازار سرمایه هزینه دارد. این هزینه را افرادی که در بازار بورس هستند به دوش می‌کشند.

نگاه ویژه به بورس در بودجه ۱۴۰۱

یاسر فلاح، مدیر سابق روابط عمومی سازمان بورس، در این‌باره اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۱، چه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و چه مسئولان در دولت، به اهمیت تأثیر تصمیم‌هایشان در نظام اقتصادی به ویژه بازار سرمایه، با نگاه آسیب‌شناسانه بنگرند و از حق و حقوق جامعه بزرگ سهامداری حتما حفاظت و حراست کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار با رایزنی‌های خود با دولت و هیأت دولت نقش بسزایی در این مهم دارد.

وی افزود:  هرگونه قیمت‌گذاری در حوزه‌های مختلف، ایجاد رانت می‌کند. حذف قیمت‌گذاری‌هایی که از سوی دولت انجام می‌شود را باید به فال نیک گرفت. درباره ارز ترجیحی نیز باید گفت منافع این ارز در برخی بخش‌ها به عموم مردم رسیده است و در برخی بخش‌ها خیر. لازم است در بخش‌هایی که منافع آن به مردم نرسیده است، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سرعت حذف شود و در بخش‎هایی که منافع ارز ترجیحی به مردم رسیده است مانند صنایع دارویی، دولت این روند را ادامه بدهد.

راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات 

آراد پورکار، از دیگر کارشناسان بورسی نیز به تشریح این موضوع پرداخت: دولت می‌تواند دارایی‌های منقول خود مانند ملک را وارد بورس و اقدام به فروش کند. این موضوع در کنار فروش سهام می تواند تاثیر زیادی را در تامین مالی دولت و بازگشت دوران رونق به معاملات بورس داشته باشد.

پورکار در ادامه افزود: راه اندازی بورس املاک و مستغلات، منجر به عمق بخشی معاملات بازار سرمایه می شود. همچنین در کنار آن به دلیل ورود نقدینگی های سرگردان موجود در بازار مسکن به بازار سرمایه، زمینه رونق معاملات بازار سرمایه و مسکن همسو با یکدیگر فراهم می شود که این اقدام بر معاملات سهام شرکت‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود.

بازگشت اعتماد سهامداران به بورس

محمد علی رفیعی، دیگر فعال بازار سرمایه، از مسئله تحریم به عنوان اولین موضوعی نام برد که باید حل شود و در این‌باره افزود: اگر به شعارها و وعده هایی که داده می‌شود عمل شود، بسیار اتفاق خوبی است. آقای رییسی شعارهای خوبی درباره عدالت محوری، ثبات اقتصادی و … داده اند؛ اما مشکل و چالش اساسی برای تحقق این وعده ها، مسئله تحریم است.

وی همچنین ادامه داد: بودجه سال ۹۹ دولت، کاملا از جیب مردم و از بازار سرمایه تأمین شد. برای تقویت بازار سرمایه باید اعتماد عمومی را مجدد به بازار سرمایه برگرداند و زمانی اعتماد عمومی دوباره جلب خواهد شد که اشتباهات گذشته تکرار نشود؛ بر این اساس در اولین قدم باید سیاست گذاری‌ها تغییر یابد.

افزایش نرخ حامل‌های انرژی و حذف قیمت‌گذاری دستوری

احمد اشتیاقی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه، بهره مالکانه معادن و نرخ حامل‌های انرژی را موارد تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌های بورسی دانست و گفت: با توجه به اینکه دولت قصد دارد بودجه سال ۱۴۰۱ را بدون کسری ببندد، از هر منبع درآمدی که بتواند برای خود متصور شود، استفاده می‌کند. از جمله آن، می توان به بحث حامل‌های انرژی اشاره کرد. حامل‌های انرژی از جمله مباحث مهمی است که اکثر فعالیت‌های اقتصادی به این موضوع توجه ویژه دارند و معتقدند باید از حالت قیمت گذاری دستوری خارج و بنا به شرایط منطقه‌ای قیمت گذاری شود. 

وی اضافه کرد:  افزایش قیمت گاز برای صنایع قابل پیش بینی بود؛ اما در نقطه مقابل می‌گوییم که باید این افزایش در طی سه سال انجام می‌شد. اما پس از افزایش یکباره، حداقل قیمت‌گذاری دستوری از محصولات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برداشته شود.

پربیننده ترین شاخص به ۲میلیون واحد نزدیک می شود / بی اعتنایی بورس به دلار ۳۰هزار تومانی بورس امروز منتظر بودجه ۱۴۰۱ است / ۲۱ آذر روز موعود بازار سرمایه؟ پذیره نویسی صندوق سهامی انار از یکشنبه ۱۴ آذر واکنش بازارها به دور هفتم مذاکرات / افت ۳.۹درصدی بورس در هفته گذشته میثم فدایی سرپرست ‌شرکت فرابورس ایران شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه بازار سهام بازار بورس قیمت گذاری دستوری بودجه 1401 حامل های انرژی بازار سرمایه بودجه ۱۴۰۱ قیمت گذاری بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۹۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در آخرین روز معاملاتی پیش از تعطیلات آخر هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۱۷ درصدی، معادل سه هزار و ۹۳۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۳۱ واحدی قرار گرفت.

افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد محدود ۰.۰۱ درصدی (معادل ۳۸ واحد) در پله ۷۵۰ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، دو هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز چهارشنبه را ۶.۴ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. 

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج ۲۱۴.۲ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بازار سرمایه در نزدیکی مقاومت کوتاه‌مدت خود قرار گرفته است. تکنیکالیست‌های بازار معتقدند اگر این محدوده مقاومتی شکسته نشود، روند کوتاه‌مدت آن نزولی خواهد شد. از این رو جریان دادوستد‌های بازار در روز‌های ابتدایی هفته پیش رو، برای سهامداران حائز اهمیت است. شایان ذکر است این وضعیت (نزدیک بودن به محدوده مقاومتی) عیناً در نمودار شاخص کل هم‌وزن نیز تکرار شده است. 

طی هفته معاملاتی گذشته، برآیند دادوستد‌ها، خروج نقدینگی حقیقی‌ها به میزان ۶۰۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. در مقابل، بررسی معاملات صندوق‌های درآمد ثابت حاکی از ورود هزار و ۶۳۳ میلیارد تومانی پول حقیقی به این صندوق‌ها و همچنین نوار طویل هشت روزه مثبت ماندن جریان ورود پول به آنهاست.

این موضوع نشان می‌دهد خوشبینی سرمایه‌گذاران و اهالی تالار شیشه‌ای به چشم‌انداز بازار در هفته پیش رو کاهش یافته است. افراد منتظر تحول بازار با چرخش سنتیمنت یا تزریق اخبار مثبت به جریان معاملات سهام هستند.

خبر بازگشت سیاست اعطای تسهیلات و اعتبار به کارگزاری‌ها به روال قبلی خود، خبری بود که جو معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته را کمی متفاوت‌تر کرده بود. با وجود این، بازار همچنان چشم‌انتظار تعدیل نرخ نیمایی دلار است. در صورتی که سیاست‌گذار فنر فشرده‌شده دلار نیما را آزاد کند، سود نشسته در صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها جهش مثبتی پیدا خواهد کرد. 

در راستای پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، کارشناسان معتقدند روند معاملات در فضای تعادلی دنبال خواهد شد و در این میان برخی از تک‌سهم‌ها که گزارش‌های بهتری منتشر کرده‌اند، مجالی برای تنفس پیدا خواهند کرد. 

منبع: تجارت نیوز

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!
  • آینده بورس در چند پرده
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است